Zo gebruik je diesel in de winter
Het is belangrijk om een brandstoftank van machines die langere tijd stilstaan volledig af te vullen. Als het gaat om winterstalling: welke diesel is hier dan geschikt voor, en hoe zat het ook alweer met winterdiesel? Hierbij enkele tips.
Brandstofleveranciers adviseren om machines zoveel mogelijk met afgevulde brandstoftank weg te zetten. Dat voorkomt namelijk condens- en roestvorming in de brandstoftank, wat motorproblemen kan opleveren. Er bestaat zomer- en winterdiesel. Een machine die de winterstalling in gaat afvullen met zomerdiesel kán, want zolang die niet bij lage temperaturen wordt gebruikt geeft dit geen problemen. Het zou dus geen probleem zijn om een hakselaar, rooier of maaidorser nu af te tanken met zomerdiesel. Want bij lage temperaturen ontstaan er vlokken in de zomerdiesel, maar die lossen weer op als het warmer wordt. Start je ’s winters een machine met zomerdiesel, dan kunnen die vlokken voor problemen zorgen in het brandstofcircuit.
Medio september overgang winterdiesel
Vanaf half september wordt er gestart met de overgang naar winterdiesel. Vanaf ongeveer half november wordt er uitsluitend winterdiesel met een vorstbescherming van minimaal -20C geleverd. Brandstofleveranciers die bij hun relaties een digitale niveaumeter op dieselopslagtanks hebben geplaatst, houden dit doorgaans voor hen in de gaten. Als een opslagtank niet met deze optie is uitgerust, dan is het van belang om af te stemmen met de leverancier wélke brandstof en met wélke frequentie er geleverd wordt.
7% biodiesel is standaard
Standaard wordt B7-diesel geleverd, dit betekent dat er 7% biodiesel in de brandstof zit. Biodiesel is hygroscopisch, wat betekent dat het vocht aantrekt. Dat vocht bindt zich aan de biodiesel, wat roestvorming in de tank tot gevolg heeft. Als je niet exact weet wanneer je een machine of zelfrijder weer gaat gebruiken (bijvoorbeeld een beregeningspomp-set), tank dan het voertuig af met GTL (Gas-to-liquid) of HVO (hydrotreated vegetabale oil). Deze brandstofsoorten hebben namelijk een andere samenstelling en eventueel condenswater laat zich makkelijker afscheiden. Door de andere samenstelling is het voor bacteriën ook lastiger om een voedingsbodem te vinden in de brandstof, hierdoor is de bacteriegroei veel kleiner. Niet alle motoren zijn geschikt om op GTL of HVO te draaien, vraag de dealer of fabrikant of de motor in het voertuig geschikt is voor deze brandstofsoorten.
Gerelateerde tags: Diesel