Bijzonder bezit: Hydraulische ladingzekering
Met een aantal persen in de schuur verplaatst Alex Dijkstra uit Grijpskerk op jaarbasis vele duizenden balen. Om het transport veiliger en makkelijker te maken, liet de ondernemer door een regionaal constructiebedrijf een balenwagen bouwen met hydraulische ladingzekering.
Als de zijrekken omhoog gaan, klemmen ze de balen vast. De chauffeur hoeft niet eens uit te stappen, en spanbanden zijn overbodig.
Waarom hiervoor gekozen?
“We werken veel op afstand en zetten de balen dan vast met spanbanden. Dat kost zo 20 minuten per vracht. Foliebalen zijn soms glad en dan is het onveilig om erop te klimmen. En in de praktijk verslapt na de zoveelste vracht de aandacht op het vastzetten. Zeker als we in het seizoen lange dagen rijden. Tweede factor is de wetgeving en strikte handhaving in de regio. Onze grote open wagens springen meer in het oog dan een dichte zeiloplegger van een transportbedrijf, dus moet het gewoon goed zijn.”
Ook fabrikanten leveren zulke systemen. Waarom zelf laten bouwen?
“Op de Agritechnica heb ik inderdaad wel rondgekeken. Maar de bestaande systemen vonden we te licht, of er zaten geen dealers van die merken in de buurt. Ook wilde ik eigenlijk een sterkere wagen met hoge banden als basis.”
Lees verder onder de foto
Wat kostte het?
“De meerprijs van het vastzetsysteem was zo’n € 15.000 voor mijn 10 meter lange wagen. Het is niet alleen ijzer. Er komt best wat bij kijken, zoals drukregelventielen en terugslagkleppen.”
Zijn er ook nadelen?
“Ja, het is echt een transportwagen, geen wagen om balen van de huiskavel naar het erf te rijden. De wagen kan in het land namelijk niet rijden met de rekken in de laagste stand, dus zou je telkens bij het verzetten de hydrauliekslangen moeten aan- en afkoppelen. Dat is een beetje omslachtig.”
Alex Dijkstra, voor zijn bijzondere wagen(Dit artikel verscheen eerder in TREKKER 376, Januari 2020)
Gerelateerde tags: bijzonder bezit