Aankoop bemesting: Bedrijfszekerheid en lage kosten
Het mestseizoen 2022 staat voor de deur. TREKKER sprak acht ondernemers naar hun afwegingen om (veel) geld te steken in de aankoop van nieuwe bemestingsapparatuur. Wat telt mee en wat gaf de doorslag? Aan het woord Is Roger Stassen.
Roger Stassen: “We hebben ongeveer 3.000 uur gedraaid met één van de eerste Ploeger-driewielers, deze konden we gunstig inruilen voor een nieuwe AT4103. Daarnaast zorgt een nieuwe machine voor bedrijfszekerheid en blijven de onderhoudskosten laag. Dit eerste is erg belangrijk, want we voeren bijna alle mest aan met vrachtwagens, als de Ploeger dan stilvalt, vallen de trucks ook stil. Het belangrijkste is dat de mesttrein blijft lopen. Met de superload-zuigarm en het Andock-systeem pompen we binnen twee minuten de tank van de Ploeger vol zonder uit te hoeven stappen.” Over de prestaties van de machine en het verbruik is Roger ook tevreden. ‘’Dit komt mede door de mechanische aandrijving van de achteras: hierdoor gaat er geen kracht verloren. De mechanische aandrijving in combinatie met de 1250-achterbanden komt ten goede aan de 9 meter bouwlandbemester, hier speelt de Ploeger mee in lössgrond. Capaciteit per uur is lastig om te zeggen. Als alles goed loopt, kan de Ploeger in een uur tijd gemakkelijk 80-90 m3 uitrijden. Wij zijn van mening dat je alle motoruren moet delen door het aantal kuub, dus gemiddeld 40 m3 per motoruur. Bij de inruil word je immers afgerekend op de motoruren. De verwachting is dat de nieuwe zelfrijder dit jaar rond de 50.000 kuub gaat uitrijden.”
Tekst: Robin Looman
Meer lezen over bemestingsnieuws en trends in het TREKKER mestthema 2022? Abonnees kunnen terecht in de digitale februari-editie van het magazine. Nog geen abonnee, check dan hier jouw mogelijkheden om het blad digitaal en/of in print te lezen.
Gerelateerde tags: Investeringen, Mestthema 2022