fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Impressie van de Lemken Titan twaalfschaar

De twaalfschaar Lemken Titan-ploeg was een paar dagen aan het werk in Brabant. Voor Nederland te groot, maar toch leverde de ploeg nieuwe inzichten op.

 

Jacob van den Borne in Reusel had afgelopen voorjaar een paar dagen de beschikking over het topmodel van Lemken, de twaalfscharige Titan-wentelploeg met aangebouwde FlexPack-vorenpakker. Die ploeg is op te vatten als een combinatie van een halfgedragen achtschaar met een wielstel met hefinrichting, waar dan weer een vierschaar achter hangt. Andere configuraties zijn ook mogelijk: 6+3, 6+4, 6+5, 7+4, 7+5, 8+4 en 8+5. De Titan is bij Lemken al veel langer in het programma, maar recent op diverse details verbeterd. Sinds 2019 is de ploeg ook in combinatie met de FlexPack-geïntegreerde vorenpakker leverbaar.

Heffen en zakken van de tweedelige ploeg is elektronisch geregeld om de kopakker zo goed mogelijk recht te houden. Lemken verkoopt de ploeg – die in deze uitvoering voor zo’n € 154.000 in de prijslijst staat – nauwelijks in West-Europa, en verwacht dat dat ook wel zo zal blijven. Ook Van den Borne ziet voor zijn bedrijf in de omgeving van Reusel, waar hij zo’n 180 percelen bewerkt van gemiddeld 3 hectare met zes hoeken per perceel, geen heil in de ruim 15 meter lange ploeg. Die heeft een 20 meter brede kopakker nodig om te draaien. Anderzijds kwam hij door de aanvankelijk wat ludieke actie om de twaalfschaar eens uit te proberen wel tot nieuwe inzichten.

Beter ploegwerk

De demo leverde Van den Borne twee nieuwe ervaringen op: bovenover ploegen, én het effect van de snijbreedte van de scharen. Van den Borne was eerder een enthousiast gebruiker van een Vari-Tansanit-ploeg, maar die wordt niet meer geleverd. Tot zijn spijt, want het hybride concept daarvan beviel de Brabantse akkerbouwer buitengewoon: door het systeem van gewichtsoverdracht kon een relatief lichte trekker de ploeg trekken. En omdat de Vari-Tansanit zich door de elektronische geregelde topstang als een halfgedragen ploeg gedraagt in transport en bij het wentelen, kon die relatief lichte trekker de ploeg ook heffen.

Inmiddels ploegt Van den Borne met een gedragen zesschaar Lemken Juwel met aangebouwde FlexPack. Zo goed als eerder de Vari-Tansanit-ploeg hem beviel, zo ziet hij de FlexPack ook als de ideale vorenpakker. De zesschaar staat bij Van den Borne afgesteld op 50 centimeter snijbreedte. Zo heeft hij genoeg capaciteit om de aardappelpootmachine voor te blijven. Een zevenschaar Juwel is geen optie, omdat die niet met FlexPack leverbaar is.

Bovenover rijden is met een Juwel in combinatie met Flex-Pack ook niet mogelijk. De over de hele lengte van de ploeg aangebouwde vorenpakker, die ook met de werkbreedte meebeweegt, is voor de on-landuitvoering van de Juwel (en ook voor de grotere, half gedragen Diamant-ploegen) te zwaar om te wentelen.

Met de twaalfschaar Titan is tijdens de demo op 40 centimeter per schaar gewerkt, in plaats van de 50 centimeter met de zesschaar Juwel. Die smallere snijbreedte had duidelijk effect op het ploegwerk en op de werking van de pakker: het land lag mooier, en daardoor bleek de pootmachine met 4 liter brandstof per hectare minder toe te kunnen. Vooral dat laatste was een onverwacht, maar duidelijk effect.

Lees verder onder de foto

Het wielstel in het midden rijdt met één wiel door de voor en draagt in een hefinrichting de achterste ploeg. Met een pen-gatverstelling regel je de werkdiepte.

Het wielstel in het midden rijdt met één wiel door de voor en draagt in een hefinrichting de achterste ploeg. Met een pen-gatverstelling regel je de werkdiepte.

Ideaalbeeld

FlexPack is volgens Van den Borne het ideale pakkersysteem. Hij zou het liefst het beste van twee werelden met elkaar combineren: het Vari-Tansanit-concept gecombineerd met een FlexPack. Uit capaciteitsoogpunt zou dat dan een zeven- of achtschaar moeten zijn omdat die, op de ideale 40 centimeter snijbreedte afgesteld, voldoende capaciteit haalt. Daar wordt het aardappelen poten 4 liter brandstof per hectare zuiniger van. De vraag in de markt zal bepalen of Lemken toch nog een constructie bedenkt om ook met een zeven- of achtschaar met hydraulische gewichtsoverdracht, in combinatie met de FlexPack, on-land te kunnen ploegen.

De Titan is er vanaf negen scharen, en voor Nederland net een maatje te groot. Voorlopig lijkt het ideaalbeeld van Van den Borne voor de constructeurs in Alpen nog teveel een nichemarkt om er in te investeren, maar dat kan mettertijd veranderen.

 

De twaalfschaar Titan is op te vatten als een achtschaar- plus een vierschaarploeg. Is te combineren met FlexPack, en dankzij het wielstel goed te manoeuvreren. Maar alleen praktisch op grote percelen.
De twaalfschaar Titan is op te vatten als een achtschaar- plus een vierschaarploeg. Is te combineren met FlexPack, en dankzij het wielstel goed te manoeuvreren. Maar alleen praktisch op grote percelen.

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

VIDEO | Zo kijkt de jury van het NK Ploegen naar ploegwerk

Bij het jureren van een ploegveld komt nogal wat kijken. Wanneer is een beginvoor echt recht? En waar let je op...
Afbeelding artikel

VIDEO | Ploegwedstrijden met oldtimers en klassiekers

Op een zonovergoten zaterdag in september organiseerde de Oude Trekker en Motoren Vereniging (OTMV) haar jaarlijkse ploegwedstrijden.
Afbeelding artikel

Nieuwe opties voor Pöttinger Servo-ploegen 2000 en 4000

Pöttinger levert de Servo 4000-ploeg vanaf 2025 ook als onlandploeg. De Servo 2000-wentelploeg krijgt hydraulische snijbreedteverstelling.