Meer beenruimte in de vernieuwde Fendt 200 Vario
De Duitse trekkerfabrikant Fendt uit Marktoberdorf (D.) vernieuwt zijn 200 Vario-serie. Het bestuurderscomfort van de kleinste serie is enorm verbeterd en ook onder de motorkap zijn enkele wijzigingen doorgevoerd.
Fendt vernieuwt de hele 200-serie. De trekkers gebruiken voortaan Adblue en voldoen daarmee aan de Fase V-emissienorm. In de cabine is meer been- en voetruimte beschikbaar, en Fendt bouwt voortaan de zogeheten Fendt One-bediening in de trekker. Ook kreeg de serie tegelijk een nieuw design, wat sterk lijkt op het uiterlijk van de grotere 900- en 1000-serie. Onder die vernieuwde motorkap vinden we de motor die standaard wordt geleverd met de Dynamic Performance, dat is een slimme vermogensboost.
Lees verder onder de foto
Eindelijk meer ruimte
TREKKER kon al met de nieuwe modellen rijden. In de vernieuwde cabine valt ons meteen de ruimte op. De pedalen voor de koppeling en de remmen hangen nu onder de stuurkolom, en het rijpedaal zit rechts naast de remmen. In de oudere 200 Vario-serie zat het rijpedaal nog ónder de remmen, waardoor je met een grote schoenmaat nog wel eens mis kon trappen. Dit probleem is nu uit de wereld. Ook valt op dat het vertrouwde bolletje waarmee je de traploze Vario-transmissie bediende, is verdwenen. Vanaf nu bedien je de 200-serie via de Fendt One-bediening, die inmiddels bekend is van de 300- en 700-serie. Een 10 inch digitaal dashboard is standaard, een 12 inch touchscreen terminal op de armleuning is optioneel.
Handige fronthef
Voortaan kun je de fronthef ook buiten bedienen. Aankoppelen van machines is daarmee een stuk eenvoudiger. Daarnaast levert Fendt optioneel een relief-control systeem, wat met name in heuvelachtige gebieden zorgt voor een betere bodemvolging. De hydrauliekpomp levert standaard 75 l/min. Een Load-sensing pomp met een pompcapaciteit van 104 l/min is optioneel.
Lees verder onder de foto
Smalspoorserie
Ook de smallere 200 V-, F-, en P-series krijgen een forse update. Onder de smallere, maar ook vernieuwde motorkap ligt dezelfde motor als de standaard 200 S Vario: een Agco Power 3.3 liter driecilinder. De 6 stijlen cabine is vervangen door een 4 stijlen cabine met opnieuw de Fendt One-bediening. Ook hier is naast een standaard digitaal dashboard, een 12 inch touchscreen terminal optioneel. Deze plaatst Fendt echter niet op de armleuning, maar boven je voorhoofd in de dakrand. Deze is naar je toe te kantelen, voor optimaal zicht. Ook over de veiligheid van de bestuurder is nagedacht. Vanaf nu kun je namelijk in de terminal kiezen om in plaats van het standaard categorie 2 luchtfilter gebruik te maken van een categorie 4 luchtfilter. Dit laatste filter komen we ook tegen in zelfrijdende veldspuiten en beschermt de bestuurder tegen giftige stoffen. Omdat dit een duur filter is, kun je ervoor kiezen dit alleen te gebruiken tijdens het spuiten van gewasbeschermingsmiddelen.
De type-aanduiding blijft gelijk: de 200 V is de smalste uitvoering met een maximale breedte van 107 cm, de 200 F heeft een bredere cabine en de 200 P heeft naast de bredere cabine ook bredere assen en een hogere hefcapaciteit.
Lees verder onder de foto
Topmodel meer dan een ton
Wie opzoek is naar een compact en licht trekkertje, kan kiezen uit 5 modellen. De serie bestaat uit de 207, 208, 209, 210 en 211 met maximale vermogens van 79 tot 124 pk. Deze vermogens halen de trekkers uit een 3,3 liter AgcoPower 3 cilinder motor. De trekkers zijn leverbaar met de uitrustingsniveau’s Power, Profi en Profi+, waarbij de Power de instapuitvoering is en de Profi+ de meest luxe versie is. De trekkers zijn vanaf nu te bestellen en leverbaar vanaf april 2021. De nieuwe 200 serie is leverbaar vanaf € 94.644. Het topmodel 211 Vario verlaat de fabriek vanaf € 108.397. De smalspoortrekkers beginnen bij €96.037
Gerelateerde tags: Fendt