fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Op chic met eigen cabinemat

Een mooie mat op de vloer maakt de cabine af. En het is ook voor het behoud van de originele bodem. De wereld van de trekkermatten is een echte nichemarkt met een beperkt aantal spelers. TREKKER dook erin en kwam terecht op een Nederlands feestje.

In de auto’s en vrachtwagens zijn aftermarket vloermatten een bekend fenomeen. In de trekkerwereld is het iets van de laatste jaren, maar inmiddels zijn ze klantspecifiek leverbaar.

Na verloop van een aantal duizenden uren krijgt het rubber of kunststof van de standaard cabinevloer slijtplekken. En bij oudere trekkers wil de bekleding van de originele vloer nog weleens scheuren. Een nieuwe mat op de grond maakt de cabine weer netjes. Vergeleken met de automotive sector zijn de aantallen in de landbouw vele malen kleiner. Ook het gebruik is anders. Minder vaak een vaste chauffeur, en vaker in- en uitstappen, al dan niet met modderlaarzen.

Wie het niet zo nauw neemt, snijdt een mat uit een stuk vloerbedekking of een droogloopmat. Maar als het rafelt, omkrult of schuift kan zo’n mat zelfs gevaarlijk zijn. Een goede trekkermat heeft de juiste pasvorm, verschuift daardoor niet, is zoals dat in het jargon heet ‘gefestoneerd’. Dat is het omnaaien van de randen, zodat die goed vlak blijven en niet gaan rafelen.

Anderzijds is een mooie mat met de naam van de dealer een visitekaartje bij het afleveren. En chauffeurs geven hun cabine graag een persoonlijk tintje met een gepersonaliseerde mat. Tegen relatief weinig meerkosten laat je een logo in de mat drukken, of een naam of tekst. ‘Klompen uut’ is onze meest verkochte tekst, laat een van de leveranciers weten.

Lees verder onder de foto

Teksten of logo’s worden meest op een lapje stof op een borduurmachine gemaakt. Gebufa perst het borduursel volledig en iets onder het ‘maaiveld’ in de mat.

Teksten of logo’s worden meest op een lapje stof op een borduurmachine gemaakt. Gebufa perst het borduursel volledig en iets onder het ‘maaiveld’ in de mat.

Made in Holland

Specifieke trekkermatten zijn een nichemarkt, het aantal productielocaties is vrij gering. In Genemuiden zit Bemat. Dat levert niet aan particulieren, maar richt zich op dealers die meerdere stuks afnemen. Tractormatten-online.nl, de webshop van het Genemuidense Gebufa, heeft een breed assortiment dat ze ook kunnen personaliseren. Tractormatten.nl is de webshop van Ferry Haarman in Raalte, ook sterk klantspecifiek gericht. In de webshops kies je uit het assortiment, of laat je een mat per stuk maken. Wat niet online staat, is vaak toch wel te leveren. Het enige wat nodig is, is een tekening op ware grootte.

Voor de overtreffende trap kun je terecht bij Ben’s Cabinemeubels in Emmeloord. Dat bedrijf maakt matten naar keuze uit gewatteerde stof of gewatteerde lederlook in zestien kleuren. Lever een originele mat of een 1:1-patroon aan, en voor € 135 ben je koopman. Voor borduurwerk – en dat mag ook het logo van de trekkerfabrikant zijn – komt er vanaf € 25 incl. btw bij. Nadeel van de gewatteerde stof: dit materiaal is alleen geschikt voor ‘nette’ chauffeurs die altijd met hun sokken in de trekker zitten.

Lees verder onder de foto

De drie basiskwaliteiten van links naar rechts: velours, naaldvilt (meest verkocht) en rib. De laatste is een wat grovere mat met meer profiel.

De drie basiskwaliteiten van links naar rechts: velours, naaldvilt (meest verkocht) en rib. De laatste is een wat grovere mat met meer profiel.

Meestal zetten deze bedrijven geen logo’s van de originele leverancier in de matten. “Vanwege ervaringen in het verleden”, zegt Henk Slager van mattenfabrikant Gebufa. Voor een behoorlijk assortiment International- en Case IH-matten mét Case IH-logo voor trekkers waar CNH zelf geen matten meer voor levert, kun je voor € 40 ex. btw terecht bij LMB Dijkhuizen in Niebert (Gr). Granit levert cabinematten zonder opdruk voor een behoorlijk aantal trekkers. En een assortiment rubber matten. Daarvoor betaal je anderhalf maal de prijs van stof. Bij Kramp kun je een universele mat kopen of een lap materiaal van de rol om daaruit zelf een mat-op-maat te snijden. “De aantallen zijn te klein om trekkerspecifieke producten interessant te maken.”

Lees verder onder de foto

In velours zijn meerdere kleuren te kiezen. Heeft een mooie uitstraling en is daarom populair in de automotive wereld, en bij rupskraanmachinisten. Ongeschikt voor modderlaarzen!

In velours zijn meerdere kleuren te kiezen. Heeft een mooie uitstraling en is daarom populair in de automotive wereld, en bij rupskraanmachinisten. Ongeschikt voor modderlaarzen!

Prijs geen thema

Antraciet, of een kleur die daar veel op lijkt, is de norm. Enerzijds praktisch, anderzijds omdat het basismateriaal in massa wordt gemaakt. De drie basiskwaliteiten zijn rib, naaldvilt en velours. Rib is zoals de naam zegt geribbeld, naaldvilt is vlak en voor trekkercabines het meest verkocht. Velours is fijner en zachter, heeft een luxere uitstraling, maar is ongeschikt voor modderlaarzen. Optie is een logo of een tekst in de mat laten persen. Dat wordt apart gedrukt of geborduurd op een lapje stof dat in de mat wordt geperst. De manier van persen verschilt wat per fabrikant en kan een kwaliteitsaspect zijn, zoals er ook iets verschil is in de afwerking van de rug van de mat.

Prijs tussen de € 50 en € 65

De prijsniveau’s liggen ruwweg tussen € 50 tot € 65 per mat, ex. btw. Voor een persoonlijke tekst rekent tractormatten-online.nl € 12. Eenmalige borduurkosten € 15 plus € 7,50 voor borduren en in de mat persen van een logo is de indicatie bij tractormatten.nl. De kleur van de omzoming kun je kiezen. In velours zijn ook andere kleuren te koop, meerprijs rond € 5. De kwaliteit van de polyamide basismat is bij alle fabrikanten vrijwel gelijk. Voor trekkers kiezen ze voor 600 gram per vierkante meter.

Service en klantspecifieke wensen kunnen een reden zijn om voor een bepaalde leverancier te kiezen. Maar tenzij het om de laatste euro gaat, is de prijs eigenlijk geen thema. Op voorraad ligt er niets; toch heb je meestal binnen één of twee weken de mat in huis.

Chic, maar alleen voor chauffeurs op sokken: een gewatteerde mat van Ben’s cabinemeubels in Emmeloord. Zelf het ontwerp aanleveren. Teksten en logo’s naar wens ingenaaid.

Chic, maar alleen voor chauffeurs op sokken: een gewatteerde mat van Ben’s cabinemeubels in Emmeloord. Zelf het ontwerp aanleveren. Teksten en logo’s naar wens ingenaaid.

Tekst en foto’s: Martin Smits

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Proefrit: McCormick X7.624 VT-Drive met CleverCab-cabine

McCormick levert de X7-serie nu met de nieuwe CleverCab-cabine met verbeterde DSM Plus-terminal. TREKKER maakte een proefrit in Italië.
Afbeelding artikel

Mechan en bedenker E-Vario Weeder gaan samenwerken

Eerke Lauwen, ontwikkelaar van de cameragestuurde schoffelmachine E-Vario Weeder, gaat samenwerken met Agco-importeur Mechan.
Afbeelding artikel

Amerikaanse Monarch Tractor opent vestiging in Antwerpen

De Amerikaanse trekkerfabrikant Monarch Tractor heeft vorige week een Europese vestiging in Antwerpen (B.) geopend.