fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

‘Autonome trekkers zijn de toekomst’

Volgens het Ierse marktonderzoeksbureau Fact.MR groeit de wereldwijde markt voor autonome landbouwvoertuigen en -machines naar $ 150 miljard in 2031. In een interview stelt Shambhu Nath Jha, hoofdauteur van dit rapport, dat autonome trekkers de toekomst zijn.

Misschien een pijnlijk onderwerp voor trekkerliefhebbers, maar volgens marktonderzoeksbureau Fact.MR – met vestigingen in Dublin, de Verenigde Arabische Emiraten en India – groeit de markt voor autonome landbouwvoertuigen en -machines jaarlijks met ruim 10% naar $ 150 miljard in 2031. In een Engelstalig rapport onderbouwt het bureau die cijfers. TREKKER sprak met Shambhu Nath Jha, Senior Research Consultant bij Fact.MR en hoofdauteur van het rapport, om de feiten achter de cijfers te achterhalen. Hij gaat ook in op de gevolgen voor trekkerfabrikanten en gebruikers, en waarom boeren en loonwerkers bereid zijn te investeren in autonome technologie.

Lees verder onder de foto

Shambhu Nath Jha: “Door de groeiende bevolking en meer milieubewustzijn, moeten boeren op dezelfde hoeveelheid land meer voedsel produceren en ook nog eens duurzamer. Autonome technologieën gaan de komende jaren daarbij uiteindelijk het verschil maken.”

Shambhu Nath Jha: “Door de groeiende bevolking en meer milieubewustzijn, moeten boeren op dezelfde hoeveelheid land meer voedsel produceren en ook nog eens duurzamer. Autonome technologieën gaan de komende jaren daarbij uiteindelijk het verschil maken.”

Nu autonomie echt een thema lijkt te gaan worden voor trekkers, oogstmachines en andere machines, investeren fabrikanten meer in onderzoek en ontwikkeling (R&D) om te profiteren van de komende kansen, aldus het rapport. Je ziet dat niet alleen bij de trekkerfabrikanten. Ook specialisten zoals Ag Leader, Raven, Topcon en Trimble spelen een grote rol. En diverse machinefabrikanten, met Horsch als recent voorbeeld.

Als je trekker rijden het mooiste vindt dat er is, bedenk dan dat autonomie aanvankelijk vooral zal worden ingezet voor saai werk met veel herhaling, voor gevaarlijk werk, en in gebieden met een schreeuwend tekort aan bekwame chauffeurs.

Waarom gaan boeren en loonwerkers de komende jaren investeren in autonomie?

“Technologische ontwikkelingen hebben de landbouw veranderd, vooral in ontwikkelde landen. Door de groeiende bevolking en toenemend milieubewustzijn moeten boeren op dezelfde hoeveelheid land méér voedsel produceren, en ook nog eens duurzamer. Daarbij zullen autonome technologieën de komende jaren uiteindelijk het verschil gaan maken.

Boeren en loonwerkers moeten in staat zijn om nieuwe technologieën te integreren in bestaande machineparken. En ze moeten toegang krijgen tot realtime data, ongeacht hun locatie. Bovendien stelt een autonome trekker ze in staat om graanoogst en -transport verregaand, zo niet volledig te automatiseren. Een operator kan de voortgang op afstand bewaken, alle belangrijke parameters in de gaten houden en indien nodig ingrijpen.

De volgende drijfveren zien wij als de belangrijkste om kansen te scheppen voor een markt voor autonome trekkers:

• autonomie maakt geschoold en bekwaam personeel vrij voor ander, wellicht veeleisender werk;

• autonome trekkers kunnen dag en nacht hun werk doen

• je sluit vermoeide chauffeurs uit, en mogelijk dus ongelukken;

• de bewerking gaat via een interactief interface (je kunt op afstand ingrijpen) met realtime vastleggen en uitwisselen van alle relevante data;

• je kunt op basis van weersomstandigheden en -voorspellingen werken en de bewerking automatisch stoppen bij slechter weer;

• autonome machines kunnen samenwerken met traditionele machines (leider-volger en het zogenoemde platooning (peloton, zwerm);

• geavanceerde obstakeldetectie;

• er zijn steeds meer overheidsinitiatieven, ook in Europa en in Nederland, om boeren te ondersteunen bij productieverhoging met behulp van geavanceerde technologieën;

• het verkleint de vaardigheidskloof tussen mensen;

• autonomie biedt kansen voor een betere balans tussen werk en privé, zeker in drukke tijden zoals tijdens zaaien en oogsten. Te vergelijken met de voordelen van de melkrobot;

• je kunt het bedrijf managen op basis van beslissingsondersteunende data en informatie.”

Lees verder onder de foto

Belangrijke spelers zoals CNH, John Deere en Kubota hebben al prototypes van autonome trekkers voorgesteld.

Belangrijke spelers zoals CNH, John Deere en Kubota hebben al prototypes van autonome trekkers voorgesteld.

Trekkerfabrikanten zeggen dat ze nog geen autonome trekkers verkopen omdat wet- en regelgeving in veel landen dat nog niet toestaat. Daarnaast zijn er verzekeringsaspecten. Wat is uw mening daarover?

“Juridische structuren en wet- en regelgeving kunnen barrières vormen voor de invoering en adoptie van precisielandbouw met autonome voertuigen. Overheden in landen zoals de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk zien nu echter in hoe belangrijk het Internet der dingen (IoT), kunstmatige intelligentie en machine learning zijn voor precisielandbouw. De Voedsel- en Landbouworganisatie (FAO) van de Verenigde Naties publiceerde het Agriculture 4.0-rapport dat het gebruik van autonome trekkers en andere slimme machines ondersteunt om de (voedsel)productie te verbeteren en te vergroten.

Volgens Fact.MR zal de adoptie van geavanceerde autonome technologieën in de landbouw door ontwikkelde landen de weg vrijmaken voor autonome trekkers in opkomende economieën. Bovendien zou voortdurende innovatie en integratie van geavanceerde landbouwtechnologie talloze marktkansen over de hele wereld kunnen opleveren.”

Als autonome voertuigen doorbreken, wat zijn dan de gevolgen voor de grote fabrikanten van trekkers en werktuigen, zoals Agco, CNH, John Deere en Kubota?

“Autonome trekkers en oogstmachines zijn zonder twijfel de toekomst. Boeren hebben nu eenmaal apparatuur nodig om inzicht te krijgen in hoe ze hun opbrengsten kunnen verhogen en weloverwogen beslissingen kunnen nemen. De integratie van autonome trekkers in bestaande machineparken zal leiden tot een verbetering van de efficiëntie. En de productiekosten van bedrijven gaan omlaag. Belangrijke spelers zoals CNH, John Deere en Kubota hebben al prototypes van autonome trekkers voorgesteld.

Bovendien heeft de nieuwste generatie trekkers al technologie aan boord om autonoom te kunnen werken. Voor nu wordt die techniek gebruikt ter ondersteuning van de chauffeur, maar in principe kun je deze trekkers op afstand monitoren en bedienen zonder een chauffeur aan boord.”

Lees verder onder de foto

De Amerikaanse start-up Zimeno introduceerde (en verkocht) recent zijn eerste volledig elektrische, autonome Monarch Tractor-trekker. De Californische wijnmaker Wente Vineyards is de eerste gebruiker. Eerder dit jaar nam CNH Industrial een belang in Zimeno.

De Amerikaanse start-up Zimeno introduceerde (en verkocht) recent zijn eerste volledig elektrische, autonome Monarch Tractor-trekker. De Californische wijnmaker Wente Vineyards is de eerste gebruiker. Eerder dit jaar nam CNH Industrial een belang in Zimeno.

Welke impact gaan autonome trekkers hebben op de concurrentie tussen boeren wereldwijd?

“Landbouw is een integraal onderdeel van de wereldeconomie. De meeste opkomende landen vertrouwen op deze sector. Deze wordt beschouwd als een primaire bron van werkgelegenheid, inkomen, voedsel en andere basisbehoeften. Volgens de FAO is 67% van de totale wereldbevolking afkomstig uit de landbouw, en verantwoordelijk voor ruim 39% van het bruto binnenlands product. 43% van alle export wereldwijd betreft landbouwgrondstoffen en -producten.

Technologische ontwikkelingen en verbeterde efficiëntie zullen precisielandbouw met behulp van autonome trekkers bevorderen, zodat boeren kunnen voldoen aan de wereldwijde vraag naar voedsel. Het kan er ook toe bijdragen dat landbouw op een andere manier wordt gebezigd. Boeren in ontwikkelde landen zullen de technologie bijvoorbeeld gebruiken om hun productiekosten te verlagen. Tegelijkertijd kunnen hoge investeringskosten en ongunstige wetgeving ertoe leiden dat opkomende landen marktaandeel op het wereldtoneel gaan verliezen.”

Momenteel kunnen fabrikanten zich onderscheiden met onder meer luxe cabines en bediening. Autonome trekkers kunnen echter zonder cabine. Welke impact heeft dit volgens u op de markt voor landbouwtrekkers?

“Een comfortabele cabine is momenteel zeker een onderscheidende factor. Dat zal in de toekomst anders zijn. Wellicht wordt de efficiëntie van accutechnologie onderscheidend. Maar ook de mogelijkheid om landbouwmaterieel – inclusief trekkers – te integreren in andere technologische systemen, zal een belangrijk ontwikkelingsgebied zijn. Ik noemde eerder al de integratie van weersgegevens. Daar wordt nu concreet aan gewerkt. De autonome machine weet zo dat er neerslag op komst is, en stopt tijdig met werken om eventueel zelfs onderdak op te zoeken. Dit leidt tot meer gebruiksgemak en minder menselijke tussenkomst. Ook dat is een manier om je als fabrikant te onderscheiden. De uiteindelijke commerciële beschikbaarheid zal echter sterk afhangen van de kosten.”

Tekst: Geert Hekkert, René Koerhuis

Foto’s: Fact.MR, fabrikanten

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Auga Group staakt ontwikkeling hybride Auga M1-trekker

Het Litouwse Auga Group zit in financiële moeilijkheden en staakt voorlopig de ontwikkeling van de hybride Auga M1-trekker.
Afbeelding artikel

Claas toont vierstijlencabine op Nexos-smalspoortrekker op Eima 2024

De Duitse machinefabrikant Claas toonde op vakbeurs Eima voor het eerst de nieuwe vierstijlencabine op zijn Nexos-smalspoortrekker.
Afbeelding artikel

FOTO | Eima 2024: Deutz-Fahr TTV 5115 met autonome kit

Het aantal elektrische trekkers, voermengwagens en verreikers neemt fors toe op Eima 2024. Opvallend is deze zwarte Deutz-Fahr TTV 5115.