fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Zo werkt Kverneland’s aanhanger-ploeg

Kverneland heeft een oplossing bedacht voor uitzwenkende ploegen tijdens het transport. De fabrikant komt met een TTS-transportonderstel waarmee de ploeg zich gedraagt als een aanhanger. In Groesbeek (Gld.) reden we met dit simpele maar doeltreffende systeem. Een impressie, en zo werkt het.

Wie regelmatig met een ploeg op pad gaat, kent het wel: achteromkijken om te zien of het houten hekje van de buurvrouw niet meegenomen wordt. Hoe meer scharen er aan de ploeg zitten, hoe meer je de machine in de gaten moet houden in de bochten. Om dan nog maar te zwijgen over het indraaien van een perceel vanuit een smal weggetje. Een oplossing uit huize Kverneland biedt uitkomst.

Zo werkt het:

Wanneer je klaar bent met ploegen, wentel je de ploeg overrug met de scharen omhoog. De rest van de handelingen gebeurt voornamelijk buiten de trekker.

Wanneer je klaar bent met ploegen, wentel je de ploeg overrug met de scharen omhoog. De rest van de handelingen gebeurt voornamelijk buiten de trekker.

Het framegemonteerde wiel wentelt tijdens het ploegen. Deze beweging zorgt ervoor dat het wiel geen klap geeft tijdens het wentelen van de ploeg. Echter het wiel mag op de weg niet bewegen en je haalt een pal over die het wentelen van het wiel blokkeert.

Het framegemonteerde wiel wentelt tijdens het ploegen. Deze beweging zorgt ervoor dat het wiel geen klap geeft tijdens het wentelen van de ploeg. Echter het wiel mag op de weg niet bewegen en je haalt een pal over die het wentelen van het wiel blokkeert.

Bij een achter gemonteerd wiel wordt het meeste gewicht van de ploeg naar de trekker overgedragen. Een framegemonteerd wiel, zoals deze, draagt veel meer gewicht. Kverneland adviseert daarom om de cilinder iets uit te schuiven zodat-ie bij een hobbel de kracht in de slangen opvangt.

Bij een achter gemonteerd wiel wordt het meeste gewicht van de ploeg naar de trekker overgedragen. Een framegemonteerd wiel, zoals deze, draagt veel meer gewicht. Kverneland adviseert daarom om de cilinder iets uit te schuiven zodat-ie bij een hobbel de kracht in de slangen opvangt.

Nu is de wentelkop aan de beurt. De koppelstang is tijdens het ploegen star door twee pinnen aan beide kanten. Voor het transport haal je die pinnen eruit, zodat een stuuruitslag van 45 graden naar beide kanten mogelijk is.

Nu is de wentelkop aan de beurt. De koppelstang is tijdens het ploegen star door twee pinnen aan beide kanten. Voor het transport haal je die pinnen eruit, zodat een stuuruitslag van 45 graden naar beide kanten mogelijk is.

De volgende stap is het loskoppelen van de topstang, zodat het wentelbok omhoog kan. Daarnaast draait de ploeg en het wentelbok tijdens een bocht weg van de trekker. Een topstang kan deze bocht niet maken en zou daarom kapot gaan als deze nog vastzit.

De volgende stap is het loskoppelen van de topstang, zodat het wentelbok omhoog kan. Daarnaast draait de ploeg en het wentelbok tijdens een bocht weg van de trekker. Een topstang kan deze bocht niet maken en zou daarom kapot gaan als deze nog vastzit.

Bij een framegemonteerd steunwiel moet de hef fors hoger om het wentelbok vlak te krijgen. Een achter gemonteerd steunwiel staat eerder vlak, omdat de achterkant van de ploeg lager staat. Hoe vlakker de kop, hoe rustiger de ploeg zich gedraagt.

Bij een framegemonteerd steunwiel moet de hef fors hoger om het wentelbok vlak te krijgen. Een achter gemonteerd steunwiel staat eerder vlak, omdat de achterkant van de ploeg lager staat. Hoe vlakker de kop, hoe rustiger de ploeg zich gedraagt.

Nu zijn we klaar om het perceel te verlaten. Wanneer we gas geven schuift de koppelstang naar voren door het sleufgat. Dan is een bocht van 45 graden naar beide kanten mogelijk. Verstandig is om niet te veel door het land te rijden op deze manier. Het wiel spoort namelijk wat in op de losse grond.

Nu zijn we klaar om het perceel te verlaten. Wanneer we gas geven schuift de koppelstang naar voren door het sleufgat. Dan is een bocht van 45 graden naar beide kanten mogelijk. Verstandig is om niet te veel door het land te rijden op deze manier. Het wiel spoort namelijk wat in op de losse grond.

Op de weg komt het systeem volledig tot zijn recht. Dit is immers ook waar het voor gemaakt is. Voor je het weet ben je de bocht door, zonder gevaarlijke situaties. Wachten tot de weg vrij is om de bocht te maken is verleden tijd met dit systeem. Puntbeschermers worden bij de aanschaf bijgeleverd.

Op de weg komt het systeem volledig tot zijn recht. Dit is immers ook waar het voor gemaakt is. Voor je het weet ben je de bocht door, zonder gevaarlijke situaties. Wachten tot de weg vrij is om de bocht te maken is verleden tijd met dit systeem. Puntbeschermers worden bij de aanschaf bijgeleverd.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Volautomaat planter TTS aan het werk in broccoli

Teeltbedrijf Freshgrow werkt met een volautomatische plantmachine van TTS. Het werktuig is voorzien van vijf robots voor vijf rijen broccoli.
Afbeelding artikel

Loonwerker Ploeg bouwt eigen tractiewagen (video)

Loonwerker Wim Ploeg uit Ede (Gld.) droomde al jaren over een silagewagen waarmee je niet zomaar vastrijdt, en die tóch veel...
Afbeelding artikel

Kverneland Pudama wint Efficiëntieprijs

Kverneland Group Soest GmbH uit Soest (D.) ontvangt de hoofdprijs van het Duitse Effizienz-Agentur NRW (Efficiëntiebureau) voor een precisietechniek die het...