fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Zo voorkom je een bekeuring met je trekker

Ook de strooiwalsen van een stalmeststrooier dienen afgedekt te worden wanneer je ermee op de weg gaat. - Foto: Koos Groenewold

Er zijn een paar overtredingen waar vele trekkerchauffeurs inmiddels voor op de bon geslingerd zijn. Maar wat zijn nou vaak geziene overtredingen als het gaat om trekkers en machines? En wat kan je doen om veilig de weg op te gaan?

Gebrekkig (over)zicht van de chauffeur en een onvoldoende onderhoudsstaat van de machine staan in de top vijf van oorzaken van ongevallen met trekkers en landbouwmachines. Daarmee zijn het ook punten waar de politie alert op is bij deze machines op de weg. Veel geziene fouten worden volgens politiewoordvoerder Bobby Markus vooral veroorzaakt door de onwetendheid van de bestuurder. Leeftijd speelt daarin nauwelijks een rol. “Uit cijfers blijkt dat de jonge/beginnende bestuurder net zoveel ongevallen veroorzaakt, als bestuurders van 50 jaar en ouder”, zegt Markus.

Scherpe delen afdekken

Scherpe of uitstekende delen moeten afgedekt zijn wanneer je de weg op gaat. Dit geldt bijvoorbeeld voor de scherpe uitstekende delen op een ploeg of een vork in de voorlader. Maar ook de strooiwalsen in een stalmeststrooier moeten afgeschermd worden.

“Uitstekende delen zoals vorken (niet de opklapbare) kan je gemakkelijk afdekken met een u-profielbalk”, zegt Bobby Markus. “Wij zijn trouwens ook van mening dat het wel werkbaar moet blijven. En ook weet ik dat een landbouwvoertuig nooit geheel risicovrij zal zijn. Ze zijn niet in de eerste plaats gebouwd om over de openbare weg te rijden. Dat zal altijd een spanning opleveren met de verkeersveiligheid. Niet alleen door uitstekende delen, maar ook door de massa van het voertuig dat hem niet echt ‘botsvriendelijk’ maakt. Daarom blijft voorkomen dan ook echt beter dan genezen”.

Spiegels en ramen

Met een paar simpele handelingen kan je niet alleen het rijden op de weg, maar ook op eigen terrein veiliger maken. Zoals het goed afstellen van de spiegels. Dit wordt nog wel eens vergeten, maar je zou eigenlijk bij elke wisseling van een getrokken werktuig opnieuw spiegels moeten controleren en eventueel afstellen. Minstens zo belangrijk, is dat de spiegels schoon en heel zijn. Barsten of een laag stof op de spiegel zorgen voor minder goed zicht waarmee het risico op aanrijdingen ook groter wordt. Ditzelfde geldt overigens ook voor de ramen. Neem de tijd om de ramen schoon te houden, ook wanneer je van het land komt. Ook hier geldt: stof en modder op de ramen belemmeren het zicht.

Ook belemmerend voor het zicht in voor- en zijruiten zijn bijvoorbeeld werktuigen in de fronthef of een voorlader. Zet je een voorlader bijvoorbeeld omhoog om scherpe delen boven de twee meter te willen dragen (daarboven hoeven scherpe delen niet afgedekt te worden) veroorzaken de armen een extra dode hoek naar links en rechts voor. “Ook bedieningspanelen in de A-stijl kunnen het zicht ernstig belemmeren”. Soms is het niet te voorkomen, maar wees er dan in ieder geval van bewust dat dit het zicht kan belemmeren en je dus extra goed moet opletten.

Zichtbaarheid

Ook markeringskeringsborden kunnen wat betekenen in de zichtbaarheid van landbouwvoertuigen. “Zeker bij uitstekende delen aan de zijkanten”, vult Markus aan. “Het is verplicht om een breedte markeringsbord te voeren als de lading of een werktuig meer dan 10 cm buiten het voertuig uitsteekt. En daarnaast is er het lengte markeringsbord voor meer dan een meter uitstekende delen aan de voorzijde of achterzijde”. Met de markeringsborden kunnen overige weggebruikers eerder en beter zien dat er uitstekende delen zijn waardoor ze meestal meer ruimte geven. En meer ruimte betekent minder kans op een botsing.

Een zware lading zoals suikerbieten hoeft niet altijd afgedekt te worden wanneer je de weg op gaat

Afdekken van de lading

Het afdekken van een lading is niet altijd noodzakelijk. Bij suikerbieten bijvoorbeeld, die een hoog eigen gewicht hebben, hoeft de lading in de kipper niet afgedekt te worden wanneer deze niet te vol geladen is. “Het verliezen van bieten, zit hem vaak niet zozeer in het afdekken wel of niet, maar veel meer in het te veel mee willen nemen. Suikerbieten waaien niet zomaar uit de kipper, maar bij remmen of uitwijken kunnen ze wel gaan rollen. Door niet boven de wanden uit te laden, blijven ze liggen”. Is er een mogelijkheid dat de lading wel op het wegdek valt, dan moet deze natuurlijk wel afgedekt worden.

Zorg voor goede banden

Vooral op aanhangwagens ziet de politie nog wel eens kale en beschadigde banden. Bobby Markus: ”Dit zal tot het verleden moeten gaan horen nu er een wijziging in de Regeling voertuigen is gekomen. Voorheen was het toegestaan om zonder profilering op de banden te mogen rijden bij landbouw-aanhangwagens en bij motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS). Door de wijziging moeten deze banden nu ook 1,6 mm profilering hebben en is het dus niet meer toegestaan om met kale banden te rijden.”

Lees verder onder de foto

Niet alleen de banden moeten in orde zijn, ook de remmen van de trekker, machine of aanhanger moeten goed werken. Lekkende remventielen of gescheurde hydrauliekslangen kunnen invloed hebben op de remkracht en op de uiteindelijke remweg, dus het is aan te raden dit in de gaten te houden. En daarnaast is het ook raadzaam op de gewichten van een combinatie te letten. Een volle, getrokken combinatie zoals trekker met kipper reageert anders dan een lege. Een volle combinatie heeft een langere remweg. Optrekken gaat met een volle combinatie ook trager, houd hier dan ook rekening mee met invoegen en oversteken op de openbare weg.

Zoals eerder gezegd, gelden de maatregelen voor verkeersveiligheid ook voor het werk op het erf. Want niet alleen verkeersongevallen, maar ook ongelukken op het erf hebben een grote impact. Hou je rekening met bovenstaande punten, dan wordt ook het werk op eigen terrein veiliger. “Goed voorbereid op pad voorkomt niet alleen een boete, maar verkleint ook de kans op dodelijke en letsel ongevallen”.

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

4% meer trekkers verkocht tot en met september 2024

Tot en met september 2024 zijn in totaal 1.762 nieuwe trekkers verkocht in Nederland. Dat is 4% meer dan in dezelfde...
Afbeelding artikel

Kubota werkt aan cvt voor smalspoortrekkers en series M5 en M6

Kubota werkt aan een traploze transmissie in de M5N-smalspoortrekkers. Op termijn komt cvt ook in trekkerseries M5 en M6.
Afbeelding artikel

John Deere geeft Amerikaanse 7R-serie een update

John Deere past de 7R-serie aan. Vanaf modeljaar 2025 zijn er grote voorwielen mogelijk, is-ie voorzien van Gen5-beeldschermen, dikkere stuurcilinders en...