Fendt-dealers meest tevreden over hun fabrikant
De Europese dealerorganisatie Climmar publiceerde recent de resultaten van de European Dealer Satisfaction Index (DSI). Hierin wordt onderzoek gedaan naar de tevredenheid van dealers over hun merk en Fendt staat opnieuw op de eerste plaats.
Climmar heeft dealers uit acht landen gevraagd om aan te geven hoe tevreden zij zijn met hun trekkerfabrikant. Fendt krijgt vanuit dealers de hoogte waardering met 14,5 punten (van de maximale 20). Zo krijgt Fendt over het algemeen een hoge beoordeling en de hoogste waardering voor imago, marketing, diefstalpreventie en computerservice. New Holland-dealers zijn net als vorig jaar het minst tevreden met hun leverancier (nu 11,5 punten gemiddeld). Dealers geven aan dat New Holland kan verbeteren in marketing van hun trekkers, en ook van onderdelen. Ook op gebied van aftersales service, garantie en diefstalpreventie scoort New Holland laag.
Claas en Valtra hoogste stijging
Ten opzichte van 2019 zijn trekkerfabrikanten Valtra en Claas de hoogste stijgers met allebei afgerond 0,5 punten meer. Vooral op onderdelen zoals administratie en betaling, computerservice, garantie en aftersales, product training scoren de fabrikanten fors hoger dan voorgaan jaar.
John Deere daalt het snelst en verliest met 1 punt het meeste aan tevredenheid van dealers, gevolgd door Case IH met een verlies van 0,7. Beide merken ontvangen lagere beoordeling op financieringsmogelijkheden, fabrikant-dealer-relatie en management.
Lees verder onder de diagram
Gemiddelde scores
In het diagram staan de gemiddelden van de punten die te behalen waren op maar liefst 14 verschillende onderdelen. Dealers gaven onder andere een score op het gebied van : merk imago, marketing, service en verzekeringen, advertising, administratie en betalingsvoorwaarden, trainingen, management, verbeteringen en diefstalbescherming. Wie benieuwd is naar alle cijfers, kan de website van Climmar raadplegen.
Gerelateerde tags: Climmar, Fendt, New Holland