fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Snelle Hanomag-oldtimer rijdt harder dan 100 km per uur

Rudolf Wehner rijdt regelmatig met zijn Hanomag naar oldtimerbijeenkomsten. Ook al vertrekt hij laat, hij arriveert vaak als een van de eersten. Want zijn oldtimer mag als enige ter wereld over de snelweg met drie cijfers voor de komma op de kilometerteller.

Ik heb geen tijd voor toertochten, voert Rudolf Wehner in Kalbach (in de Duitse deelstaat Hessen) aan als verklaring voor zijn streven om de snelste trekker van Duitsland te bezitten. Zijn Hanomag Robust haalt een snelheid van maar liefst 105 kilometer per uur! Wanneer hij ermee over de autobanen raast, begint menige andere weggebruiker te twijfelen aan wat hij ziet en hoort. Wehner (76) is opgegroeid op een boerderij en heeft altijd een zwak gehad voor techniek. Hij begon op 25-jarige leeftijd zijn eigen bedrijf in reserveonderdelen. Dit groeide in de loop der jaren uit tot een groot machinebouwbedrijf.

Lees verder onder de foto

Rudolf Wehners recordrit is 536 kilometer in vijf en een half uur, en dat met de caravan aan de trekhaak. “Ik wil gas geven en plezier hebben!”

Rudolf Wehners recordrit is 536 kilometer in vijf en een half uur, en dat met de caravan aan de trekhaak. “Ik wil gas geven en plezier hebben!”

Goed doordachte ombouw

De techneut bezit verschillende tot in de puntjes gerestaureerde klassieke auto‘s. Hij loopt ook al vele jaren oldtimerbijeenkomsten af. Tot een jaar of tien geleden was dat vaak alleen als toeschouwer. “De beste manier om de grote bijeenkomsten te bereiken is via de snelweg. Om ook als deelnemer aanwezig te kunnen zijn, was het dus niet meer dan logisch dat ik een trekker nodig had die kon meekomen met het vrachtverkeer. Dat betekent dat hij minstens 80, en liever nog 100 kilometer per uur moest halen”, is de nuchtere analyse van de gepassioneerde oldtimerliefhebber.

In 2009 vond Rudolf Wehner in Nederland de oplossing voor zijn project: een Hanomag Robust 800-6 van bouwjaar 1964. Dit type Hanomag is uitgerust met een zescilindermotor, een absolute zeldzaamheid. De Robust 800 heeft normaal vier cilinders en 75 pk. De zescilinderversie had twee doorslaggevende kenmerken: ten eerste motorvermogen, en ten tweede een wielbasis van bijna 3 meter.

Samen met een werktuigbouwkundige bereidde Wehner de verbouwing voor; het doel was immers om goedkeuring voor gebruik op de weg te krijgen. Hij werkte in zijn vrije tijd ongeveer twee jaar aan zijn Hanomag. Het was een echte uitdaging, want geen enkel stuk metaal was nog bruikbaar. De motor, transmissie en mechanische stuurinrichting waren daarentegen nog in goede staat.

De Hanomag reed standaard 25 kilometer per uur. Om in de vooruit viermaal de oorspronkelijke maximumsnelheid eruit te halen, vernieuwde de Duitser bijna alle tandwielstellen en hij verving uit voorzorg alle lagers. Op de achterwielen zijn de luchtondersteunde, hydraulisch bediende trommelremmen van een wiellader gemonteerd. Hij verving de vooras door de hydraulisch geremde vooras van een vrachtwagen. Hij maakte zelf de stuurinrichting met een dwarsstabilisator.

Lees verder onder de foto

Met 114 pk uit een motor met goed 10 liter cilinderinhoud, tuft de Hanomag Robust 800-6 ontspannen mee in het snelwegverkeer. De vooras komt van een vrachtwagen, heeft hydraulische remmen en is ook uitgerust met een dwarsstabilisator. Rudolf Wehner prijst de uitstekende wegligging van zijn Hanomag. Hij heeft veel plezier van de gezichten van automobilisten die hem inhalen. Of die hij inhaalt!

Met 114 pk uit een motor met goed 10 liter cilinderinhoud, tuft de Hanomag Robust 800-6 ontspannen mee in het snelwegverkeer. De vooras komt van een vrachtwagen, heeft hydraulische remmen en is ook uitgerust met een dwarsstabilisator. Rudolf Wehner prijst de uitstekende wegligging van zijn Hanomag. Hij heeft veel plezier van de gezichten van automobilisten die hem inhalen. Of die hij inhaalt!

Geen gastgebruik

Verder kostten speciale uitdagingen, zoals de installatie van een koplampenafstelling, de nodige tijd en improvisatie. Om de cabine maar niet te vergeten – die is van bodem tot dak helemaal zelfbouw. Aan het eind van de twee jaar durende restauratie is de omgebouwde oldtimer in 2011 aangeboden aan de TÜV, de bekende Duitse technische keuringsinstantie. En jawel, de lang begeerde toelating voor de (snel)weg kwam er!

Sindsdien bezoekt Rudolf Wehner met zijn racende Hanomag regelmatig oldtimerbijeenkomsten in Duitsland en daarbuiten. Hij heeft meestal ook zijn caravan bij zich voor een meerdaags verblijf. Overal waar hij wordt aangekondigd, schiet het aantal bezoekers omhoog. Veel televisiestations en plaatselijke kranten hebben al over hem bericht. Hij gaat, zeker na een defecte versnellingsbak in 2018, niet meer in op verzoeken van enthousiaste mede-liefhebbers om ook eens een rondje te mogen rijden. Op koers blijven en remmen is geen probleem, zelfs niet op volle snelheid. Maar het schakelen gaat niet makkelijk. Ten eerste werkt het schakelpatroon omgekeerd vergeleken met de gebruikelijke bediening. En ten tweede ontbreekt een synchronisatie of koppelingsrem, net als op de grote Bulldogs. Dat vergt een gevoelig op- en terugschakelen met tussengas en -koppeling.

Niet voor watjes

Gevraagd naar het rijcomfort en het ontbreken van een veiligheidsgordel, haalt Rudolf Wehner slechts zijn schouders op: “Comfort? Veiligheid? Ik wil gas geven en plezier hebben!” Extra verwarming is overbodig aangezien de versnellingsbak, behalve een hels kabaal, ook een helse hitte produceert tijdens lange tochten en heuvelopwaarts. Airconditioning? Wat is dat?

Volgens de trekkerliefhebber compenseren de uitdrukkingen die hij ziet op de gezichten van zijn mede-weggebruikers dit betrekkelijke ongemak meer dan voldoende. Hij ziet van alles voorbijkomen, van verbijstering, ongeloof, maar ook herkenning en waardering. Geen wonder, want deze trekker is de enige ter wereld die legaal met drie cijfers voor de komma op de kilometerteller kan en mag rijden.

Lees verder onder de foto

Het dashboard is royaal voorzien van instrumenten. De houder voor de mobiele telefoon, het navigatiesysteem en de geluidsinstallatie zijn uiteraard niet origineel voor deze oldtimer, maar wel erg plezierig op lange ritten.

Het dashboard is royaal voorzien van instrumenten. De houder voor de mobiele telefoon, het navigatiesysteem en de geluidsinstallatie zijn uiteraard niet origineel voor deze oldtimer, maar wel erg plezierig op lange ritten.

Tekst: Wilfried Holtman / Foto’s: Dirk W. Köster, Wilfried Holtman

Tekst: Wilfried Holtman / Foto’s: Dirk W. Köster, Wilfried Holtman

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Klassieker | 60 pk-trekker Ford 5600 middenklasser van Ford

De basis voor deze inmiddels klassieke trekker Ford 5600 werd al gelegd in 1965, toen de Super Majors werden vervangen.
Afbeelding artikel

Oldtimer | Farmhand F600: bijzondere machine, bijzonder verhaal

Trekkerliefhebber Wim Lamberts begon vijftien jaar geleden met reparaties om zijn Farmhand F600 weer in werkende staat te krijgen.
Afbeelding artikel

FOTO | Oogst 2024: klassieke trekkers en hakselaars in de mais

TREKKER-fotograaf Michel Velderman schoot afgelopen weken de mooiste oogst-plaatjes van klassieke trekkers en hakselaars in de mais.