fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Boersma: ‘Er is veel onwetendheid in de maatschappij’

Menko Boersma (42), voorzitter Fedecom

Begin dit jaar nam Menko Boersma het Fedecom-voorzitterschap over van Erwin Ros. We spraken de nieuwe voorzitter van de brancheorganisatie over zijn vooruitzicht op zijn eerste termijn voorzitterschap.

Waarom heb je de keuze gemaakt voorzitter van Fedecom te worden?
Omdat ik wil dat het goed gaat met de branche. Waar ik me zorgen over maak, is toch de positie van onze branche en hoe de maatschappij en de politiek ernaar kijken. Vanuit mijn nieuwe rol wil ik dat beeld dat mensen op de landbouw hebben, kunnen bijstellen. Dat beeld strookt immers niet met wat ik zie.

Wat is het negatieve beeld dat niet strookt?
Bijvoorbeeld het beeld van hoe er met vee wordt omgegaan, zeker in de zogenoemde megastallen. Die mensen worden soms neergezet alsof het criminelen zijn. Als ik op die bedrijven kom dan zie en voel ik alleen maar passie voor de natuur en voor de koeien. Grotere bedrijven zijn doorgaans nog diervriendelijker en/of duurzamer. En toch worden die bedrijven in de media negatief weggezet. Dat houdt mij wel heel erg bezig. Er is veel onwetendheid in de maatschappij.

Wat ga je doen om dat aan te pakken?
Wat ik kan doen, is positieve berichten uiten en goed uitleg geven over wat er binnen de branche gebeurt. Dat is toch deels marketing. Als je ziet hoe de tegenpartijen zoals dieren- en milieuactivisten de marketing voor elkaar hebben, dan doen ze dat wel heel goed. Onze klanten, en wij zelf, zijn niet altijd heel goed in het positieve beeld met onze visie echt goed uit te dragen. Vanuit dat verwrongen beeld vloeien de politieke beslissingen voort. Wellicht is de invloed van boeren en de mechanisatie niet groots, de beslissingen die worden genomen, zijn wel van grote invloed.

Zeg je daarmee dat je eigenlijk een actieve lobby wil houden richting die politiek?
Dat gebeurt natuurlijk ook al wel. Maar het is wel een discussie of we daar meer op moeten inzetten. Het kost namelijk ook veel geld. Zeker als je daar iemand vol op zou inzetten. Ik heb zelf niet de ambitie om de hele dag in Den Haag te zitten. Maar ik wil er wel mijn steentje aan bijdragen.

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Caroline Bekkering (Fedecom): ‘Maak mechanisatiebranche aantrekkelijk’

Caroline Bekkering is sinds 1 januari 2023 de nieuwe directeur van branchevereniging Fedecom. Een interview.
Afbeelding artikel

Caroline Bekkering nieuwe directeur Fedecom

Vanaf 1 januari 2023 wordt Caroline Bekkering de nieuwe directeur van branchevereniging Fedecom.
Afbeelding artikel

Mechanisatiebedrijven ondervinden grote gevolgen oorlog Oekraïne

Ruim 70% van 200 geënquêteerde mechanisatiebedrijven ondervindt grote gevolgen van de oorlog in de Oekraïne.