Pöttinger Jumbo terug in de kopgroep
Met een sterk vernieuwde opraapwagen volgt Pöttinger een weg die concurrenten al eerder insloegen. De Oostenrijkers kozen niet voor lapwerk, maar zetten een wagen neer die op essentiële punten nieuw is ontworpen. Wat goed was, is gebleven, waar de concurrenten ze op voorbij reden, zitten ze weer in de kopgroep.
Wie als topmodel geen opraapwagen met beweegbare voorwand kan leveren, dreigt marktaandeel te verliezen. Pöttinger volgt dus deze trend, en zet meteen een fors vernieuwde wagen in de markt. Importeur Duport demonstreert dit seizoen twee wagens uit de nul-serie in heel Nederland. TREKKER zag ze allebei aan het werk in de eerste snede in Overijssel en in Friesland, maar inmiddels deden ze al tientallen adressen door heel Nederland aan. In veel gevallen reden ze mee met een andere opraapwagen of een hakselaar. Dat versterkte de indruk dat de wagens zich op capaciteit inderdaad met de concurrentie kunnen meten. Dikke wiersen van een forse eerste snede gingen er doorheen als koek en kwamen netjes gesneden in de wagen. De aandrijving is berekend op 500 pk! Het ene gras is het andere niet, maar waar we de wagen aan het werk zagen leverde die keurig werk.
Nieuwe bak
De bewegende voorwand bestaat uit twee delen. Hij kan als geheel bewegen, maar het bovenste deel kan ook scharnieren en dient tevens als meetpunt voor het automatisch laden. Wanneer de sensoren vertellen dat de bak vol raakt, beweegt de voorwand in drie stappen volautomatisch voorover om er nog 4 tot 5 kuub bij te stampen. De bodem en opbouw zijn ook nieuw. We tellen bij de nieuwe Jumbo 7380 vijf rongen, bij de 38-kuubs voorganger 6620 zijn dat er negen. Bij het nieuwe type 7470 zijn het er zes en bij de eerdere 42-kuubs 7220 zijn het er nog tien. Het valt op dat de golven – waar de plaat in de zijwanden ook veel van zijn sterkte uit haalt – beduidend grover zijn. De witte kleur van de beplating maakte bij de nulserie plaats voor een grijze tint. Of dat de nieuwe kleurstelling wordt bij Pöttinger is nog onbevestigd, maar importeur Duport rekent erop van wel.
Lees verder onder de foto
Pöttinger leverde tot nu toe al zijn opraapwagens met een houten bodem. De nieuwe Jumbo heeft een volledig stalen bodem. De 7380 lost met tweemaal twee rijen platte ketting. Die kun je opvatten als een scheepsketting waarvan de helft van de schakels is vervangen door platte, massieve schakels. Anders dan de scheepsketting in de houten bodems, lopen de kettingen nu óver de bodem in plaats van in metalen gootjes tussen houten planken.
Duport demonstreert de 38-kuubs 7380 op 800/45 R26,5-banden en de ongeveer 1 meter langere 7470 op 800/45 R30,5. Op 800/45 R30,5 komt de wagen 15 centimeter hoger van de grond. Hij is dan hoger dan de wettelijk maximaal toegestane 4 meter. In dat geval komt de 15 centimeter hoge, gele band boven op de wagen te vervallen, en lever je dus iets laadruimte in. Overigens passen de 30,5 inch wielen alleen onder wagens met een hydropneumatisch geveerd onderstel. Voor Nederland wordt dat waarschijnlijk standaard, al is de Jumbo 7380-demowagen voorzien van een parabool-geveerde tandem. Om de wagen zo goed mogelijk vlak te houden is de bodem voorin 10 centimeter extra aflopend gemaakt in vergelijking met de Jumbo’s met houten bodem.
Lees verder onder de foto
Rapen en snijden
Om te rapen handhaven de Oostenrijkers een pick-up met gestuurde metalen tanden. Die hebben naar de mening van Pöttinger de ideale stand om zo netjes mogelijk, en met zo weinig mogelijk toeren, gras op te rapen. De opraper is trouwens hydraulisch aangedreven, en het van 75 tot 125 omw./min instelbare toerental varieert automatisch met de rijsnelheid. Een hoog toerental geeft volgens Pöttinger een ‘kammend’ effect. Daardoor gaat er meer gras recht door de snijrotor in plaats van overdwars, en wordt het dus minder kort gesneden.
De pick-up is afkomstig van de Impress-rondebalenpers. Hij 2,30 meter breed, ofwel 6 centimeter smaller dan de Super Large pick-up van de eerdere Jumbo’s. Voordeel daarvan is dat je de zijwieltjes voor transport niet hoeft in te klappen, die blijven binnen de toegestane breedte. Maar hydraulisch inklappen is als optie wel leverbaar. Achter de pick-up lopen twee met rubber beklede rollen. Eerder was dat één stalen rol. Net als de voorgangers is ook deze pick-up pendelend opgehangen. De snijrotor is het systeem van de Torro, maar de diameter is 5 centimeter vergroot, de vingers zijn iets verbreed en de messenbak is minder gesloten, waardoor hier geen vuilverwijderaar nodig is.
Lees verder onder de foto
Nieuwe aandrijving
De aandrijving is compleet vernieuwd: een dwars gemonteerde powerband drijft één tandwielvertraging aan die op zijn beurt (via een in de rotor ingebouwd planetair) de snijrotor aandrijft. Volgens Pöttinger efficiënter dan drie in serie geschakelde tandwielvertragingen, zoals dat voorheen was.
Het aandrijfkoppel is, net als de druk op de voorwand, een signaal om de bodemketting in te schakelen. In zwaar gras zal de aandrijving dat dicteren, in lichter spul de voorwand. De tandwielbak takt ook af naar de aandrijving van de doseerwalsen achterop. Die zouden zijn berekend op 250 pk motorvermogen. En inderdaad, tijdens de verschillende demo’s kwam het gras met een fikse gang de wagen uit. Lossen is echt ‘klaar terwijl u wacht’. Om de aandrijving enigszins soepel op te starten schakelt een hydraulische spanner de powerband volledig automatisch in.
Lees verder onder de foto
Herkenbaar Pöttinger
Enerzijds een volledig nieuwe wagen, anderzijds ook herkenbare Pöttinger-techniek. De messenbalk kun je net als bij de voorgangers makkelijk hydraulisch opzij klappen. De messen neem je er zonder gereedschap uit. In detail zijn ze iets gewijzigd, mede door de iets grotere diameter van de snijrotor. De optionele slijpautomaat die messen per stuk slijpt met een steen, is ook op de nieuwe Jumbo leverbaar. De assen, naar keuze parabool geveerd of hydropneumatisch, bleven vrijwel identiek. De dissel is opnieuw geconstrueerd, maar net als de constructie voor de gedwongen hydraulisch gestuurde tandem als alternatief voor elektrisch-hydraulisch, is dat niet wezenlijk anders dan tot nu toe bij Pöttinger.
Bedienen kan naar keuze met een Isobus-terminal of met de Expert 75-terminal van Pöttinger, gelijk aan de terminal die het ook op de persen levert. Kortom, wat goed was is gebleven, waar het beter of moderner kon, is de nieuwe Jumbo weer helemaal bij de les.
Lees verder onder de foto
Oud vs. nieuw
Pöttinger introduceert de zevende generatie Jumbo. De voorgangers (10- en 20-serie) verschilden van elkaar in uiterlijke details, maar waren technisch vrijwel gelijk. Deze nieuwe Jumbo oogt niet alleen anders, maar heeft ook veel nieuwe techniek.
Oud
10- en 20-serie
Afloop van de bodem voorin 15 cm
Breedte pick-up 236 cm
Theoretische snijlengte 35 mm
Diameter snijrotor 800 mm
Toerental pick-up vast
Aandrijving tandwielkasten powerband, tandwielkast en planetair
Bodem hout met scheepsketting
Grootste bandenmaat 800/45 R26,5
Nieuw
Jumbo 7380
Afloop van de bodem voorin 25 cm
Breedte pick-up 230 cm
Theoretische snijlengte 35 mm
Diameter snijrotor 850 mm
Toerental pick-up 75-125 omw/min
Aandrijving powerband, tandwielkast en planetair
Bodem metaal met platte ketting
Grootste bandenmaat 800/45 R30,5
Gerelateerde tags: Opraapwagens