fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Nieuwe Agroliner-kistenwagen vergrendelt hydraulisch

Met de nieuwe Agroliner-kistenwagen kun je vanuit de trekker hydraulisch de lading zekeren, en dus hoef je niet met spanbanden te gooien. Foto's: Kröger.

Aanhangerfabrikant Kröger, bekend van het merk Agroliner, heeft een kistenwagen ontwikkeld die de lading hydraulisch vastzet.

Het Duitse Kröger Fahrzeugbau, fabrikant van onder andere het merk Agroliner, heeft op initiatief van een Noord-Hollandse tulpenteler een kistenwagen ontwikkeld met hydraulische vergrendeling van de lading. Doordat de kisten vanuit de trekker hydraulisch worden vastgezet, is het niet meer nodig om met spanbanden te gooien. De nieuwe kistenwagen wordt in het Agroliner-programma opgenomen en is gebaseerd op de reeds bestaande balenwagen van de fabrikant, die op zelfde wijze balen vastzet voor transport. Grootste verschil hierin: waar een balenwagen twee ronde armen tegen de balen aan drukt, werkt de kistenwagen met één rechthoekige balk die in lagers is opgehangen waardoor deze kan draaien. De onderste rij kisten wordt gezekerd door een opstaande rand (zo’n 2,5 cm hoog) op de laadvloer.

Lees verder onder de foto

De bovenste rij kisten wordt hydraulisch vastgezet, en de onderste kisten worden gezekerd door een opstaande rand op de laadvloer.

De bovenste rij kisten wordt hydraulisch vastgezet, en de onderste kisten worden gezekerd door een opstaande rand op de laadvloer.

Zo’n 20 ton mee

De kistenwagen heeft standaard een lengte van 9,85 meter. In dit geval voor tulpenkisten, is de laadvloer 9,15 meter lang waardoor er zes kisten van 1,50 meter op een rij passen met 15 centimeter speling. Volgens de fabrikant is het wettelijk toegestaan gewicht 27 ton, wat uitkomt op zo’n 20 ton laadvermogen omdat het eigen gewicht van de wagen zo’n 6,5 ton is. De laadvloerhoogte hangt sterk af van de gemonteerde banden: op 560/60 R22,5-banden is de vloer 1,45 meter hoog, en het minimale is 1,18 meter hoog.

Lees verder onder de foto

De rechthoekige balk is opgehangen in lagerblokken. Daardoor kan deze altijd draaien. Op die manier wordt een piekdruk op de kist voorkomen.

De rechthoekige balk is opgehangen in lagerblokken. Daardoor kan deze altijd draaien. Op die manier wordt een piekdruk op de kist voorkomen.

Gestuurd en geveerd

De achterste as is gedwongen gestuurd, en de wagen veert middels bladveren. Verder bouwt Kröger een opbergkast onder de wagen, en een onderrijbeveiliging. De brutoprijs ligt tussen de €36.000 en €42.500, afhankelijk van de (klant specifieke) uitvoering.

De achterste as is gedwongen gestuurd, en het onderstel is opgehangen in bladveren.

De achterste as is gedwongen gestuurd, en het onderstel is opgehangen in bladveren.

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Fliegl komt met platte kar die hydraulisch zekert

Nieuwe in het assortiment van de Duitse fabrikant is de Fliegl DPW210 BL Ultra. Deze wagen is geschikt voor het transport...
Afbeelding artikel

GroeNoord gaat samenwerken met Kröger

Mechanisatiebedrijf GroeNoord, met 19 vestigingen aanwezig in Noordoost-Nederland, gaat een samenwerking aan met het Duitse Peter Kröger GmbH. Het bedrijf is...
Afbeelding artikel

Kröger-schamelwagens: veel tonnen met weinig pk’s

Contractteler en loonwerker Rob de Wit in Pannerden (Gld.) investeerde vorig jaar in twee nieuwe Kröger schamelwagens. Deze typisch Duitse karren...