‘Al het goede heeft Deutz-Fahr behouden’
De familie Van Woerkom werkt al 34 jaar met maaidorsers van Deutz-Fahr. Goede ervaringen met hun vorige machine leidde ertoe dat voor oogstjaar 2021 een nieuwe C6205 TS werd aangeschaft. De goede punten zijn behouden gebleven en dat spreekt de familie aan. Een hoge capaciteit wordt gecombineerd met een perfecte strokwaliteit.
Broers Frank en Bram van Woerkom boeren op twee locaties in het Noord-Hollandse Wieringerwaard, samen met hun ouders. In de Waardpolder worden in hoofdzaak pootaardappelen geteeld en daarnaast gele en rode zaaiuien, winter- en zomertarwe en suikerbieten. Het stro zet het bedrijf zelf af. Vooral naar bloembollenbedrijven. Een klein deel gaat in kleine baaltjes naar melkveehouders. “34 jaar geleden kochten onze vader en oom een nieuwe Deutz-Fahr M35.80 combine”, vertellen de broers. “Daar is altijd met volle tevredenheid mee gewerkt. Tijdens de laatste Agritechnica-beurs in Hannover hebben we de nieuwste types bekeken van Deutz-Fahr. We concludeerde dat de unieke punten behouden zijn gebleven, maar dat veel verbeteringen zijn doorgevoerd. Dit gaf vertrouwen om opnieuw voor het merk te kiezen om onze 60 hectare te dorsen. Onze oude combine had om te beginnen geen hydrostaat maar hij miste o.a. ook een airco, hakselaar en kafverspreider. Qua bedieningsgemak en techniek hebben we een flinke sprong gemaakt. Dealer Ten Berge in het Groningse Huizinge heeft ons goed ondersteund. Ze zitten niet naast de deur, maar hebben heel veel kennis en onderdelen in huis. De ondersteuning is perfect.”
Lees verder onder de foto
Turbo Seperator
De C6205 TS gebruikt dezelfde dorstrommel. Die meet 127 x 60 centimeter. Daarnaast is een bijna identieke tweede trommel ingebouwd, de Turbo Seperator (TS). Ook die is variabel in snelheid instelbaar. Dit levert duidelijk een capaciteitsverhoging op, zo merken de broers. Zeker tijdens een uitdagend seizoen als 2021 waarbij frequent tussen de buien door moest worden geoogst. Ook onder suboptimale omstandigheden en bij taai stro. “Ondanks de tweede trommel wordt het stro niet extra beschadigd”, merkt Frank op. Hij bestuurt meestal de combine. “Het is nog even wennen wat de ideale instellingen zijn, maar dat is logisch voor het eerste seizoen. Wat direct opviel is het voordeel van de kafverdeler. Het strozwad is schoon en daardoor droogt het sneller op. Ook bij het zaaien van groenbemester in de stoppel hebben we geen last meer van kafbanen, wat voor verstoppingen kan zorgen. De geïntegreerde strohakselaar wordt niet veel gebruikt maar het is fijn dat hij erop zit.” “Voor het dorsen van wintergerst en graszaad huurden we in het verleden een loonwerker in”, vult Bram aan. “Voor de C6205 is dat geen enkel probleem meer en kunnen we altijd zelf aan de slag.”
Lichtgewicht
Frank is bijzonder goed te spreken over het maaibord en verbeterde invoercapaciteit. “Dat is immers de basis van een goede dorscapaciteit en kwaliteit. Het maaibord is 4,80 meter breed. Dankzij een grotere diameter vijzel, en volledig uitgevoerd met pennen, voert hij veel mooier in. Direct na het Schumacher-mes bevindt zich een golf in het maaibord, zodat aren en korrels niet worden gemorst.” De graantank heeft een inhoud van 7.000 liter. Ruim voldoende voor het bedrijf van Van Woerkom. Veel waarde wordt gehecht aan het geringe gewicht van de machine. De machine weegt zo’n 14,5 ton en staat voor op 800mm brede Mitas-banden. Achter zijn 650mm brede banden gemonteerd. “We zochten een zo licht mogelijke machine waar brede banden onder paste”, zo somt Bram op. “De voorbanden vallen in de praktijk iets smaller, waardoor we niet boven de 3,50 meter transportbreedte uitkomen. Ook dat was een eis van ons.” “Deutz bouwt een bijzonder smal frame”, weet Frank. “Vandaar ook dat een zesschudder ons minder goed paste. We zijn geen mensen die de maximale capaciteit zoeken.
Lees verder onder de foto
Motor aan twee zijde belast
Wat de broers opvalt is dat de machine erg goed in balans is, zoals ze het zelf zeggen. Alle onderdelen zijn goed op elkaar afgestemd. De motor wordt aan beide zijde belast. Ook dat zien ze als groot voordeel. De C6205 gebruikt een vloeistof gekoelde stage 5 Deutz zescilinder motor die 250 pk levert. In de praktijk heeft die voldoende over, ook wanneer het zwaarder dorst, zo is de ervaring. “Onze vorige machine had ook een Deutz-motor, die bijzonder zuinig bleek”, zegt Bram. “Opnieuw zo’n motorblok sprak ons daarom aan.” Eén van de grootste vernieuwingen voor de broers is de Commander EVO II cabine. Die biedt goed zicht, een overzichtelijke bediening en veel ruimte. Hond Mollie is steevast de bijrijder tijdens het combinen. Frank: “De meeste instellingen kan ik vanuit de cabine regelen. De hydrostaat is vrij stroef in de bediening. Dit wordt nog opgelost. Eén van de grootste minpunten op de vorige machine was de ventilator voor de wind over de zeven. Dat is echt veel beter geworden. Zowel de instelling als de aandrijving, die minder onderhoud vergt. Voor het reguliere onderhoud kun je overal prima bij. De smeernippels zijn gegroepeerd en daardoor in een handomdraai gesmeerd. Dankzij het gebruik van conische lagers bij de schudders kun je deze nastellen. Dat bevordert de levensduur.” “Onze oom en vader hebben een generatie lang met de vorige Deutz-Fahr combine gewerkt. We hopen dat de C6205 net zo lang meegaat”, zo besluiten de broers.
Lees verder onder de foto
Foto’s: Niels van der Boom – Farmmedia.
Gerelateerde tags: Deutz-Fahr, SDF