fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Kubota M7153 getest: betere bak en gemiddeld verbruik

De Kubota M7153 wordt gekenmerkt door een grote motorinhoud voor een viercilinder, maar ook een hoog eigen gewicht een sterke hefinrichting. Foto: Bob Karsten.

Kubota introduceerde in 2019 de derde generatie M7-serie. Het middelste model uit de serie, een M7153, onderging een uitgebreide trekkertest die nu online te lezen is. Meest opvallend: de nieuwe zestraps powershiftbak bevalt uitstekend, en het dieselverbruik is teruggedrongen tot ‘gemiddeld.’

Onlangs testte we een Kubota M7153. Dat is het middelste model uit de driekoppige trekkerserie die Kubota bouwt in Frankrijk. In de basis is de trekker grofweg gelijk aan de M7001 waarmee Kubota in 2014 op de markt kwam. Eind 2017 kwam de M7002, en deze derde generatie volgde twee jaar later. De belangrijkste verschillen ten opzichte van de vorige test (lees de test van de M7151 in TREKKER 348), zijn de aanpassingen in motortechniek waardoor die nu voldoet aan Fase V, en dat Kubota een nieuwe transmissie monteert: nu is er een zestraps-powershiftbak.

Lees de hele trekkertest hier

Zware viercilinder

Het is met recht een ‘dikke viercilinder’. Die omschrijving is eigenlijk alleen al gerechtvaardigd door de motorinhoud: 6,1 liter. Dat is zomaar 2 liter méér dan de concurrentie in dit segment. Maar de omschrijving komt ook tot z’n recht als je kijkt naar kilo’s. De Kubota M7 weegt namelijk 7.310 kilo en is daarmee de zwaarste viercilinder-trekker die we hebben getest sinds 2014 (toen de Deutz-Fahr Agrotron 6160.4 TTV, Trekker 312). Ook hebben we sinds die Deutz-Fahr niet meer een viercilinder getroffen die zóveel kon tillen als deze M7 doet.

Nu online

We hebben de M7153 uitgebreid getest. Die trekkertest bestaat deels uit metingen. Zo is de trekker een Powermix-test ondergaan en volledig doorgemeten op een rollenbank in een geklimatiseerde ruimte. We meten daarin aftakas-, trek- en hydraulisch vermogen apart én gecombineerd. Hierdoor meten we een zeer reëel dieselverbruik. Ook meten we het geluidsniveau in de cabine, en bijvoorbeeld het hefvermogen en de hydrauliekopbrengst. Daarnaast is de trekker uitgebreid getest in de praktijk, en vroegen we gebruiken naar hún praktijkervaringen. Wil je al onze bevindingen lezen, en alle meetresultaten zien? Check dan deze trekkertest.

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Kubota werkt aan cvt voor smalspoortrekkers en series M5 en M6

Kubota werkt aan een traploze transmissie in de M5N-smalspoortrekkers. Op termijn komt cvt ook in trekkerseries M5 en M6.
Afbeelding artikel

Robot Kubota KATR wint CES Innovation Award

Kubota Noord-Amerika heeft met robot Kubota KATR de Best of Innovation-award gewonnen op de CES Innovation Awards 2025.
Afbeelding artikel

Jubileumeditie Kubota: 50 oranjezwarte M7’s voor Europese markt

Kubota is vijftig jaar actief in Europa. Ter ere van dit jubileum levert de fabrikant vijftig M7004-trekkers in een oranjezwarte kleurstelling.