De cabine van de toekomst
Hoe ontwikkelt de trekkercabine zich de komende tien jaar? Het Oostenrijkse Steyr denkt dat-ie niet groter wordt. Wel stiller, beter geveerd en ruimer – anders dan de huidige cabine vol met wijzerplaten, bedieningsterminals en losse kabels. En bovenal: de chauffeur is straks in z’n mobiele kantoor optimaal verbonden met de digitale boerderij.
Christian Huber, vice-president Tractor Product Management bij Steyr, denkt dat het nog lang zal duren eer de trekkercabine helemaal verdwijnt. ”In de meeste landen gaat het tientallen jaren kosten voor overheden en verzekeraars grote trekkers autonoom durven laten rijden. Dus ja, we denken dat de cabine een onmisbaar deel van de trekker blijft.”
Toch hebben moderne trekkers al de technologie om autonoom te kunnen rijden. Dit geeft chauffeurs meer tijd voor andere zaken, behalve ingrijpen als er iets misgaat. Om ze in staat te stellen hun tijd op een nuttige manier te besteden, gaat Steyr zorgen dat de cabine optimaal digitaal verbonden is: met alle informatie aan boord, alle info van het werktuig, en met de buitenwereld. Huber: “Zo krijgt de boer een up-to-date lokaal weerbericht en kan hij rond zijn precisiemanagementsystemen actie ondernemen.”
De cabine zelf sluit straks ook slimmer aan op de trekker. De cabinevering werkt samen met de voorasophanging, de demping de trekhaken voor en achter en de stoelvering. De bestuurder van de toekomst ‘zweeft’ vrijwel over de akker en kan ondertussen ongestoord praten met een ander elders op de boerderij of in het land. Dankzij volledig elektrische aandrijfsystemen is de cabine immers veel stiller. “Wij denken dat een fluisterstille 65 dB(A) prima te doen is”, zegt Huber.