fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Gebruikte opraapwagens te koop; waar let je op?

Foto: Theo Galama

De belangstelling voor gebruikte opraapwagens is groot. Jonger dan 5 jaar worden ze vlot verkocht. Stalvoeren is hot.

Lange tijd was Schuitemaker marktleider in Nederland en mede daardoor is het aanbod aan gebruikte Schuitemakers ook dubbel zo groot als van andere grote spelers in de markt.

De importeurs en verkoopkantoren hebben inmiddels hun prognose voor de verkoop van nieuwe opraapwagens in 2021 al bij de fabrikanten neergelegd. Die wagens zijn nog niet allemaal verkocht, maar willen ze nog een wagen extra bij de fabriek bestellen, dan wordt die inmiddels pas op zijn vroegst in de loop van de zomer geleverd. De handelaren voorzien geen wilde handel in hooibouwwerktuigen en ook niet in opraapwagens, maar ontevreden zijn ze zeker niet. En zorgelijk over de inruil van de gebruikte wagens zijn ze ook niet. Een mooie jonge wagen is vlot te verkopen en die zijn daardoor ook redelijk schaars. In de categorie 10 tot 15 jaar oud is wel wat meer te koop.

Lees verder onder de foto

Mengele Rotobull 6000 van 2002. Voorloper van de Lely- en nu Fendt-opraapwagens en eerder toeleverancier van Veenhuis. Nog prima inzetbaar en te koop bij Zonna in Beilen voor €18.000. - Foto: Hans Banus

Mengele Rotobull 6000 van 2002. Voorloper van de Lely- en nu Fendt-opraapwagens en eerder toeleverancier van Veenhuis. Nog prima inzetbaar en te koop bij Zonna in Beilen voor €18.000. – Foto: Hans Banus

Stalvoeren is hot

Wagens voor zomerstalvoedering zijn echt gevraagd. Dat is een trend van de laatste jaren in de strategie om het voer van eigen land zo goed mogelijk te benutten. En dat vertaalt zich zeker in vraag naar gebruikte wagens met doseerwalsen en een zijafvoer. Ook een wat oudere wagen voor stalvoeren is goed te verkopen, stelt Gerrit Baan, verantwoordelijk voor de verkoop van Pöttinger in Nederland. Die gaan naar boeren die zo’n wagen zoeken om in het najaar nog wat op stal bij te voeren en ook naar boeren die het eerst eens willen proberen zonder meteen heel flink te investeren.

Gebruikte exemplaren worden vlot verkocht omdat er vraag is en anderzijds is het aanbod klein omdat ze simpelweg jaren geleden maar weinig zijn verkocht. Nieuw verkocht is 40 tot 45 kuub in Nederland verreweg het meest populair. Wie alleen voor stalvoeren een wagen zoekt, redt zich meestal met een 30 kuubs wagen. Grosso modo betaal je voor een nieuwe wagen voor stalvoeren zo tussen € 70.000 en € 80.000 terwijl je zo’n wagen van vijftien jaar oud vaak wel rond € 20.000 kunt kopen.

Lees verder onder de foto

De praktijk is het bewijs volgens Menno ter Horst, de man achter THM Tractor Trader in Hummelo. Voor Taarup en Schuitemaker levert die zijn eigen versie van de snijrotor. - Foto: Jan Willem Schouten

De praktijk is het bewijs volgens Menno ter Horst, de man achter THM Tractor Trader in Hummelo. Voor Taarup en Schuitemaker levert die zijn eigen versie van de snijrotor. – Foto: Jan Willem Schouten

Lees verder onder de foto

Strautmann Giga Vitesse 3601 van 2013 op 710/50R26.5 banden. Geen doseerwalsen. In prima conditie met 1 jaar garantie te koop bij Zonna in Beilen voor €62.500. - Foto: Hans Banus

Strautmann Giga Vitesse 3601 van 2013 op 710/50R26.5 banden. Geen doseerwalsen. In prima conditie met 1 jaar garantie te koop bij Zonna in Beilen voor €62.500. – Foto: Hans Banus

Conditie van de wagen

Let wel: zeker bij de wat oudere wagens wordt de prijs ook bepaald door de conditie van de wagen. Is die aan een revisie toe of heeft die een belangrijke revisie net gehad, dan kan dat zomaar € 10.000 tot € 15.000 schelen. Bij een nieuwe opraapwagen betaal je voor doseerwalsen vaak zo’n € 5.000 tot € 6.000 meer. Bij de topmodellen kan dat oplopen tot dik € 10.000. Tel er nog € 8.000 bij dan heb je ook een afvoerband. Dat verklaart dat mede door de vraag in de markt zo’n wagen gebruikt dan ook € 5.000 tot € 10.000 duurder kan zijn. Stalvoeren is overigens niet synoniem voor doseerwalsen met een zijafvoer. Veel bedrijven redden zich er ook mee door het gras op de voergang te lossen en dan bijvoorbeeld met een minishovel voor het voerhek te werken.

Lees verder onder de foto

De snijrotor is het hart van de opraapwagen. De details bepalen levensduur, snijkwaliteit, capaciteit en vermogensbehoefte. Voor verschillende wagens zijn ook aftermarketrotors te koop zoals bij THM Tractor Trader in Hummelo. - Foto: Jan Willem Schouten

De snijrotor is het hart van de opraapwagen. De details bepalen levensduur, snijkwaliteit, capaciteit en vermogensbehoefte. Voor verschillende wagens zijn ook aftermarketrotors te koop zoals bij THM Tractor Trader in Hummelo. – Foto: Jan Willem Schouten

Weinig afschrijving

Fabrikanten werken nog steeds aan verbeteringen van hun wagens, maar de wagens van de marktleiders zijn in technische zin behoorlijk aan elkaar gewaagd. Snijkwaliteit en capaciteit zijn belangrijke verkoopargumenten, net als levensduur en onderhoudsgevoeligheid. Strautmann-importeur Zonna noemt als voorbeeld de wolfraam carbide punten die het inmiddels op de snijrotor toepast, waardoor die nauwelijks nog slijten en claimt dat haar snijrotoren inmiddels eigenlijk vrijwel onverslijtbaar zijn. Is de rotor versleten, dan is de wagen ook ver heen. Minder dan 10% afschrijving op de wagens van de laatste jaren stellen ze bij Krone. Weinig afschrijving is een argument om relatief goedkoop steeds weer een nieuwe wagen te rijden, maar voor de doorsnee gebruiker duurt het echt jaren voor er groot onderhoud aan zit te komen. Jong inruilen gebeurt daarom toch niet zo snel.

Lees verder onder de foto

Bij een wagen voor zomerstalvoedering zijn de conditie van de transportband en de doseerwalsen een aandachtspunt. Hoewel ook goed te repareren of te reviseren. - Foto: Theo Galama

Bij een wagen voor zomerstalvoedering zijn de conditie van de transportband en de doseerwalsen een aandachtspunt. Hoewel ook goed te repareren of te reviseren. – Foto: Theo Galama

Schuitemaker kampioen

Lange tijd was de Schuitemaker Rapide in Nederland de meest verkochte opraapwagen. Die onderscheidde zich zo’n 35 jaar geleden al in de markt met zijn snijrotor als reactie op het succes van Taarup. Schuitemaker leverde al meteen de Rapides uitsluitend als dubbeldoelwagen. Ongeveer een derde van het aanbod van gebruikte opraapwagens in Nederland is Schuitemaker. Daarna volgen Pöttinger en Strautmann die in aantallen in het gebruikte aanbod van dit moment aan elkaar gewaagd zijn, maar slechts goed zijn voor de helft van het aanbod aan gebruikte Schuitemakers.

De verkoop van Schuitemaker in het verleden is een deel van de verklaring. Wat veel is verkocht, wordt jaren later ook weer veel ingeruild. Anderzijds heeft Schuitemaker ook meer concurrentie gekregen van andere fabrikanten die hun wagens steeds verbeterden en waardoor de afzet van de oudere wagens dan ook vanzelf wat moeilijker wordt. Vorig jaar introduceerde Schuitemaker met de 1000-serie een wagen met 650 millimeter rotor en diverse andere verbeteringen om de concurrentie aan te kunnen, maar die wagens zijn nog te recent om in de markt een rol te spelen.

Lees verder onder de foto

Oud is nog niet per se verrot. Best verrassend hoeveel oudjes nog te koop zijn. Vaak onder €5.000 meestal voor een buitenlandse bestemming. - Foto: Ronald Hissink

Oud is nog niet per se verrot. Best verrassend hoeveel oudjes nog te koop zijn. Vaak onder €5.000 meestal voor een buitenlandse bestemming. – Foto: Ronald Hissink

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Slimme opraapwagen Pöttinger Jumbo 8450 snijdt gras nog korter

Trekker neemt een kijkje bij de nieuwe Pöttinger Jumbo 8450. De wagen bevat een aantal bijzondere details.
Afbeelding artikel

A&M Machinery pakt tweedehands machinehandel professioneel aan

Focus, transparant werken en je onderscheiden in de markt zijn de bouwstenen van het succes van A&M Machinery.
Afbeelding artikel

Case IH Farmall U Pro aanschaffen? Tips en tricks

TREKKER testte de Case IH Farmall U Pro in 2014. Nu een update, want waarop let je bij aanschaf?