Steyr werkt hard aan deels-elektrische trekker
Trekkerfabrikant Steyr werkt aan een hybride-aandrijflijn voor de Terrus-serie. Binnen nu en twee jaar rijden de eerste prototypes rond.
Het Oostenrijkse trekkermerk Steyr werkt achter de schermen hard aan een hybride aandrijflijn voor de Terrus-trekkerserie, en daarvoor is het merk genomineerd voor het ‘DLG-Agrifuture Concept Winner’-award wat wordt uitgereikt op de Agritechnica-beurs in Hannover. Steyr laat vooralsnog weinig technische details los over de aandrijflijn. Wat wel bekend is, is dat de trekker is voorzien van een generator die wordt aangedreven door de dieselmotor en die stroomt opwekt voor een beperkt accupakket. Er ligt een standaard transmissie in de trekker, die (deels) elektrisch wordt aangedreven. Er is namelijk sprake van een serieel-parallelle hybride, en dat wil zeggen dat de dieselmotor kan dienstdoen als stroomgenerator voor de elektromotor (serieel), maar ook dat beide motoren los van elkaar de wielen kunnen aandrijven (parallel). De trekker kan dus straks het motorblok uitschakelen en kortstondig puur elektrisch rijden – bijvoorbeeld in een emissiearme zone. De accu wint ook energie terug bij het afremmen. Steyr zegt met deze ontwikkeling de vermogensdichtheid en kracht van de trekker te willen verhogen, en tegelijk de voordelen van een hybride aandrijving te willen benutten.
Binnen twee jaar
Steyr werkt achter de schermen hard aan het concept. Binnen nu en twee jaar zullen de eerste prototypes rondrijden en binnen nu en vijf jaar wil Steyr het concept gecommercialiseerd hebben. Het concept is een voor borduursel op de Steyr-Konzept, dat futuristische trekkerconcept presenteerde de fabrikant groots op de Agritechnica in 2019.
Gerelateerde tags: Agritechnica, Elektrisch, hybride, Steyr