Hoe is het met… de kniktrekker-tweeling van Steiger?
Het Twin Panther PT 650-prototype is op zijn zachtst gezegd een bijzondere verschijning. Het prototype stamt uit de jaren zeventig van de vorige eeuw, toen trekkerfabrikanten op zoek waren naar meer vermogen. Kniktrekker-fabrikant Steiger in Fargo (VS) neemt deel aan de zoektocht.
Steiger-engineer Paul Nystuen experimenteert in 1976 met een dubbel motordesign. Twee Steiger Panther III ST-310 kniktrekkers vormen samen de basis voor het concept. De achterste helften van beide trekkers verdwijnen, en de voorste helften koppelt Nystuen aan elkaar met een scharnierpunt tussenin. Met de cabine op het achterste gedeelte krijgt het prototype vorm.
Twee 325 pk motoren
De stickers op de motorkap verraden het vermogen van de kolos. Op de beide motorkappen verschijnt de typeaanduiding “TST 650”. Onder de motorkappen liggen twee grote 14 liter Cummins NTA 855C-zescilindermotoren. De motoren leveren elk 325 pk en zijn samen goed voor 650 pk.
Tekst gaat verder onder de foto’s
Elke motor heeft zijn eigen transmissie. De Panther ST-310 is gebouwd met zowel een 10V/2A en een 20V/4A-versnellingsbak. Bij de laatste is een extra tussenbak met twee versnellingen gemonteerd die het totale aantal keuzes verdubbelt. Nystuen geeft aan dat in het prototype naar alle waarschijnlijkheid twee Spicer SST 1010-versnellingsbakken met tien versnellingen vooruit en twee achteruit zijn geplaatst. Eén voor de vooras, en één voor de achteras. Er vindt dus geen vermogensoverdracht plaats tussen de twee delen, maar het vermogen gaat direct naar de onderliggende as. Vanuit de cabine zijn beide transmissies te schakelen. De bakken zijn aan elkaar gekoppeld met kabels, waardoor je beide bakken altijd in dezelfde versnelling schakelt.
Niet wat boeren zochten
Het prototype klokte honderden uren in de velden van Montana. De bestuurder Virgil Wiest geeft aan dat het prototype met de twee motoren een forse trekker was voor zijn tijd. Het besturen ervan had wat weg van een vliegtuig. De toerentallen van beide motoren regelde je namelijk in de cabine met een grote draaibare T-hendel. Door deze te verdraaien geef je meer of minder gas.
Tekst gaat verder onder de foto
24 meter brede machines waren geen partij voor de Twin Panther. Toch is de kniktrekker niet in productie gekomen bij Steiger. Volgens bedenker Nystuen was het design niet praktisch. Boeren zaten namelijk niet te wachten op het bijhouden van een trekker met twee motoren. Immers, je moet bij twee motoren de vloeistoffen controleren. Ook het verversen van de ongeveer 33 liter motorolie per motor moet dan dubbel. In eerste instantie leek er een economisch voordeel te kleven aan het design, maar de markt was een stuk minder enthousiast.
Tekst gaat verder onder de foto
Uiteindelijk gedemonteerd
Wie het geld had voor de trekker, kocht liever een grote, traditionele vier-wiel(knik)trekker. De bijzondere Panther-tweeling nam na het bouwen deel aan shows, zoals de Salute to Agriculture in Lake Crystal in Minnesota en de Farm Progress Show in Indiana. Helaas is de trekker geen lang leven beschoren: enkele jaren na de ontwikkeling is de trekker gedemonteerd en resten ons alleen de foto’s uit de archieven.
Tekst: Lee Klancher (Octanepress.com), Jacco van Erkelens
Gerelateerde tags: Kniktrekker, Prototype