fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

New Holland T6.180 op methaan snel leverbaar

De definitieve versie van de T6.180 methaangas trekker is toch een standaard T6 geworden, welliswaar met een andere motor. De fronttank is optie.

Het heeft even geduurd, maar op dit moment produceert New Holland zijn eerste 175 pk sterke T6.180 methaangastrekkers. De Duitse New-Tec groep, onderdeel van Agravis heeft de eerste 15 exemplaren besteld.

New Holland toonde al in 2013 een prototype van een methaangastrekker. In 2017 is op de Farm Progress show in Amerika een ‘definitievere’ versie aan het publiek voorgesteld. En nu gaan de eerste exemplaren ook werkelijk geleverd worden.

Anders dan de in 2017 nog wat futuristisch vormgegeven trekker, is de productieversie een min of meer standaard T6, maar dan met een totaal andere motor. De dieseltanks onder de cabine zijn vervangen door gastanks. Als optie is een fronttank leverbaar. Die vergroot de beschikbare brandstofvoorraad, maar je mist dan de mogelijkheid van een fronthef en/of aftakas. De optionele fronttank is niet demontabel.

Biogas

Methaan is een alternatieve brandstof, waarbij het logisch lijkt dat vooral bedrijven met eigen biogasproductie potentiële kopers zijn. Hoewel het gas – anders dan bij een biogasinstallatie die het rechtstreeks in een motor verbrandt, en zo elektriciteit opwekt – nog wel een extra behandeling/reiniging nodig heeft voor je er de motor van de New Holland-trekker mee kunt voeden.

Tekst gaat verder onder foto

Al in 2017 stelde New Holland in Amerika op de Farm Progress show een conceptversie van zijn methaangas trekker voor.

Al in 2017 stelde New Holland in Amerika op de Farm Progress show een conceptversie van zijn methaangas trekker voor.

Al in 2020 zou de fabriek in Basildon de eerste twintig stuks methaangastrekkers bouwen. Dat is vanwege gebrek aan productiecapaciteit door corona uitgesteld naar 2021. En werd uiteindelijk dus pas begin 2022 werkelijkheid.

De motor is een 6,7 liter FPT Industrial van nominaal 145 pk en maximaal 175 pk. FPT heeft al meer dan 20 jaar ervaring met aardgasmotoren voor vrachtwagens, met een productie van meer dan 50.000 exemplaren. De prijs van de gasgestookte T6 ligt in de orde van grootte van de standaard dieselversie.

Waterstof duurder

Van de waterstof-gevoede T5.140 heeft New Holland er in Nederland tussen 15 en 20 stuks aan het werk. Meest bij aannemers die de nu nog forse meerprijs van zo’n € 70.000 voor in rekening kunnen brengen bij klanten die daar uit milieuoverwegingen extra voor willen betalen.

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Hybride Litouwse krachtpatser Auga M1 in testfase

De hybride Auga M1 heeft een verbrandingsmotor die draait op (bio)methaangas. Met generator en accupakket rijdt de trekker elektrisch. Een eerste...
Afbeelding artikel

Gespot: prototype Fendt 800

Op internet circuleren al foto’s van een prototype Fendt-trekker uit de mogelijk nieuwe Fendt 800-serie. Dit is een echter een recente...
Afbeelding artikel

Egide Vandevelde: ‘New Holland laat waterstof voorlopig links liggen’

New Holland kiest voor elektrisch, methaan en hybride en voorlopig niet voor waterstof, zegt CNH-directeur Egide Vandevelde. Een interview.