Automatische strekrem voor Claas Arion
Claas biedt voor de Arion 500 en 600 Cmatic-modellen vanaf bouwjaar 2020 als optie een automatische strekrem aan. Deze maakt transport met aanhangers en werken met zware lasten op hellingen veiliger.
Een strekrem is een remvoorziening die een aanhangwagen, of bijvoorbeeld een spuit of grootpakpers, extra laat afremmen als deze de trekker ‘dreigt in te halen’. Dit voorkomt scharen van een combinatie. Het effect is dus dat de combinatie zich een beetje ‘strekt’ in de lengte. De functie bestond overigens al, maar je moest deze handmatig inschakelen tijdens het bedienen van het rempedaal (in combinatie met de Drivestick/Cmotion). Nu gaat dat automatisch.
Ontlasten
De automatische aanhangwagen-strekrem is geschikt voor de jongste modellen van de Arion 500/600 (vanaf bouwjaar 2020) met Cmatic-transmissie en een luchtdrukreminstallatie. De rem ondersteunt en ontlast chauffeurs bij zwaar transport, of bijvoorbeeld bij werk op schuine taluds. Hij activeert automatisch de luchtdrukremmen van de aanhangwagen zodra de trekker via sensorgegevens van de transmissie (motorkoppel, stuwkracht van de aandrijflijn) merkt dat een zware aanhangwagen of machine erachter begint ‘op te duwen’.
Met de cruisecontrol ingeschakeld, is de aanhangwagenstrekfunctie werkzaam tot 20 km/u. Op een licht glooiende helling en met een lichte lading wordt geremd tot de ingestelde snelheid door pulserend de luchtdrukremmen op de aanhanger te activeren; op steile hellingen en met een zware lading wordt echter ook de ingestelde snelheid verminderd. Deze functie is in het meest vlakke Nederland dus van beperkt belang.
Achteruit manoeuvreren
Meer comfort, zo stelt Claas, biedt het systeem bij achteruit manoeuvreren. Het activeert zodra de chauffeur bij lage voorwaartse snelheid de rijrichting verandert met de omkeerhendel, of als hij met een druk op de knop de Cmotion-rijhendel in werking zet. De strekrem haalt dan met pulserend remmen de snelheid uit de aanhanger.
De automatische aanhangwagenstrekrem is als optie leverbaar vanaf deze zomer en kost zowel bij een nieuwe trekker als bij naderhand opbouwen bruto € 970. Het betreft grotendeels een softwarematige aanpassing, er komt verder een knopje/lampje bij in de cabine.