fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Vredo komt met sleepslang-systeem

Vredo komt met een nieuw sleepslang-systeem, waarbij je een standaard bemester omtovert tot sleepslangbemester. Foto's: Vredo

Machinefabrikant Vredo komt met een eigen sleepslangbemester op de markt. Bijzonder, is dat het gaat om een tussenunit, waar een standaard zodenbemester aan wordt gebouwd.

Vredo uit Dodewaard (Gld.) introduceert een nieuwe sleepslang-systeem, en noemt het SSU (SleepSlangUnit). Bijzonder aan dit SSU-systeem, is dat het alleen gaat om een aanbouwdeel met zwenkarm waar een standaard Vredo-bemester aan wordt gebouwd. Met het SSU-systeem kun je dus een standaard bemester gebruiken als sleepslang. De SSU hangt in de hefinrichting van de trekker en bestaat uit een zwenkarm waar de sleepslang aan wordt gekoppeld. Een standaard bemester (tot 18 meter breed) wordt hier middels een Accordbok aangekoppeld.

Lees verder onder de foto

De SSU-unit weegt 1.515 kilo, exclusief bemester. Die bemester komt volgens Vredo 12 centimeter verder naar achteren te hangen.

De SSU-unit weegt 1.515 kilo, exclusief bemester. Die bemester komt volgens Vredo 12 centimeter verder naar achteren te hangen.

Bijzonder is ook, dat elk merk en type bemester met de SSU-unit als sleepslang kan worden gebruikt. Dat geldt ook voor bouwlandbemesters. Het is wel een vereiste dat de bemester wordt aankoppeld met een Accordbok, niet naar voren opklapt (voor transport) en dat de bemester voldoende laag is gebouwd zodat de zwenkarm met slang óver de bemester heen kan zwenken. Het eerste prototype wordt inmiddels gebruikt in Nederland, en hier is een 12 meter brede Vredo Profi-bemester met V-schijf en gps-sectieafsluiting aangebouwd.

12 cm nodig

De SSU-unit weegt 1.515 kilo, exclusief bemester. Ter indicatie: een twaalf meter brede Vredo-bemester weegt van zichzelf 3.400 kilo. Die bemester komt volgens Vredo 12 centimeter verder naar achteren te hangen, dan wanneer die bemester direct met een Accordbok in de hefinrichting hangt. Volgens Vredo hangt het trekpunt van de zwenkarm ter hoogte van de ondertrekhaak, zodat de trekker niet achterover wordt getrokken bij een lange sleep. En het draaipunt van de zwenkarm ligt kort achter de trekker; grofweg tussen de hefarmen. Er wordt niet aan de bemester getrokken.

Lees verder onder de foto

De zwenkarm telt twee knikpunten, en zwenkt bij het achteruitrijden óver de bemester heen. Het is dus mogelijk om achteruit te rijden zonder dat er grote krachten op het bemesterframe en de slangaansluiting komen te staan.

De zwenkarm telt twee knikpunten, en zwenkt bij het achteruitrijden óver de bemester heen. Het is dus mogelijk om achteruit te rijden zonder dat er grote krachten op het bemesterframe en de slangaansluiting komen te staan.

De zwenkarm telt twee knikpunten, en zwenkt bij het achteruitrijden óver de bemester heen. Het is dus mogelijk om achteruit te rijden zonder dat er grote krachten op het bemesterframe en de slangaansluiting komen te staan.
Bij het uitheffen op de kopakker trekt de zwenkarm hydraulisch in, waardoor de slang wordt aangetrokken. Tijdens het daadwerkelijke draaien laat de zwenkarm de sleepslang dan vieren, zodat de trekker kan draaien zonder dat de elastische slang tegenwerkt. Het SSU-systeem komt met een eigen bedieningskast en loadsensing-systeem.

Geen verdere aspiraties

Vredo zegt geen aspiraties te hebben om zelf ook haspels en pompunits te gaan bouwen. Ook verwacht de fabrikant niet een sleepslangbemester zónder tussenbouw te gaan bouwen. Deze oplossing is er vooral voor wie graag met een Vredo-bemester met V-schijf wil sleepslangbemesten. Volgens de fabrikant is een belangrijk voordeel van dit SSU-systeem ook, dat loonwerkers die vooral vroeg in het voorjaar en ná de eerste snede gras veel mest met de sleepslang uitrijden, maar later in het jaar -met lagere giften en drogere grond- met een zelfrijder werken, de ene bemester breed kunnen inzetten.

Omdat het nog gaat om een prototype, en er nog een nacalculatie moet plaatsvinden wil Vredo nog geen verkoopprijs noemen voor het unit.

Vredo zegt geen aspiraties te hebben om zelf ook haspels en pompunits te gaan bouwen. Ook verwacht de fabrikant niet een sleepslangbemester zónder tussenbouw te gaan bouwen.

Vredo zegt geen aspiraties te hebben om zelf ook haspels en pompunits te gaan bouwen. Ook verwacht de fabrikant niet een sleepslangbemester zónder tussenbouw te gaan bouwen.

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Sleutelaar bouwt Vredo VT4546 om tot zelfrijder

Sleutelaar Rob van Steen in Bant (Fl.) kocht in Denemarken een Vredo VT4546 met mestoplegger uit 2015, die hij ombouwde tot...
Afbeelding artikel

Vredo VT5536: 22 kuub in 90 seconden en rust in de cabine

De nieuw ontworpen zodebemester Vredo VT5536 heeft een Scania-krachtbron en 22 kuubs kunststoftank. Tijd voor een proefrit.
Afbeelding artikel

Vredo toont nieuwe 4-wielige zelfrijder

Machinefabrikant Vredo uit het Gelderse Dodewaard introduceert een compleet nieuwe 4-wiel gestuurde VT5536 met 22 m3 tankinhoud en 550 pk. De...