Trekkerchauffeur Wout – Klaar voor de toekomst met traplift
Lange dagen, hart voor de zaak, verslaafd aan de dieselgeur en liefde voor de brullende motor: een korte omschrijving van de trekkerchauffeur. Voor het chauffeursthema in TREKKER (zomer 2021) interviewden we enkele chauffeurs. Vandaag de beurt aan Wout Poland.
Wout Poland (24)
Werkt bij: Loonbedrijf Poland, Waarland (N.-H.)
Rijdt trekker sinds: 2013
Rijdt op: New Holland T7.245 (2019), 1.570 uur
Waarom trekkerchauffeur?
Mijn vader en oom hebben een loonbedrijf en zodoende ben ik ook in het vak terechtgekomen. Het trekker rijden heb ik echt geleerd sinds mijn zestiende, maar daarvoor heb ik natuurlijk ook weleens op de trekker gezeten. Sinds een jaar of vijf werk ik bij het loonbedrijf. Daar ben ik na school mee begonnen.
Heb je jouw trekker ook helemaal eigen gemaakt?
Naast luchthoorns en wat toplampjes is het meest bijzondere aan mijn trekker dat hij een traplift heeft gekregen. Ik heb namelijk een spierziekte en daardoor gaan ook mijn benen achteruit. Ik kom er zonder traplift ook nog wel op, maar mijn trekker is vast toekomstproof gemaakt met deze aanpassing. Ik rij ook nog weleens op andere trekkers maar een hoge instap wordt wel steeds lastiger.
De traplift is geplaatst door B&S in Hoorn. Zij doen normaal gesproken de aanpassing van auto’s voor mensen met een beperking. De trekker voorzien van een traplift was een mooie uitdaging. Een trekker past ook maar net bij hun in de werkplaats. Maar het is ze wel gelukt en ik ben erg blij met het resultaat.
Lees verder onder de foto
Hoeveel uur zit je per week op de trekker?
In de winter weinig, maar in de zomer ook wel weken van 80 uur. Afhankelijk van de werkzaamheden, maar zeker in het gras en mais zijn dat wel de uren die ik maak. Het werk in de mais vind ik ook echt het leukst om te doen. Kan niet precies uitleggen waarom, maar ik vind het prachtig.
Wat neem je altijd mee op de trekker?
Mijn koelbox! Daar zit gewoon water in, maar hij gaat altijd met me mee op de trekker.
Over tien jaar …
… heb ik een eigen bedrijf en zal ik daar iets meer kantoorwerk doen. Ik wil blijven werken in deze sector en zo lang het gaat blijf ik natuurlijk trekker rijden!
Gerelateerde tags: Trekkerchauffeurs