fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

De cabine van de toekomst

Hoe ontwikkelt de trekkercabine zich de komende tien jaar? Het Oostenrijkse Steyr denkt dat-ie niet groter wordt. Wel stiller, beter geveerd en ruimer – anders dan de huidige cabine vol met wijzerplaten, bedieningsterminals en losse kabels. En bovenal: de chauffeur is straks in z’n mobiele kantoor optimaal verbonden met de digitale boerderij.

Christian Huber, vice-president Tractor Product Management bij Steyr, denkt dat het nog lang zal duren eer de trekkercabine helemaal verdwijnt. ”In de meeste landen gaat het tientallen jaren kosten voor overheden en verzekeraars grote trekkers autonoom durven laten rijden. Dus ja, we denken dat de cabine een onmisbaar deel van de trekker blijft.”

Toch hebben moderne trekkers al de technologie om autonoom te kunnen rijden. Dit geeft chauffeurs meer tijd voor andere zaken, behalve ingrijpen als er iets misgaat. Om ze in staat te stellen hun tijd op een nuttige manier te besteden, gaat Steyr zorgen dat de cabine optimaal digitaal verbonden is: met alle informatie aan boord, alle info van het werktuig, en met de buitenwereld. Huber: “Zo krijgt de boer een up-to-date lokaal weerbericht en kan hij rond zijn precisiemanagementsystemen actie ondernemen.”

De cabine zelf sluit straks ook slimmer aan op de trekker. De cabinevering werkt samen met de voorasophanging, de demping de trekhaken voor en achter en de stoelvering. De bestuurder van de toekomst ‘zweeft’ vrijwel over de akker en kan ondertussen ongestoord praten met een ander elders op de boerderij of in het land. Dankzij volledig elektrische aandrijfsystemen is de cabine immers veel stiller. “Wij denken dat een fluisterstille 65 dB(A) prima te doen is”, zegt Huber.

Hybride technologie drijft dit concept van Steyr aan. Alle elektromotoren zijn onderling verbonden. Het modulaire ontwerp biedt de gebruiker meer flexibiliteit door het benodigde vermogen daar aan te bieden waar het op dat moment nodig is, zonder uitstoot van broeikasgassen. De cabine is een virtueel boerderijkantoor met alle  verbindingsmogelijkheden, volledig geïntegreerd met precisielandbouwtoepassingen. In het dak huist een drone met speciale sensoren. Die kan voor de trekker uit vliegen, bijvoorbeeld om de toestand van de bodem en gewassen in het perceel in kaart te brengen. In plaats van grote buitenspiegels bieden kleine camera’s de chauffeur op een beeldscherm perfect zicht naar achteren en opzij.

Hybride technologie drijft dit concept van Steyr aan. Alle elektromotoren zijn onderling verbonden. Het modulaire ontwerp biedt de gebruiker meer flexibiliteit door het benodigde vermogen daar aan te bieden waar het op dat moment nodig is, zonder uitstoot van broeikasgassen. De cabine is een virtueel boerderijkantoor met alle verbindingsmogelijkheden, volledig geïntegreerd met precisielandbouwtoepassingen. In het dak huist een drone met speciale sensoren. Die kan voor de trekker uit vliegen, bijvoorbeeld om de toestand van de bodem en gewassen in het perceel in kaart te brengen. In plaats van grote buitenspiegels bieden kleine camera’s de chauffeur op een beeldscherm perfect zicht naar achteren en opzij.

Een projector in het dak beeldt alle benodigde informatie af op voor- of zijraam, zonder het zicht te belemmeren. Dit heads-up informatiesysteem kan de projectieplaats zelfs aanpassen aan de richting waarin de bestuurder kijkt.

Een projector in het dak beeldt alle benodigde informatie af op voor- of zijraam, zonder het zicht te belemmeren. Dit heads-up informatiesysteem kan de projectieplaats zelfs aanpassen aan de richting waarin de bestuurder kijkt.

Een ovaal ‘Formule I’-stuur met boven en onder handige knoppen met door de bestuurder zelf te bepalen functies. Een transparant heads-up display biedt alle gewenste info, zoals live beelden van de drone.

Een ovaal ‘Formule I’-stuur met boven en onder handige knoppen met door de bestuurder zelf te bepalen functies. Een transparant heads-up display biedt alle gewenste info, zoals live beelden van de drone.

Aan de achterkant zit opvallende led-verlichting. In de compacte V-vormige ‘stijlen’ die van aftakas tot spatborden lopen, zijn de hydraulische en/of elektrische aansluitingen voor het werktuig goed toegankelijk.

Aan de achterkant zit opvallende led-verlichting. In de compacte V-vormige ‘stijlen’ die van aftakas tot spatborden lopen, zijn de hydraulische en/of elektrische aansluitingen voor het werktuig goed toegankelijk.

De stoel kan 360 graden rond. Hij draait bij binnenkomst automatisch naar de chauffeur toe, zodat hij comfortabel kan gaan zitten. In het dak veel glas.

De stoel kan 360 graden rond. Hij draait bij binnenkomst automatisch naar de chauffeur toe, zodat hij comfortabel kan gaan zitten. In het dak veel glas.

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Valtra N-serie winnaar beste ontwerp 2022

De vijfde generatie N-serie Valtra-trekkers wint de Red Dot Product Design Award 2022.
Afbeelding artikel

Cabine reinigen met de oude vertrouwde huismiddeltjes

Hoe je een cabine een goede schoonmaakbeurt geeft, kon je al lezen in ‘Maak je cabine spic en span’. Een professionele...
Afbeelding artikel

Maak je cabine spic en span

Een ruim gevulde voorraadkast aan middelen en apparaten staat de chauffeur ter beschikking voor een grondige interieurreiniging. Ook veel huis-, tuin-...