Maak je cabine spic en span
Een ruim gevulde voorraadkast aan middelen en apparaten staat de chauffeur ter beschikking voor een grondige interieurreiniging. Ook veel huis-, tuin- en keukenmiddeltjes zijn in zwang om de klus te klaren. We keken mee hoe een professional in cabinereiniging het aanpakt.
Na jaren intensieve inzet als loonwerkers- of boerenwerkplek is het onvermijdelijk dat de binnenkant van de cabine er smoezelig of duidelijk vies gaat uitzien. Het is tenslotte geen kantoor, maar een machine waar u vaak met uw werkkloffie in verblijft. Dat houdt niemand fris. Bovendien doet de trekker of zelfrijder in de praktijk overwegend dienst in een erg stoffige omgeving. Nog erger dan stof is het binnenslepen van (drijf)mest, chemicaliën, brandstoffen en smeermiddelen. Binnenbekleding en vooral de bestuurdersstoel en het cabineplafond raken vervuild en verspreiden onaangename geurtjes.
Verreweg de meeste chauffeurs voelen zich prettiger in een schone cabine dan in een vuile. En het mag duidelijk zijn dat een gebruikte machine met een schone cabine veel beter verkoopt, en voor een hogere prijs. Het blijkt echter dat de meeste dagelijkse gebruikers niet echt weten hoe zij een schoonmaakbeurt het best aanpakken.
We vroegen een professionele schoonmaker om het interieur van een trekkercabine te reinigen. Hij legde tegelijk uit welke mechanische en chemische hulpmiddelen hij gebruikt. Ten eerste is het belangrijk alle handelingen in de juiste volgorde uit te voeren. Het vuil egaal verdelen, zodat het er op het eerste gezicht beter uitziet, is immers niet de bedoeling. Compleet weghalen zonder restjes is het streven. En omdat je niet zit te springen om absolute professionaliteit, kijken we ook hoe ver je komt met tal van huismiddeltjes. Veel poetsers slagen er zo in hun interieur te laten glimmen, al gaat het misschien niet even effectief en snel.
Verwijder het vuil en verspreid het niet – dat is het devies. De eerste stap is het ‘mechanisch verwijderen’ van los vuil en stof met een handborstel en een stofzuiger. Na deze exercitie ziet alles er vaak al heel anders uit. Het maakt overzichtelijk waar het hardnekkige vuil zit, zodat je kunt inschatten met welke hulpmiddelen de volgende klus moet worden aangepakt.
Bijna alle materialen in de cabine zijn tegenwoordig van kunststof. De schoonmaakindustrie biedt speciale vloeibare interieurreinigers aan die zijn samengesteld op grote reinigingskracht zónder de materialen aan te tasten, een aangename geur, en onschadelijk voor de gezondheid. Nogal een combinatie, daar is stevig over nagedacht. Reken er dus niet op een goedkoop product vinden dat aan al deze eisen voldoet. Onze specialist besproeit er alle oppervlakken mee. Na ongeveer twee minuten inwerken is het tijd voor de poetsdoek.
Het bestaat – een gum waarmee je het vuil letterlijk wegschrobt. Het werkt alleen op vaste oppervlakken zoals kunststof afdekkingen. Zitten die vol oneffenheden als poriën en nerven, dan is het moeilijk om het vuil in de diepere zones aan te pakken. Een borstel helpt vaak een heel eind, maar je krijgt er bijvoorbeeld nauwelijks de strepen mee weg die zijn veroorzaakt door wrijving van zolen van werklaarzen tegen de bekleding bij de instap en onder de zitting. Genoemde gum is hier erg effectief. Bespuit vervolgens de oppervlakken met de allesreiniger voor het interieur, en poets alles na enkele minuten weg. De gum slijt betrekkelijk snel en is dan aan vervanging toe.
Geuren nestelen zich hardnekkig in textiel. Oppervlakkig besproeien en afnemen gaat het hier niet doen. Dergelijke oppervlakken moet je degelijk bespuiten en het middel kort laten inwerken. Vervolgens uitborstelen. Afhankelijk van de mate van vervuiling herhaalt onze professional het hele proces verschillende keren. Ten slotte veegt hij het plafond volledig schoon met een zogeheten insectenspons. Dit is een spons met een grove honingraatstructuur die ook dient om grof en hardnekkig vuil te verwijderen van glas- en kunststofoppervlakken. Het is een materiaalvriendelijke methode. Zonder de textielvezels al te zeer te belasten, absorbeert hij het vuil zeer effectief. Er ontstaat zo geen lelijke beschadiging van het oppervlak.
Dergelijke middelen zijn niet alleen bedoeld om te reinigen, maar tegelijkertijd verzorgen ze het materiaal ook. Zo brengen ze opnieuw weekmakers in de kunststof. Die verdwijnen in de loop der tijd door de inwerking van omgevingslucht, waardoor de kunststof op den duur broos en onooglijk wordt. Wrijf er vooral de bedieningsknoppen, de hendels en natuurlijk het stuurwiel grondig mee in. Het stuurwiel, dat vaak vettig is geworden, krijgt dan zijn oorspronkelijke grip terug.
Zo’n ‘zuignapborstel’ op perslucht doet denken aan een vernevelaar, maar werkt totaal anders. Het apparaat (Power Air Cleaner van Sonax) blaast het aangezogen reinigingsmiddel via een mondstuk naar buiten. De intensieve luchtstroom (6 bar compressorvermogen!) laat de in hoekjes en kieren genestelde vezels rondwervelen, en voert zo het vuil uit de diepte naar boven. Het apparaat zuigt het vuil niet op en blaast het niet weg, maakt het alleen los en bereikbaar. Daarna met een microvezeldoek van het oppervlak vegen.
Sommige glasreinigers zijn speciaal voor voertuigen ontwikkeld. De samenstelling is zodanig dat ze ook typische voertuigafzettingen verwijderen, vooral aan de binnenkant van de ruiten. De basisregel is wel: een autoruitenreiniger kun je gerust in het huishouden gebruiken, omgekeerd is niet aan te bevelen. Bespuit de ruit geheel met het product, laat het kort inwerken en neem dan alles grondig af met een microvezeldoek. Handige tip: leg een goed afgesloten pak vochtige ruitenreinigingsdoekjes in elke cabine. Tijdens wachttijden kan de chauffeur zo snel de ramen schoonmaken.
Tekst: Dietmar Renfert-Deitermann, Eric Wientjes
Foto’s: Stefan Tovornik
Gerelateerde tags: Cabine, Reiniging, Thema chauffeurs