fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Vervaet komt met vierwielige mestzelfrijder

Vervaet start met de productie van vierwielige zelfrijders. Foto's: Vervaet

Machinefabrikant Frans Vervaet uit Biervliet (Zl.), bouwer van onder andere de Hydro Trike-mestzelfrijders, komt nu met een vierwielige zelfrijder.

Vervaet presenteert vandaag digitaal een nieuwe zelfrijder, de Quad 550. Dit is een vierwielige zelfrijder. Vervaet kiest ervoor om óók een vierwieler te bouwen, met name omdat de vraag toeneemt uit regio’s waar bemest wordt met een rijpadensysteem (of spuitpaden) in staande gewassen als mais en graan, in bijvoorbeeld Engeland of in het oosten van Europa. De drie- en vijfwielers zijn vanwege het neuswiel minder geschikt voor die toepassing. Daarbij hoopt Vervaet klanten die een vierwieler preferen, nu ook een machine te kunnen bieden.

Draaibare zuigarm

Wat opvalt aan de machine, is de grote radiator voorop. Vervaet haalt voorop de koellucht vandaan, omdat hier het minste stof en vuiligheid dwarrelt. Ook opvallend: een 180 graden draaibare zuigarm rechts naast de cabine. Met de acht of tien duims zuigarm lukt het volgens Vervaet om ook vóór de machine te laden, en weggevouwen tijdens transport is deze uit het zicht.

Zo’n 20 ton

De mesttank is 21 kuub groot, en volgens de berekeningen van de fabrikant weegt de Quad 550 zo’n 20 ton. De vooras is hydraulisch geveerd, en de Claas-cabine hydro-pneumatisch.

Het chassis van de vierwieler heeft de vorm van een wespentaille en daarmee is de machine ook op brede banden niet breder dan 3 meter. Ook de stuuruitslag zou groot zijn met die wespentaille; de draaicirkel is 8,30 meter (inwendig). Verder is er veel keus aan bandenmaten: bijvoorbeeld 900/60 R42 of 1000/65 R32-banden, maar ook 1250R50 R32 en dubbele montering. De machine kan in hondengang rijden, en daartoe is de hefinrichting draaibaar. De hef tilt 8.000 kilo.

Lees verder onder de foto

De 180 graden draaibare zuigarm is rechts naast de cabine gebouwd. Op deze manier kan de acht of tien duims zuigarm ook vóór de machine laden, en op transport hindert deze niet het zicht.

De 180 graden draaibare zuigarm is rechts naast de cabine gebouwd. Op deze manier kan de acht of tien duims zuigarm ook vóór de machine laden, en op transport hindert deze niet het zicht.

Ook met vaste meststrooier

Opvallend is de taps gevormde tank; volgens Vervaet is dit zo ontwikkeld dat je als chauffeur over je schouder toch langs de tank naar achteren kunt kijken. Dit zou vooral handig zijn voor wie achteruit rijdt, naar een perceelshoek. Met de ontwikkeling is rekening gehouden met andere toepassingen, en de machine zal dus straks ook geschikt zijn voor een vaste meststrooier of bietenbak. Ook is rekening gehouden met het aanbouwen van een getrokken mesttank áchter de zelfrijder, voor wie zoekt naar nog meer tankcapaciteit.

Geen DAF, maar Volvo

De Quad 550 heeft een Volvo Penta-motor. Het gaat om een 13 liter zescilinder, die 550 pk levert. Het motorblok levert 2.650 Nm bij 1.200 motortoeren. Volgens Vervaet is een koelconcept ontwikkelt in samen werking met Volvo Penta, die berekend is op een buitentemperatuur bij meer dan 45 graden en bij volle belasting van motor en aandrijflijn.

De reden dat Vervaet niet meer kiest voor een DAF-motor (zoals in andere machines wel het geval is), is omdat die motor niet overal ter wereld (met name de VS) te homologeren is.

Achter de radiateur plaatst Vervaet een 9.000 l/min Vogelsang- of Börger-pomp. Alternatief is een zogeheten Super-Load met 12.000 l/min-pomp of 13.500 l/min-Börger-pomp. Na de pomp volgt een Vervaet-cycloonsnijinrichting, of optioneel een Vogelsang snijkast met turbovuller.

Lees verder onder de foto

Met de introductie van de Quad 550, levert Vervaet nu drie-, vier- en vijfwielige zelfrijders voor de mest.

Met de introductie van de Quad 550, levert Vervaet nu drie-, vier- en vijfwielige zelfrijders voor de mest.

Vier hydromotoren

Vervaet ontwikkelde zelf de transmissie die in de nieuwe zelfrijder ligt. Deze bestaat uit twee verdeelaandrijvingen, die onafhankelijke en continue aandrijving op de voor- en achteras. Er zijn vier grote hydromotoren van 280 cc inhoud. Het is mogelijk om de assen links en rechts, of voor en achter te sperren.

Richtprijs tegen €500.000

Komend mestseizoen wordt een tweetal prototypes getests. Vervaet verwacht een tiental Quad 550 beschikbaar te hebben voor aflevering mestseizoen 2022. Afhankelijk van de opties, kost de vierwieler bruto tussen de €475.000 en €500.000. Dat is vergelijkbaar met een rijk uitgeruste vijfwieler in 5×5-uitvoering.

Vorig jaar ging Vervaet een strategische samenwerking aan met de Duitse machinefabrikant Garant Kotte. Concreet betekent die samenwerking: op de Duitse markt verloopt de verkoop via het Kotte-dealernetwerk en bouwt Kotte eigen mesttechniek op de machine. De tankopbouw is een cooproductie.

In 1998 bouwde Vervaet al eens een vierwielige zelfrijder, met 20 kuub tankopbouw. Deze machine werd de Hydro Quad genoemd. Het bleef toen bij een proefproject.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

​Vervaet Connect ook beschikbaar op machines vanaf bouwjaar 2011

Telemetriesysteem Vervaet Connect werkt nu ook op oudere bietenrooiers en mestzelfrijders vanaf bouwjaar 2011.
Afbeelding artikel

Proefrit met de vierwieler van Vervaet

Begin dit jaar kondigde machinefabrikant Vervaet uit Biervliet (Zld.) aan om naast drie- en vijfwielige mestzelfrijders, ook vierwielers te gaan bouwen....
Afbeelding artikel

Ploeger test prototype vierwieler in het veld

De Nederlandse machinefabrikant Ploeger uit Roosendaal (N-Br.) heeft de eerste kuubs verzet met de nieuwe AT 5104-vierwieler. Daarmee breidt de fabrikant...