fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

John Deere toont nieuwe hakselaars met eigen motor

John Deere dicht met de nieuwe 9500 en 9600 het gat tussen de 8600, die 625 pk uit een 13,5 liter Deere-motor haalt, en de grotere 9700 waarin een Liebherr V12-motor ligt met 24 liter motorinhoud die 770 pk levert. Foto's: Bob Karsten

Machinefabrikant John Deere presenteert deze week in Italië twee nieuwe hakselaars: de 9500 en 9600. Beide machines zijn voorzien van een 18 liter grote John Deere-zescilindermotor.

John Deere introduceerde tijdens een persconferentie in Italië twee nieuwe hakselaars, namelijk de 700 pk sterke 9500 en het model 9600 met 750 pk motorvermogen. Er liggen nieuwe John Deere-zescilindermotoren in met 18 liter motorinhoud. De motorblokken voldoen aan de Fase 5-emissienorm en daartoe hebben ze een extern gekoeld uitlaatgasrecirculatiesysteem. Er is geen AdBlue-inspuiting of verdere uitlaatgasnabehandeling nodig.

John Deere dicht hiermee het gat tussen de 8600, die 625 pk uit een 13,5 liter Deere-motor haalt, en de grotere 9700 waarin een Liebherr V12-motor ligt met 24 liter motorinhoud die 770 pk levert. Het model 9700 wordt in 2023 vernieuwt: dan maakt de V12-motor plaatst voor eenzelfde 18 liter zes-in-lijn.

Karakter met reserve

Nieuw, is de zogeheten HarvestMotion Plus-motorkarakteristiek. Het idee is dat de motor tijdens het hakselen zo’n 1.500 motortoeren draait, waarbij deze het meest efficiënt werkt. Hoewel de motoren te boek staan met 700 tot 750 pk, leveren ze maximaal 766 (9500) en 787 pk (9600). Die vermogenspiek komt vrij tussen de 1.300 en 1.400 motortoeren, en dan piekt ook het koppel met 4.250 Nm. Bij een snel toenemende motorbelasting zakt het toerental en neemt het koppel dan ook snel toe (met ruim 30%), en vanwege dit ‘reserve’ hoeft de chauffeur minder waakzaam te zijn.

Lees verder onder de foto

De John Deere-motoren hebben een bijzondere karakteristiek. Onder de 1.500 motortoeren vind namelijk een sterke koppelstijging plaats waardoor de chauffeur minder waakzaam hoeft te zijn.

De John Deere-motoren hebben een bijzondere karakteristiek. Onder de 1.500 motortoeren vind namelijk een sterke koppelstijging plaats waardoor de chauffeur minder waakzaam hoeft te zijn.

Nieuwe blaaspijp

John Deere heeft de 9500- en 9600-hakselaars voorzien van een nieuwe blaaspijp. Voorheen moest je bij John Deere moest kiezen tussen een standaard blaaspijp die bovenaan een zeker ‘knikje’ had, of een meer rond/gebogen blaaspijp uit de after-market voor suikerrijk gras of luzerne; de nieuwe blaaspijp is nu een compromis tussen die twee. De standaard pijp die hoort bij een achtrijïge maisbek is voortaan 20 centimeter langer, en er zijn meer openingen. De nieuwe blaaspijp is het meest herkenbaar aan is dat de routing van elektronica en hydraulica nu is afgedekt door een zwarte afschermstrip.

Lees alles over de nieuwe hakselaars, inclusief over een eerste proefrit, in de komende editie van Trekker Magazine.

Dit is de nieuwe, standaard blaaspijp. Deze is voortaan meer rond gevormd. De zwarte streep is een afdekplaat waaronder elektronica en hydraulica huist.

Dit is de nieuwe, standaard blaaspijp. Deze is voortaan meer rond gevormd. De zwarte streep is een afdekplaat waaronder elektronica en hydraulica huist.

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Proefrit met John Deere 9RX 830; de sterkste trekker ooit in serieproductie

Alles is groot aan de John Deere 9RX 830. Het is de sterkste trekker die de Amerikaanse fabrikant ooit heeft gebouwd....
Afbeelding artikel

John Deere geeft Amerikaanse 7R-serie een update

John Deere past de 7R-serie aan. Vanaf modeljaar 2025 zijn er grote voorwielen mogelijk, is-ie voorzien van Gen5-beeldschermen, dikkere stuurcilinders en...
Afbeelding artikel

Deanna Kovar (John Deere): ‘Je hebt meer nodig dan alleen een goede maaidorser om boeren te bedienen’

TREKKER spreekt met Deanna Kovar, CEO van John Deere, over de toekomst van de Amerikaanse machinefabrikant en de landbouwsector.