Jong materieel is roofgoed
De handel in gebruikte trekkers en werktuigen loopt vlot. Vooral de vraag naar mooi materieel is groter dan het aanbod, en daardoor gaan de prijzen omhoog.
‘Onbalans in vraag en aanbod.’ Dat is het antwoord van de meeste handelaren op de vraag hoe zij op dit moment de markt voor gebruikte trekkers en machines ervaren. Gebruikte machines worden vlot verkocht, waardoor er bij de handelaren maar weinig voorraad is. Mechanisatiebedrijven die zich richten op de verkoop van nieuw materiaal, zien met genoegen dat er weinig inruil op de dam staat. En bedrijven die zich meer – of juist vooral – op de handel in gebruikt materiaal richten, frustreert het dat ze af en toe nee moeten verkopen. Voor jonge trekkers was het buitenland altijd al een belangrijke bron voor Nederlandse handelaren, maar ook voor werktuigen struinen Nederlanders nu meer dan gebruikelijk het buitenland af. Ook daar is de spoeling dun. De Nederlander zoekt jonge machines, en juist die zijn schaars.
Buitenland bepaalt
Vooral de wat oudere machines gaan naar het buitenland. Die handel is lang niet meer alleen het domein van enkele specialisten. Internet verbindt de wereld en de diverse verkoopplatforms; inclusief de online veilingbureaus. En mede door corona hebben deze bedrijven hun aandeel in de markt voor gebruikte werktuigen flink versterkt. De kijkdag wordt niet gemist.
De aanbiedingen op Traktorpool hebben een korte doorlooptijd, en ook de veilingmeesters doen goede zaken: “Op onze maandelijkse materieelveiling, waar ook veel boeren en loonwerkers hun machines inbrengen, hebben wij iedere keer weer tussen 300 en soms wel 500 machines te koop”, zo meldt Stef Hooijman namens Troostwijk Auctions. Volgens Hooijman ontdekken steeds meer mensen de internetveiling als manier om de tussenkomst van een handelaar te omzeilen. Vraag en aanbod bepaalt de prijs. Er is vraag in de markt, en mede omdat de nieuwe machines duurder worden, zien de veilingmeesters dat gebruikt ook steeds duurder wordt verkocht.
Lees verder onder de foto
Alles duurder
Vooral door de oplopende prijzen van grondstoffen regent het de afgelopen maanden prijsverhogingen voor nieuwe machines. Staal, rubber, kunststof en eigenlijk alle grondstoffen zijn in jaren niet zo duur geweest als op dit moment. “De nieuwe machines zijn gewoon veel te prijzig”, stelt IJsbrand Bogaard, de man achter Bolex in Lexmond en specialist in nieuwe en gebruikte hooibouwwerktuigen. Is nieuw te duur, dan gaat de klant toch op zoek naar een mooie gebruikte machine. Specifiek in de melkveehouderij is de investeringsbereidheid op dit moment niet zo groot. Enerzijds rijdt de veehouder met een relatief jonge maaier of schudder nog wel een jaar langer door, waardoor er minder jonge inruil beschikbaar komt. En anderzijds kijkt de veehouder die aan wat anders toe is, nu eerder naar een mooi gebruikt exemplaar waar de kop af is. Mooi spul is daardoor relatief schaars.
Vemo in Hoogeveen, specialist in jonge gebruikte trekkers en hakselaars, ziet dezelfde trend. Loonwerkers kopen op dit moment ook gebruikte hakselaars, weet Henry Veld, de man achter Vemo. Simpelweg omdat een nieuwe voor een aantal van hen niet meer rendabel is te maken. Mooie gebruikte trekkers inkopen kost nu meer moeite dan een jaar geleden, en ze worden ook duurder. “Mijn omzet blijft op peil, maar mijn voorraad is stukken kleiner”, stelt Veld. Die constatering typeert de markt.
Nieuwprijzen tikken door
Bij de aardappelrooiers ziet Peter Weevers, Grimme-dealer in de Noordoostpolder, hetzelfde fenomeen: er is een categorie aardappeltelers die zelf wil blijven rooien, maar een nieuwe tweerijer met bunker kost rond de € 200.000. Zet er nog een trekker voor van € 100.000, dan is dat met minder dan 50 hectare per jaar te rooien moeilijk rond te rekenen. Er staan wel gebruikte aardappelrooiers te koop, maar die hebben niet altijd de specificaties die de klant zoekt. De spoeling is dan toch weer dun.
Anderzijds is niet al het tweedehands materiaal roofgoed. Gebruikte spuitmachines zijn en blijven moeilijke handel. Boxenvullers maakten jaren geleden al plaats voor hallenvullers, maar er zijn nog heel mooie exemplaren te koop. Toch is inschuurmateriaal, mits niet al te oud (zo vanaf 2012 en jonger) altijd goed te verkopen. En het schrijft ook weinig af, meldt transportbandspecialist Van Trier in Tholen. Bietenrooiers zijn er genoeg te koop, ook mooie machines, vooral vanuit Frankrijk. De bietenteelt staat onder druk, waardoor de orderboeken voor nieuwe rooiers maar matig zijn gevuld. Dat geeft vanuit enkele fabrikanten toch wel druk op de markt om nieuwe machines te verkopen. Dat feit verleidt om té duur in te ruilen, stelt Harm Enting namens Vervaet in Biervliet. Vervaet 17-tonners die dateren van de periode 1994 tot 2016, zijn nog best wel te verkopen. Dat is nog een relatief eenvoudige, niet al te grote, een beetje betaalbare machine. Toch makkelijkere handel dan een 12-rijer met 30-tons bunker.
Lees verder onder de foto
Levertijden
De coronaproblematiek verstoorde een jaar geleden al het containertransport. Afhankelijk van de routes en bestemmingen speelt dat nog steeds, met aanzienlijk hogere transportkosten en langere levertijden tot gevolg. Die levertijden lopen vooral op voor elektronische onderdelen, vaak in China geproduceerd. De oplopende levertijden worden versterkt door de aangewakkerde vraag naar consumentenelektronica (laptops, beeldschermen, computergames) en een onverwacht herstel in de autoverkoop.
Los daarvan zitten de orderboeken bij fabrikanten van landbouwwerktuigen gewoon lekker vol; ook daardoor lopen levertijden op. In de landbouw is die vraag vooral te verklaren door de hogere graanprijzen dit jaar. Voor Nederlandse arealen niet zo spannend, maar een meevaller van € 100 per hectare is voor een graanteler in Oost-Europa, maal 3.000 hectare, zomaar € 300.000 in de knip.
Inmiddels is drie maanden tot een half jaar levertijd meer regel dan uitzondering. Lemken-CEO Anthony van der Ley is er duidelijk over: “Door de coronaproblematiek is er bij Lemken – maar bij collega’s net zo – aanvankelijk afgeschaald in de productie, en is er bij de toeleveranciers ook minder besteld. Achteraf valt het met de wereldwijde economie toch nog mee en trekt in de industrie de vraag weer aan, waardoor extra grote tekorten ontstaan. Plus dat corona de processen nog steeds verstoort. Besmettinkje hier, maatregeltje daar. Tweede week april 2021 gingen er bij Mercedes Benz en Volkswagen in Duitsland fabrieken dicht door gebrek aan elektronische componenten. Hun collega-concurrenten worstelen met hetzelfde probleem en moeten de productie temperen.”
“Zo gek is het in de landbouw nog net niet, maar gezien de signalen van onze toeleveranciers kan het richting het einde van dit jaar bij ons ook nog spannend worden”, zo laat New Holland weten. “Wereldwijd gezien is de markt, op Rusland na, booming”, meldt John Deere, dat vooral de afzet van trekkers boven 150 pk – ook in Nederland – ziet toenemen. In het geval van Deere heeft de fabrikant de orderboeken vol. Aangekondigde of verwachte prijsstijgingen doen importeurs en dealers ook besluiten om nog wat extra in te kopen, wat de vraag enigszins kunstmatig ook nog versterkt.
Lees verder onder de foto
Gerelateerde tags: Traktorpool, Trekkerverkoop