Hardi AEon Centura Line: Eerste Hardi met fuseebesturing
De Deense spuitenfabrikant Hardi stelde op de Agritechnica 2019 haar nieuwe getrokken spuit AEon Centura Line voor. Het is Hardi’s eerste fuseegestuurde spuit, en is qua luxe boven de huidige topserie Commander gepositioneerd. Een impressie van de AEon op drassig bouwland in Geesbrug (Dr.).
De nieuwe Hardi AEon Centura heeft fuseebesturing en kan met TwinForce-luchtondersteuning worden uitgerust. “De Hardi Navigator is zeg maar de Opel in het Hardi-segment, de Commander de Mercedes en de nieuwe AEon de Mercedes AMG”, zegt Ron Smit, productspecialist bij Homburg, de Nederlandse importeur van Hardi-spuiten. Vooralsnog zijn er twee modellen, een van 4.200 liter en een van 5.200 liter. Een 6.200 liter- en 7.200-literversie staan gepland voor 2021. Hardi meldde op de Agritechnica in 2020 een persconferentie met praktijkimpressie in Denemarken te organiseren voor de Europese landbouwpers. Dat ging vanwege Covid-19 niet door. In plaats daarvan maakte de nieuwe spuit nu een korte demotour langs enkele Hardi-dealers door Nederland, georganiseerd door Hardi-importeur Homburg. Trekker kon een eerste exemplaar met 5.200 litertank en 30 meter spuitboom met TwinForce-luchtondersteuning aanschouwen bij mechanisatiebedrijf Tijms in Geesbrug (Dr.).
Franse looks
De Hardi AEon is een vrij langgerekte spuit met de wielen ver naar achter, zoals ook veel Franse spuiten. Niet zo heel erg verwonderlijk, omdat Hardi deel uitmaakt van de Franse Exel-groep, waaronder ook de Franse spuitmerken Evrard, Berthoud en Tecnoma en het Nederlandse spuitenmerk Agrifac vallen. Zoals bij veel machineconcerns, worden ook bij Exel vanwege de synergie onderdelen tussen de verschillende merken gedeeld. De AEon heeft het chassis, tank en de fuseebesturing van de Evrard Meteor R-Active als basis. De spuitbomen zijn wel van Hardi-origine. De Evrard beschikt namelijk over aluminium Pommier-bomen.
Lees verder onder de foto
De pré van de AEon is dat het beschikt over fuseebesturing. De besturing werkt ook bij ingeklapte bomen, handig bij het insturen op een smalle dam, en geen naloop bij het opdraaien op het spuitpad. Niet kunnen sturen met ingeklapte spuitbomen is hét grote nadeel van de Commander. Dat komt doordat het beschikt over SafeTrack. SafeTrack is een soort van mix tussen fusee- en knikdisselbesturing, waarbij de as en spuitboom knikken ten opzichte van de trekdissel en tank. Voordeel daarvan is dat de spuit erg kort kan draaien. Echter, bij sturen met ingeklapte bomen zou de uitzwenkende tank de bomen raken. Het niet kunnen sturen met ingeklapte bomen is toch een reden waarom een bepaalde categorie boeren minder gecharmeerd is van de Commander. De AEon heeft dat nadeel dus niet.
De wielen zijn gemonteerd op een uitschuifbare steekas. Zodoende is de spoorbreedte te verstellen van 1,7 naar 2 meter of van 2 meter naar 2,3 meter. De spatborden zwenken mee. Bijzonder detail. De spatborden sturen hydraulisch mee. De spatborden zijn niet op de wielas gemonteerd, maar scharnierend aan het chassis van de tank. Zowel aan de stuurstang als aan het spatbord zijn twee extra hydrauliekcilindertjes gemonteerd, die met elkaar verbonden zijn, zodat de spatborden meezwenken met de stuuruitslag.
TwinForce
De spuit kan uitgerust worden met twee- of driedelig inklapbare Delta Force-spuitbomen van 24 tot 39 meter of tweedelig inklapbare spuitbomen met TwinForce-luchtondersteuning van 24 tot maximaal 36 meter. Uitgerust met 75%-driftreductiedoppen is de spuit met de driftreductietechniek TwinForce 99% driftreducerend. Daarmee heeft Hardi een grote troef in handen, want het is een van de weinige spuitmachines waarmee middelen met stevige driftreductie-eisen als Benevia en Movento kunnen worden gespoten met een fijne druppel. Naast de Hardi TwinForce kunnen dat alleen de driftreductietechnieken WingsSprayer en Dubex Wave.
Tweedelig inklapbaar heeft als nadeel dat de bomen ingeklapt ver naar voren reiken. Dat is bij de demospuit met 30 meter spuitbomen al het geval. De bomen van de 36-meterversie zullen zelfs over de trekkercabine heen reiken. Sommige gebruikers monteren een camera op de spuitboom, om te checken of de spuitboom tijdens transport op de weg wel onder laaghangende boomtakken of een laag viaduct door kan en om te zien of ze niet in de sloot spuiten.
Lees verder onder de foto
Prijzig
De AEon is standaard erg compleet uitgevoerd. Hij beschikt over een geveerde dissel, geveerd hefparallellogram, ledverlichting op de spuitboom, gps-sectieschakeling of gps-individuele doppenschakeling en lastafhankelijke beremming. Met een volle tank remt de spuit krachtiger dan met een lege tank. Ook beschikt de spuit over automatische boomhoogteregeling, met behulp van vijf Norac-sensoren. Verder zit er automatisch vullen en reinigen op. De hoofdpomp heeft een capaciteit van 334 liter per minuut. Bij vullen van de tank vergroot de turbofiller (injector) de pompcapaciteit tot 460 liter per minuut. Rechts onder de kap zit een tweede hydraulisch aangedreven pomp. Deze is voor roering en schakelt alleen bij wanneer veel liters per hectare worden gespoten en de capaciteit van de hoofdpomp onvoldoende is voor spuiten en roeren. Deze pomp kan ook bijschakelen bij het vullen.
Kortom, standaard al zeer luxe uitgevoerd. Daar is de prijs ook wel naar. De Aeon kost circa € 50.000 meer dan een kale Commander en zo’n € 30.000 meer dan een luxe uitgevoerde Commander. De vanafprijs van de AEon met 33 meter bomen bedraagt omstreeks de € 173.000. Met TwinForce schiet de aanschafprijs bruto al richting de 2 ton. Dat is erg flink aan de prijs. Ter vergelijk, vergelijkbare spuiten van Amazone, Horsch en Kverneland kosten zonder driftreductietechiek bruto rond de € 110.000, en met luchtondersteuning, WingsSprayer. MagGrow of 25 dopafstand zo’n € 30.000 extra.
Hardi kost goud, maar heeft met de AEon echter wel goud in handen, omdat het nu een spuit in zijn programma heeft met fuseebesturing en met luchtondersteuning in de hoogste driftreductieklasse. Nu alleen nog een 39-meterversie met driedelig opklapbare bomen. Dan wordt het platina tegen een platinaprijs. Maar dat is vooralsnog toekomstmuziek. Bij 39 meter wordt de druk aan het einde in de luchtzak te laag. Op de Agritechnica zong rond dat Hardi een dergelijk systeem met twee extra ventilators op het midden van de spuitboom aan het ontwikkelen is, maar Hardi wil dat niet bevestigen.