fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Trekkerchauffeur Matthijs: De trekker is mijn rijdend tweede huis

Lange dagen, hart voor de zaak, verslaafd aan de dieselgeur en liefde voor de brullende motor: een korte omschrijving van de trekkerchauffeur. Voor het chauffeursthema in TREKKER (zomer 2021) interviewden we enkele chauffeurs. Vandaag Matthijs van den Berg.

 

Matthijs van den Berg (20)

Werkt bij: HKA Nieuwkoop, Nieuwkoop (Z.-H.)
Rijdt trekker sinds: 2016
Rijdt op: Fendt 718 Vario (2019), 4.200 uur

Waarom trekkerchauffeur?

Dat wist ik eigenlijk als klein jochie al. Ik kreeg als kind een traptrekker met karretje en daar kon ik al heel druk mee zijn. Uiteindelijk kwam er een skelter, daarna een zitmaaier en zo kwam ik uiteindelijk op de trekker. Mijn oom zat in het agrarisch loonwerk en daar heb ik ook wel op de trekker gereden. Als jochie van twaalf wist ik: ik zit later op zo’n trekker. Dat heb ik gedaan.

Hoeveel uur zit je op de trekker?

Minimaal 40 uur in de week, maar soms ook wel langer of ik ga door in de weekenden. Het werk verveelt geen moment. Ik werk voor HKA Nieuwkoop en doe daar vooral veel in de wegenbouw. Dat houdt in dat ik vaak met de kipper rijd of onderweg ben met de dieplader. Het mooiste aan dit werk is dat je elke keer een andere werkomgeving hebt. Je komt overal en het werk is ook elke dag anders.

Maak je jouw trekker ook helemaal eigen?

De buitenkant van de trekker moet zoveel mogelijk origineel blijven, dat is de afspraak binnen het bedrijf. De binnenkant mogen we aanpassen naar hoe we het zelf graag willen. Dus in mijn cabine hangen gordijntjes, ledstrips voor en achter, zodat het net lijkt op er toplampen op zitten. Die wil ik ook niet meer missen. Daarnaast heb ik er nog een klompenbakje in gebouwd. Het is toch een soort van mijn rijdende tweede huis. Daarom houd ik de cabine netjes en heb ik het ook echt eigen gemaakt.

Naast de trekker van het werk is er nog een trekkertje van opa waar ik tijd in steek. Een Pasquali-smalspoortrekker van bouwjaar eind jaren negentig. Het was de eerste trekker waar ik op gereden heb dus daar zit ook wel emotionele waarde aan.

Over tien jaar …

… werk ik nog in de wegenbouw, maar zou ik ook de agrarische tak er wel meer bij willen leren. Daarnaast zou ik het ook nog mooi vinden om te werken met smalspoortrekkers. Maar ik zie mezelf dit werk zeker wel doen tot aan mijn pensioen.

 

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Trekkerchauffeur Wim - Chauffeur in het fruit

Lange dagen, hart voor de zaak, verslaafd aan de dieselgeur en liefde voor de brullende motor: een korte omschrijving van de...
Afbeelding artikel

Trekkerchauffeur Wout - Klaar voor de toekomst met traplift

Lange dagen, hart voor de zaak, verslaafd aan de dieselgeur en liefde voor de brullende motor: een korte omschrijving van de...
Afbeelding artikel

Trekkerchauffeur Dylan – Niet van de trekker af te slaan

Lange dagen, hart voor de zaak, verslaafd aan de dieselgeur en liefde voor de brullende motor: een korte omschrijving van de...