Terug naar nieuwsoverzicht

New Holland-smalspoor met elektrische aandrijving

De externe generator in de fronthef wekt stroom op om deze volledig elektrische klepelmaaier aan te drijven. Foto's: New Holland

Dit elektrificatieproject van New Holland en het Italiaanse Nobili behelst een generator in de fronthef van een smalspoortrekker die stroom opwekt voor werktuigen áchter de trekker, zoals een klepelbak en boomgaardspuit.

Trekkerfabrikant New Holland werkt samen met de Italiaanse werktuigfabrikant Nobili aan het elektrificeren van machines die worden gebruikt in de boomgaarden. Hiertoe presenteert New Holland een generator die in de fronthef hangt, en noemt deze E-Source. Deze generator wekt stroom op voor de door de Nobili geïntroduceerde klepelbak en boomgaardspuit die beide elektrisch worden aangedreven. Nobili noemt die nieuwe werktuigen E-Mulcher, en E-Sprayer.

Aftakas-aandrijving

De externe E-Source-generator wordt aangedreven door de frontaftakas van een smalspoortrekker; in dit geval een New Holland T4.110V. Langs de trekker hangt een stroomkabel, die de opgewekte stroom (met een spanning van 700 volt) doorverbindt naar het werktuig áchter de trekker. New Holland maakt hierbij gebruik van stekkers die voldoen aan richtlijnen van hoogspanning die zijn opgesteld door het Agricultural Industry Electronics Foundation (AEF). Het is ook mogelijk om de generator achterop de trekker te hangen, en er een werktuig mee aan te drijven die in de fronthef hangt, zoals een strokenpoetser.

Ruim 30% dieselbesparing

Volgens de fabrikanten is het grote voordeel van het elektrificeren, dat er geen aftakas- en hydraulische aandrijving meer nodig is om het werktuig aan te drijven. Op de elektrische werktuigen van Nobili ontbreken cardanassen, oliën en reductiekasten. In plaats daarvan bouwt het Italiaanse Nobili elektromotoren en omvormers op de werktuigen, waarmee het toerental traploos wordt aangestuurd. Volgens de Italianen levert deze werkwijze meer dan 30% brandstofbesparing op (34% bij spuiten, en 31% bij het klepelen), ten opzichte van de traditionele aandrijving. Dat verschil wordt voornamelijk veroorzaakt door gering verlies (er zijn geen tandwielkasten), en een lager motortoerental tijdens de werkzaamheden.
Daarnaast ziet Nobili voordeel in de bewegingsvrijheid met de klepelarm; de chauffeur hoeft geen rekening te houden met de hoek van de aftakas. De E-Mulcher bestaat uit één elektromotor die de klepelas aandrijft, een twee lineaire actuatoren die fungeren als hydraulische cilinders waarmee de klepelbak beweegt. Nobili noemt ook dat het geluidsniveau van de klepelbak een stuk lager zou zijn, en dat de aandrijving beter bestand is tegen een onvoorziene boomstronk.

Lees verder onder de foto

De elektrische aandrijving is efficiënt, precies en stil. De bediening van de E-Sprayer verloopt via Isobus.

De elektrische aandrijving is efficiënt, precies en stil. De bediening van de E-Sprayer verloopt via Isobus.

Via Isobus

De E-sprayer wordt volledig traploos aangedreven door twee elektromotoren. Een van de elektromotoren drijft de pomp aan, en de ander de ventilator. Volgens Nobili maakt deze traploze aandrijving het variëren in druk en dosering zeer gemakkelijk. De gehele bediening van de combinatie verloopt via Isobus op het Intelliview IV-beeldscherm van New Holland.

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

New Holland ook in 2020 marktleider in België

De Belgische brancheorganisatie Fedagrim publiceert de marktaandelen van trekkerleveranciers over 2020. New Holland blijkt opnieuw marktleider. New Holland is in 2020...
Afbeelding artikel

Fendt met Tesla-accu’s is bijna af

Fendt-dealer Holland-Utrecht in Montfoort (U.) bouwt samen met elektrificatiespecialist New Electric Automotive aan een volledig elektrische trekker voor opdracht­gever Van Huizen...
Afbeelding artikel

Met Luchtvering 15% extra comfort

New Holland-cabines veren normalerwijs met twee spiraal- en gasveren. Het Zeeuwse Track-Control stelt een opbouwkit samen waarmee je die veren vervangt...