fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Speciaalbouw: Tridem-balenwagen met stuurassen

Loonbedrijf Postma in Harlingen (Fr.) richt zich hoofdzakelijk op het transport van balen, zowel voor veehouders als voor collega-loonwerkers en eigen handel. Hiertoe liet Postma naar eigen wens en inzicht een vierassige balenwagen bouwen. Drie van de vier assen sturen.

Veel loonwerkers in Friesland persen en wikkelen ronde balen. In deze arbeidspiek ontbreekt het sommigen aan tijd om de balen ook nog van het land te halen. Yge Postma sprong hier jaren geleden op in met het wegzetten van gewikkelde balen op het eigen bedrijf. Later vroegen ook de buren om dat bij hen te doen. Omdat hij zelf geen pers heeft, is hij geen concurrent van de gevestigde loonbedrijven. Zo werkt hij intussen, met een viertal trekkers en vier wagens, ook voor enkele collega-loonwerkers in de buurt.

Tijdens ons bezoek rijdt Louw Postma (24) met de nieuwe wagen. Hij helpt in de avonduren mee in het loonbedrijf van z'n broer Yge.

Tijdens ons bezoek reed Louw Postma (24) met de nieuwe wagen.

Waarom heb je deze wagen laten bouwen?

We reden altijd met een trekker met voorlader en twee wagens achter elkaar. Om met die combinaties van 25 meter te mogen rijden had ik altijd een lengte-ontheffing van de gemeentes in de regio. Die gold op vastgestelde wegen buiten de bebouwde kom. De laatste tijd gaat het aanvragen van die ontheffing moeizamer. Eén gemeente wil hem helemaal niet meer afgeven. Met één korte wagen neem je maar weinig balen mee. Daarom heb ik een grote wagen laten bouwen waarmee trekker plus aanhanger toch binnen de wettelijke 18,75 meter blijven en ik toch 30 ronde balen kan laden.

Het is een bijzonder ding geworden!

Ja, het was voor het eerst dat de wagenbouwer zulke wagens afleverde. Hier in de buurt is een tweede verkocht.

Zijn er technische bijzonderheden?

De eerste en laatste as van het achterstel zijn gestuurd via stangen. Dat maakt de wagen toch wendbaar. De dissel kunnen we hydraulisch inschuiven, het maakt de combinatie korter op de weg. De assen zijn luchtgeremd. De vering is een combinatie van blad- en hydraulische vering. Het idee is dat de bodemaanpassing dan beter is. Dit werkt nog niet helemaal zoals bedacht, de fabrikant werkt eraan.

Wat kostte het bij elkaar?

Het is helemaal speciaalbouw, dus de wagen was niet goedkoop.

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Kuhn zelfrijders nu Fase 5-motor en nieuwe functies

Machinefabrikant Kuhn voorziet de SPW Intense-zelfrijdende voermengwagens vanaf nu van een Fase 5 motor en van nieuwe functies. De Kuhn SPW...
Afbeelding artikel

Gratis TFM-voerapp van Trioliet

Voermengwagenfabrikant Trioliet stelt gebruikers gratis de TFM feed management-app ter beschikking. Hiermee kunnen ze op hun telefoon allerlei zaken rond de...
Afbeelding artikel

Proefrit Trioliet Triotrac M 1400 AL

Trioliet komt met een nieuwe compacte zelfrijder: de Triotrac M. Een grote en robuust ogende rotor werkt het voer in de...