Geel geweld uit Kleve
De gele trekkers van het Duitse Tractor Pulling Team Kleve zijn een welkome verschijning op veel tractorpulling wedstrijden. Naast NTTO-wedstijden zoals Zwolle, Made en Assen komen we ze in Nederland ook tegen op wedstrijden van de TSTA en op de seizoensafsluiter in Boerdonk.
Drijvende kracht achter dit team is teamcaptain Paul Siebers. Samen met Max Boskamp zet hij de technische lijnen uit. Paul is mede eigenaar van Siebers Tiefbau, actief in grondverzet, infrastructuur en puinrecycling. Paul heeft dit bedrijf in 27 jaar samen met zijn broer vanaf de grond opgebouwd; het verschaft werk aan 180 personen. Het bedrijf is ook de vaste standplaats van het tractorpullingteam.
Tekst gaat verder onder foto
Bij het oprijden van het terrein van Siebers Tiefbau bekruipt je een overweldigend gevoel. Op de 60 hectare grote ex-legerbasis tegen de Nederlandse grens is hal 50 gereserveerd voor tractorpullingaangelegenheden. En zo indrukwekkend als het terrein is, zo voelt het ook als je de tractorpullinghal binnenloopt. Overal wordt gewerkt, aan trekkers, aan vrachtwagens … Het is een en al bedrijvigheid in het ruime en bijzonder schone onderkomen. Je valt van de ene verbazing in de andere.
Rustig beginnen
De pullingcarrière van Paul begon in 2013 met de aanschaf van Tweety, een Nederlandse vrijeklassetrekker uit de TSTA-competitie. De trekker bestond uit DAF-componenten en was voorzien van een Ford-motorkap. Paul had echter stage gelopen bij een International-dealer, dus deze kap moest eraf. Hij verving hem door de kap van een International 1455, en doopte de machine Yellow Beast. Paul wist dat deze trekker buiten de meeste reglementen viel. Voor Duitse wedstrijden liet hij hem keuren volgens ETPC-voorschriften, zodat hij daar in ieder geval als demo mee kon rijden. Samen met andere Duitse tractorpullers beleefde hij een prachtige tijd door bij meerdere wedstrijden bij de TSTA aan te haken. Omgekeerd reden de Nederlanders de nodige wedstrijden in Duitsland. Het bracht het team de eerste vriendschappen met Nederlandse tractorpullers.
Tekst gaat verder onder foto
Dit smaakte naar meer, en eind 2014 werd de 3,6 ton supersporter Fair Power de tweede Nederlandse aanschaf. Ook deze New Holland transformeerde – in dit geval tot een Farmall 706. In Duitsland geen probleem, zo’n Farmall-kap op een New Holland-trekker, die op zijn beurt weer een Ford als basis had. Beide merken vallen onder de CNH-groep, nietwaar? In deze periode groeide de Duitse 3,6 ton Supersport-klasse als kool. Menige Nederlandse trekker volgde het voorbeeld en ging de grens over.
Nieuwe klasse opzetten
Na de snelle opkomst in Duitsland van de 3,6 ton Supersport-klasse stond ook de 4,5 ton Supersport-klasse daar op het punt te beginnen. Vier deelnemers zegden toe met een trekker op de baan te komen. Tractor Pulling Team Kleve kocht daartoe eind 2016 de Red Warrior van Tommy Karlsson uit Finland. Een trekker die al een heel pullingleven achter zich had. Begonnen in Amerika, haalde de Engelsman Peter Clarke deze Prostock Red Hot naar Europa. Om hem een jaar later weer door te verkopen aan de Nederlander Luciën Keulers, die hem omdoopte tot Too Hot To Handle. Niet lang daarna verwisselde de trekker weer van eigenaar en ging hij voor lange tijd naar Finland, waar hij werd omgebouwd tot Farmstock. Uiteindelijk kwam de trekker in Kleve terecht. Overgespoten en omgedoopt tot Yellow Nightmare werd de trekker daarmee de eerste echte International van het team.
Tekst gaat verder onder foto
Tijd voor het grote werk
Eind 2018 werd het tijd om het wat serieuzer aan te pakken. Het team kocht een dikke superstock, en niet de minste! Met de aanschaf van Zapo kwam de derde Nederlandse puller in de pullingloods terecht. Deze componententrekker heeft een Cummins-motorblok en maakt met vier turbo’s in twee trappen zo’n 4.000 pk. De New Holland-kap bleef dit keer, maar kreeg wel weer de bedrijfskleuren van Siebers Tiefbau. Met deze machine deden ze de eerste ervaring op met methanol als brandstof.
Fusie tot groot team
Tussen al deze aankopen door, breidde het team zich gestaag uit. Meerdere Duitse collega-pullers waarmee Paul zo graag de wedstrijden bezocht, verkochten hun eigen trekker en sloten zich aan bij Tractor Pulling Team Kleve. Want met het stijgen van het niveau stegen ook de kosten. En sponsoring is in Duitsland een stuk moeilijker dan in Nederland. Zo ontstond een groot daadkrachtig team, op het Green Monster-team na het grootste in Duitsland. Om een voorbeeld van die daadkracht te geven: in 2019 kwam op de wedstrijd in Berghausen een drijfstang door het blok naar buiten bij Yellow Dream. Na deze klapper op zaterdag werd driftig gebeld, besteld, geproduceerd en gemonteerd, om vervolgens op donderdag met een compleet nieuw opgebouwd motorblok naar Engeland af te reizen voor de EuroCup-wedstrijd in Great Eccleston.
Tekst gaat verder onder foto
Weg met de rook
De 4,5 ton Supersport kwam in Duitsland niet van de grond, terwijl de ontwikkelingen in met name Denemarken en Nederland zo hard gaan dat serieus moet worden verbouwd om bij te blijven. Overstappen naar de Prostock-klasse is geen alternatief, met slechts twee deelnemers in Duitsland. Daarnaast zit diesel in Duitsland nog meer in het verdomhoekje dan in Nederland. Paul legt uit: “Wij willen niet de laatsten zijn in Duitsland die nog met een diesel rijden. Dus bouwen we onze Yellow Nightmare om van 4,5 ton Supersport naar 3,5 ton Limited Superstock op methanol, een klasse die we een grote toekomst toedichten.” Dit wordt dan ook meteen een componententrekker. Alleen het motorblok, de motorkap en de achterwielen gaan over. De oude achterbrug en het dieselsysteem zijn inmiddels verkocht.
Tekst gaat verder onder foto
Uniek in Europa
Met alle ervaring die het team in de loop der jaren opdeed, kriebelt het om zelf iets te maken. De kennis en het vakmanschap binnen het team zijn inmiddels zo hoog dat ze het aandurven om zelf een compleet nieuwe trekker te bouwen, waarin ze hun eigen inzichten verwerken. En dan niet eentje, maar gelijk twee. Want naast de Limited Superstock bouwen ze aan een nieuwe Superstock die uniek is in Europa: een Minneapolis Moline! Toen Paul voor het eerst zo’n puller zag, dacht hij meteen twee dingen: ‘Zoiets is er nog niet in Europa’ en ‘Die heeft al onze bedrijfskleuren’. De oude Zapo gaat met pensioen en dient als donor: De turbo-set-up en het methanol-injectiesysteem gaan over, evenals het Cummins-motorblok. Ook hier zit weer een verhaal achter: Minneapolis Moline ging met Oliver en Cockshutt op in White Farm Equipment, en de White Workhorse-serie werd aangedreven door Cummins-motoren. Blok en kap zijn dus beide geleverd in trekkers van dezelfde fabrikant, waardoor het niet als merkvreemd wordt gezien.
Tekst gaat verder onder foto
Zoals alles pakt dit jonge team ook de dubbele nieuwbouw met grote voortvarendheid aan. De nodige ervaring in tractorpulling, samen met een duidelijke visie over de toekomst ervan, beloven een mooie toekomst voor dit team uit Kleve. We gaan zien of de eigen ideeën die in de loop der jaren zijn ontstaan, zich gaan uitbetalen in prestaties …
Tekst: Ruben Fortuin
Gerelateerde tags: Tractorpulling