fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Joskin brengt gamma Wago-balenwagens bij de tijd

Joskin heeft zijn Wago-balenwagens nu aangepast aan internationale klantenwensen en gecertificeerd volgens Europese normen.

De Waalse machinebouwer paste zijn assortiment getrokken balenwagens aan op de wensen van de internationale klant. Vrijwel het hele gamma is het afgelopen halfjaar gecertificeerd en voldoet nu aan Europesen normen.

In 2012 nam Joskin branchegenoot Leboulch over en het produceerde hun balenwagens als Joskin Wago. Inmiddels is het design hiervan helemaal herzien, de balenwagens zijn minder ‘Frans’ en door Joskin omgeturnd in waar de internationale klantenkring behoefte aan had.

De modellen van de Joskin Wago TR zijn onder te verdelen in twee basistypen, gegalvaniseerd of gelakt. De eerste groep komt uit de Poolse fabriek van Joskin voor gegalvaniseerd materiaal; de tweede maken ze bij Leboulch in Normandië. De basisconstructie is in grote lijnen dezelfde. Onderdelen als dissel, ladders, assen, enz. zijn identiek.

Variatie in laadvloer

De grootste verschillen zitten in de laadvloer. De gegalvaniseerde Wago’s hebben een vloer van 4 mm HLE-staalplaat met enkele ribben die over de gehele lengte lopen. Op het diepste punt daarvan zijn gaatjes aangebracht om water snel af te voeren. De zijranden zijn lichtjes schuin, wat de lading stabiliseert volgens de fabrikant. Ook de zijkanten zijn versterkt met overlangse ribben. Een variant op de gegalvaniseerde typen is een laadbodem waarop deels planken zijn bevestigd van 4 centimeter dik, verduurzaamd hout.

De in Joskin-groen gelakte modellen hebben een laadvloer van antislip traanplaat. Aan de zijkanten zit een 2 centimeter hoog profiel om balen zijdelings vast te zetten.

Tekst gaat verder onder tekening

De constructie van beide lijnen (gegalvaniseerd en gelakt) is in de basis gelijk. Verschillen zitten in de laadvloer. In het ene geval 4 mm dik gegalvaniseerd staal (voor), eventueel deels bekleed met hout (midden). In het andere geval is het groen gelakte traanplaat (achter).

De constructie van beide lijnen (gegalvaniseerd en gelakt) is in de basis gelijk. Verschillen zitten in de laadvloer. In het ene geval 4 mm dik gegalvaniseerd staal (voor), eventueel deels bekleed met hout (midden). In het andere geval is het groen gelakte traanplaat (achter).

EU-certificering

Afgelopen halfjaar was Joskin druk om de certificering volgens Europese en Franse normen rond te krijgen. Dit proces is nu afgerond; vrijwel het hele assortiment voldoet nu aan de eisen tot 2025. De balenwagens zijn inmiddels beschikbaar in lengtes van 8 tot 11,5 meter, draagvermogen van 11 tot 21 ton. Er zijn twee- en drie-assers; de enkele vooras is op een draaiplaat bevestigd, aan de achterkant zit een vaste enkele of dubbele as. Standaard zit voor en achter een hek (ofwel ladder) om de balen te borgen. Optioneel is een hydraulisch te bedienen zijhek leverbaar.

De drie soorten laadvloer in detail.

De drie soorten laadvloer in detail.

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Fliegl presenteert oplegger voor balenvervoer

De Duitse fabrikant Fliegl heeft oplegger SZS 300 BL Ultra speciaal gebouwd voor het vervoeren van ronde of vierkante balen.
Afbeelding artikel

Record-aanhangwagens met hydraulisch balenklemsysteem

Record Trailers breidt het optiepakket rondom zijn FR- en PLW-aanhangwagens uit met een balenklemsysteem met hefmast.
Afbeelding artikel

Band, koker of rek, waar kies je voor bij balentransportwagens

Balentransportwagens met hydraulische ladingszekering winnen snel aan populariteit. Zelfs bij ons, ook al zijn we geen echt graan- ofwel stroland. Hoewel,...