John Deere test Multi Fuel-concept
John Deere testte in Duitsland met succes het gebruik van meerdere brandstoffen in een en dezelfde standaardtrekker. Sensoren wisten de gebruikte brandstof (of mengsels daarvan) te herkennen en het motormanagement zo aan te sturen dat de motor bleef voldoen aan Fase V-emissie-eisen.
John Deere bekeek in samenwerking met de Technische Universiteit van Kaiserslautern en met TFZ (een soort Duitse NPPL) of een standaard productietrekker (een 6135 R) overweg kan met meerdere brandstoffen. Naast diesel bijvoorbeeld biodiesel of plantaardige olie. Immers, biodiesel heeft al als nadeel dat het wat duurder is dan gewone diesel. En als je daarvoor ook nog een speciale motor in de trekker moet zetten, waarbij de gebruiker voor de volle levensduur van die trekker aan biodiesel vastzit, dan helpt dat de toekomst van biodiesel niet.
Tekst gaat verder onder (Duitstalige) video
Het onderzoeksproject toonde niet alleen aan dat de huidige trekkermotor in de John Deere ook overweg kan met biodiesel en koolzaadolie, maar ook dat de bestaande ingebouwde sensors kunnen herkennen welke brandstof er is getankt (of een mix van brandstoffen). Ook kon het motormanagement zo worden bijgeregeld dat de trekker keurig binnen de emissie-eisen van Fase V blijft opereren.
De Technische Universiteit van Kaiserslautern (TUK) ontwikkelde een oplossing voor de regeneratie van roetfilters met plantaardige oliebrandstoffen. Deze onderzoeken hebben ook aangetoond dat koolzaadolie en koolzaadolie-dieselmengsels een aanzienlijk potentieel hebben om de emissies in de motor te verminderen.