Fendt-transporttrekker terug naar dealer
Fendts uit de 700-serie van bouwjaar 2019 die door de fabrikant zijn aangepast met een permanente K80-koppeling, moeten terug naar de dealer voor een aanpassing van het remsysteem.
Het zou in Nederland om circa 100 exemplaren gaan. In Duitsland is zo’n aangepaste trekker bij een ernstig ongeluk betrokken geraakt toen de remmen vastsloegen, waar de as zelfs beschadigd raakte. Een terugroepactie volgde. Afgelopen week is ook de Mechan Groep hiervan op de hoogte gesteld met het verzoek de hier verkochte trekkers terug te halen en aan te passen.
Het gaat dus niet om álle trekkers uit de 700 serie, maar een klein aantal daarvan; specifiek die uit bouwjaar 2019 én aangepast op verzoek van de koper. Zulke trekkers met permanente K80-koppeling doen vaak dienst in het wegtransport, met zware getrokken wagens erachter.
Mechan Groep kent in verband met de privacy alleen de chassisnummers van de omgebouwde exemplaren, niet de klantgegevens. Het benadert de verkopende dealers, die de klant wel kennen, om deze uit te nodigen voor preventieve aanpassingen aan hun trekker. De importeur roept op om de trekker snel na te laten zien zodra de oproep binnen is. Weliswaar zijn de risico’s beperkt tot combinaties met een zwaar beladen wagen erachter, en is het op het moment relatief rustig op dat punt. Maar voor gebruikers straks veel met mest, en later gras gaan rijden, moet het verholpen zijn.
Bij Abemec was hierover op moment van schrijven nog niets bekend, maar ongetwijfeld zal dat nu snel veranderen.