Stapt Poppe over van Steyr naar Valtra?
De Merkenwissel-rubriek stelt lezers in staat om zelf eens een ander merk te testen. Valtra-importeur Mechan Groep stelde een gloednieuwe G135 beschikbaar. Johan den Boer meldde zich meteen aan. Hij werkt op het biologische akkerbouwbedrijf van Marien en Joos Poppe in Nagele (Fl.), waar Steyr het huismerk is.
De Valtra G135 arriveert precies op de dag dat de voorjaarswerkzaamheden écht van start gaan bij Poppe Landbouw. Terwijl Valtra-dealer Offringa ’s morgens nog uitleg geeft over de trekker, gaat een Steyr 4130 op pad met een uienzaaier, staat een andere Steyr klaar om de eerste aardappels te poten, en is een Case IH Puma 160 onderweg om pootgoed op te halen. Vandaag start het biologische akkerbouwbedrijf met het poten van de 40 hectare aardappelen. Medewerker Johan den Boer (32), die dagelijks op pad is met één van de traploze Steyrs, hangt meteen een grote trailer achter de G-serie.
Altijd de automatiek erbij
In no-time draait de G135 al vijftig uur bij Poppe. Dealer Offringa kwam nog één keer langs om Johan de fijne kneepjes van het gps-systeem en de kopakkerautomatiek uit te leggen. “Het is niet ingewikkeld. Je moet alleen wel even weten hoe het zit en de symboliek kennen”, legt Johan uit. “Het werkt fantastisch. Ik tik ’m aan, en alle handelingen gebeuren vanzelf. Je bent zóveel sneller gedraaid. Zelfs met woelen stel ik nu de automatiek even in.” Op de vraag of Johan de kopakkerautomatiek ook gebruikt op de Steyrs, denkt hij even na. “Eigenlijk nooit gedaan. Dat is toch wat ingewikkelder.”
Niet traploos
Poppe testte de Valtra twee weken. Vooral Johan ging ermee op pad, en ook Marien Poppe en Wim Middendorp testte de trekker. Marien is vooral kritisch op de versnellingsbak. In de G135 ligt een Versu-zestraps powershiftbak; traploos is niet leverbaar. “Eerlijk gezegd, vind ik de bak helemaal niks. Ik had verwacht dat die meer met de tijd mee zouden gaan. Ik rijd in de manuele modus, omdat de automatische niet schakelt zoals ik dat wil. Als ik rustig over het erf rijd, schakelt-ie ineens op. En soms wacht-ie juist nét te lang. Maar”, nuanceert Marien, “eerlijk is eerlijk, ik heb de tijd niet genomen om diep in de instellingen te duiken.” Johan vult hem aan: “Je kunt de versnellingsbak zelf instellen, zoals de agressiviteit van het koppelingspedaal en de omkeershuttle. Op het land vind ik ’m magnifiek.”
Het stoort de mannen dat de G-serie na het starten altijd weer in de automatische schakelmodus staat. En het verbaast het drietal dat de cruisecontrol niet werkt in de manuele modus. Wim Middendorp vertelt: “Je schakelt trappen door de hendel te bewegen. Wil je een groep schakelen, dan moet je daarvoor óók tegelijk een knopje indrukken”, legt hij uit. “Maar het gebeurt geregeld dat ik ongezien probeer te schakelen en al in ‘C6’ blijk te rijden. Dán moet je even het knopje weer indrukken.” Ook moeten de Steyr-rijders wennen aan dat de omkeershuttle in de rijrichting blijft staan, en niet na het kiezen terug naar de N-positie valt. Hierdoor kun je niet de omkeershuttle en de knoppen op de rijhendel door elkaar gebruiken.
Lees verder onder de foto
Afwerking
Na twee weken loopt het drietal eens rustig om de Valtra heen. Marien Poppe: “Ik vind het een fijne, stille cabine. Veel zicht rondom. En grafisch is-ie heel sterk; de schermweergave is echt mooi en werkt ook mooi. Niet al onze trekkers hebben zo’n scherm en anders is-ie niet zo fraai als dit. Maar ik vind sommige afwerkingen dan wel weer cheap. Zoals de deur die moeilijk sluit en die allemachtig grote ruitenwissermotor op het achterraam”, vertelt Marien Poppe. “De spatbordbediening is niet zo praktisch, want als je met de voet een heflat richt, kun je moeilijk bij de knoppen.” Johan demonstreert dat als hij z’n stoel volledig naar achteren zet, hij de hendel van het achterraam amper kan pakken. Zijn hand klemt dan. En hij is teleurgesteld door het radiogeluid: “Valtra mag wel € 100 meer uitgeven aan speakers. Hier komt schel geluid uit.”
De mannen zijn positief over de stabilisatoren met pen-gatverstelling. De Steyr werkt met schroefdraad en die moeten zij geregeld schoonmaken, omdat die vast gaan zitten. Wim Middendorp is wel verrast dat op zo’n luxe trekker, toch geen automatische klimaatregeling zit.
Snelstuurfunctie
Het drietal is het eens dat de cabine van de Valtra en de Steyr qua ruimte en geluid op één niveau zitten. Wel is het zicht rond de voorwielen beter in de Valtra, is de draaicirkel van de Valtra overtuigend kleiner.
Grote plus, volgens Johan den Boer, is de snelstuurfunctie. Daarmee stel je via het scherm in vijf stappen in hoeveel stuuromwentelingen er nodig zijn om de wielen te draaien. Ook paste Johan soms de agressiviteit van de omkeershuttle aan. “Met de zware zaaicombinatie zet ik deze op z’n minst agressief, zodat de voorwielen op de grond blijven staan. En met woelen keert-ie juist super vlot”, legt Johan uit. De mannen concluderen dat het hefvermogen prima is. De zware zaaicombinatie komt moeiteloos omhoog. De heflatten zijn daarbij lekker lang.
Lees verder onder de foto
Johan den Boer neemt z’n taak als tester uiterst serieus, en zette een praktijktestje op. De Steyr 4130 en Valtra G135 hebben beide na elkaar exact twee uur gewoeld op hetzelfde perceel – met stopwatch getimed. Daarna, bij de pomp, bleek de Valtra 9 liter zuiniger (4,5 liter per uur). “Nu is de Steyr wat gekieteld, vóór we ’m tweedehands kochten. Maar toch, best een groot verschil”, vind Johan. Het gegeven leverde weer genoeg gespreksstof op bij Poppe in de kantine: hoeveel waarde hecht je nu eigenlijk aan dieselverbruik, hoeveel aan een merk, en hoeveel aan de dealer?
Lees hier de hele test, met technische gegevens, extra foto’s en de reactie van de importeur
Gerelateerde tags: Merkenwissel, Steyr, Valtra