Meer knoppen en schermen, ook weer meer schakelen
Trekkerfabrikanten zijn er de laatste jaren op gebrand om vooral bedieningscomfort te verbeteren. Concreet betekent dit, dat er grotere, mooiere of zelfs ‘meer’ schermen in de cabines hangen, en de rijhendels krijgen meer knoppen. Alles met als doel om ook complexe werktuigen gemakkelijk aan te sturen. Ook hebben de ontwikkelingsafdelingen weer meer focus op moderne powershift-transmissies.
Lees verder onder de foto
De (geforceerde) vernieuwingsslag, om alle trekkers te laten voldoen aan de emissienorm Fase V, is nu praktisch afgerond. Dat biedt ruimte aan trekkerfabrikanten om weer verder te kijken. Zo hebben de ontwikkelingsafdelingen vooral hun bedieningsconcept tegen het licht gehouden. En terecht. Immers, van de meeste fabrikanten is of was de basis van de bedieningsarmleuning al zo’n tien tot twintig jaar oud. Bijvoorbeeld de Sidewinder-armleuning van New Holland zagen we in 2009 voor het eerst, Fendt presenteerde de zilvergrijze-rijhendel in 2005 en de oranje, schuivende stick van John Deere was al in het jaar 2000 op de markt. Grofweg dezelfde vlieger gaat op, als we het hebben over bedieningsschermen en daarmee computerkracht. Wel groeit elk jaar het aantal (complexe) functies – denk aan kopakkermanagement, en gps-, sectie- en Isobus-besturing. Dat wordt met de oude concepten gewoon moeilijker, en steeds geüpdatete schermen raken onbegrijpelijk.
Lees verder onder het kader
Vele nieuwe bedieningsconcepten
Het resulteert erin, dat vele merken de laatste jaren – of onlangs nog – een nieuwe armleuning, rijhendel of bedieningsscherm op de markt zetten. Bijvoorbeeld, John Deere zette in 2017 een grote stap met de introductie van de zogeheten CommandPro-rijhendel, met daarop elf programmeerbare knoppen. Ook in 2017, kwam Valtra met de SmartTouch-armleuning met daarop een erg intuïtief scherm en een configureerbare rijhendel. Fendt volgde in 2019: optioneel drie beeldschermen, en een geheel nieuwe rijhendel. En CNH Industrial, moederconcern van de merken New Holland, Case IH en Steyr heeft een nieuw concept ontwikkelt en bouwt die nu in in grotere modellen, en breidt dit langzaam uit naar beneden.
Lees verder onder de foto
Lees verder onder het kader
Niet louter traploos
Voor wie niet per se complexe werktuigen gebruikt, is het interessanter om te weten dat er opnieuw focus ontstaat op powershift-transmissies. Waar ontwikkelaars voorheen focusten op traploos, worden tegenwoordig vooral de powershift-transmissies vernieuwd. Met name een techniek die werkt met dubbele koppeling (DSG, double gear shift), schudt de markt op. John Deere biedt sinds 2012 zo’n transmissie aan (Direct Drive) die middels een dubbele koppeling soepel en snel schakelt. En CNH Industrial schudde in 2017 deze markt nog eens op met een vergelijkbare bak. Ook Massey Ferguson maakt sinds 2020 (in de 8S-serie) gebruik van die techniek, met een dubbele koppeling op de groepenschakeling. Weet, dat een moderne powershift-bak vaak is voorzien van een rem-tot-neutraalfunctie en schakelautomatiek. Daarmee rijdt zo’n schakeltrekker op de weg als een traploze. Over voor- en nadelen kun je een boek schrijven. Tip: probeer gewoon eens zo’n moderne powershift-trekker. Het werkt verrassend comfortabel.
Lees verder onder de foto