fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Trekkerchauffeur Wim – Chauffeur in het fruit

Lange dagen, hart voor de zaak, verslaafd aan de dieselgeur en liefde voor de brullende motor: een korte omschrijving van de trekkerchauffeur. Voor het chauffeursthema in TREKKER (zomer 2021) interviewden we enkele chauffeurs. Vandaag de beurt aan Wim Haag.

Wim Haag (26)
Werkt bij: Fruitbedrijf van der Grift, Nieuwegein-Cothen (U.)
Rijdt trekker sinds: 2007
Rijdt op: New Holland T4.100N Bluepower (2021), 600 uur

Waarom trekkerchauffeur?

Trekkerchauffeur zijn is het mooiste wat er is. Ik werk in de teelt van appels en peren en daar is chauffeur zijn prachtig, omdat je met machines aan het werk bent om de natuur bij te sturen. Daar haal ik wel een kick uit.

Ik kom van een melkveebedrijf, dus ben groot geworden in deze sector. De kans om in de fruitteelt te werken kwam voorbij en die heb ik niet laten liggen. Inmiddels werk ik hier bijna vijf jaar.

Hoeveel uur zit je per week op de trekker?

Ik draai wel weken van 60 tot 65 uur. Dat verveelt nooit. Het mooiste werk vind ik champost rijden, spuiten en bladblazen, waarmee we de bomen ontdoen van hun bladeren. Het minst leuke aan het werk? Tja, ’s avonds de trekker weer wegzetten.

Lees verder onder de foto

Maak je jouw trekker ook helemaal eigen?

Ik heb sinds enkele maanden een nieuwe New Holland T4.100N Bluepower. Inmiddels heb ik daar 600 uur mee gedraaid. Er staat wel een naamstikker op met mijn naam en de Nederlandse vlag ervoor. Met mijn naam hebben ze nog een grapje uitgehaald: omdat ik zo’n klein trekkertje heb staat er WIMpie Haag op het raam geplakt.

Wat kan je niet meer missen?

De supersteer op deze trekker, die kan ik echt niet meer missen. Hierdoor is hij heel wendbaar. Als je een voorgedragen machine hebt, steek je die daardoor heel makkelijk de rij in.

Wat zou je nog graag een keer willen doen?

Een bezoek aan de New Holland-fabriek in Italië, waar de fruitteelttrekkers worden gebouwd. Dat lijkt me prachtig. Zien hoe de trekkers gemaakt worden.

Over tien jaar …

… hoop ik nog trekkerchauffeur te zijn en dat mijn werk niet is overgenomen door de robots. Kijk, de ontwikkeling van de precisietechniek is mooi en ik zie er een meerwaarde in. Rijden met gps ontkom je eigenlijk ook niet meer aan, maar het werken met autonome trekkers is niets voor mij. Laat mij maar mooi achter het stuur zitten in plaats van achter de laptop.

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Trekkerchauffeur Wout - Klaar voor de toekomst met traplift

Lange dagen, hart voor de zaak, verslaafd aan de dieselgeur en liefde voor de brullende motor: een korte omschrijving van de...
Afbeelding artikel

Trekkerchauffeur Dylan – Niet van de trekker af te slaan

Lange dagen, hart voor de zaak, verslaafd aan de dieselgeur en liefde voor de brullende motor: een korte omschrijving van de...
Afbeelding artikel

Trekkerchauffeur Matthijs: De trekker is mijn rijdend tweede huis

Lange dagen, hart voor de zaak, verslaafd aan de dieselgeur en liefde voor de brullende motor: een korte omschrijving van de...