Machines worden duurder en levertijd loopt rap op
De automobielindustrie wordt geplaagd door gebrek aan elektronica en moet zijn productie noodgedwongen terug schroeven. Ook de landbouwwerktuigen industrie ondervindt hinder van een moeizame levering van elektronische componenten.
Tot echte problemen heeft dat bij de trekkerfabrikanten nog niet geleid, maar helemaal gerust zijn ze niet: “voorlopig geen punt, maar gezien de signalen die wij van onze toeleveranciers krijgen zijn wij er nog niet zo zeker van dat we eind van dit jaar alle trekkers nog wel van de benodigde elektronica kunnen voorzien”, laat New Holland weten. John Deere zegt geen hinder te ondervinden van gebrek aan toelevering, maar bevestigt dat ook daar de levertijden oplopen.
Volle orderboeken
Wereldwijd gezien draait de afzet van nieuwe trekkers en werktuigen als een trein. Hogere graanprijzen zijn de belangrijkste verklaring dat de fabrikanten de orderboeken onverwacht goed vol hebben. Twee, drie of zelfs zes maanden levertijd voor orders die nú bij de fabriek worden geplaatst zijn meer regel dan uitzondering.
Lange levertijden
Trekkers, maar ook werktuigen, vooral voor de graanteelt worden goed verkocht. De dealer die nú bij de fabriek bestelt kan zijn ploeg op zijn vroegst eind juli verwachten meldt Lemken CEO Anthony van der Ley. Een zaaimachine, dat wordt tegen november.
Een zaaimachine wordt levering december meldt Pöttinger. Het nog steeds verstoorde wereldwijde containertransport, sinds het vastgelopen schip in het Suezkanaal, schopt levering van onderdelen nog steeds in de war. Vooral de levering van elektronica is toch wel een zorgelijk punt, vinden ze ook bij Lemken.
Prijsverhoging
De wereldwijde economie draait nog onverwacht goed en vooral de vraag naar consumentenelektronica heeft de vraag naar computer chips doen exploderen. En specifiek voor die componenten hangen veel bedrijven aan dezelfde speen. Samen met snel oplopende grondstoffenprijzen voeren fabrikanten de ene na de andere prijsverhoging door. Daardoor zien ze distributeurs bestellingen naar voren halen, wat levertijden ook kunstmatig opdrijft.
Materiaalprijzen
De FederUnacoma (Nationale federatie van fabrikanten van landbouw- en tuinmachines in Italië) is in de prijzen van grondstoffen gedoken en publiceerde deze op de website. Ze geven aan dat de staalprijzen in Europa in maart hun hoogste punt ooit behaalden, met bijzonder hoge stijgingen voor gewalste producten (HRC en CRC) die met 70-80% stegen in vergelijking met de niveaus van vóór de Covid pandemie. Bij kunststoffen registreerde Europa in het eerste kwartaal van het jaar een kostenstijging van 45% voor ethyleen en 121% voor polyethyleen. Dit alles heeft volgens de FederUnacoma ernstige gevolgen voor de landbouwmechanica-sector. Voor het maken van een trekker zijn namelijk gemiddeld 1.700 onderdelen nodig. Daarvan is ongeveer 75% ijzer (gietijzer, staal, metalen buizen), en 5% andere metalen zoals koper. Meer dan 10% is plastic materialen (cabinebekleding, afschermingen, afdekkingen, pluggen) en ongeveer 5% rubber (leidingen, afdichtringen, pakkingen). Een prijsstijging op deze grondstoffen zou dus betekenen dat de productie van trekkers duurder wordt, en de verkoopprijs van een nieuwe trekker gemiddeld gaat stijgen.
Gerelateerde tags: Trekkerverkoop