Dijkstra & Langeweg: ‘het begint met iets dat beter kan’
Dijkstra & Langeweg is als mechanisatiebedrijf een bekende naam in de polder, met dealerschappen van Claas en Amazone. Het eigen importmerk Zanon en de gebruikte machines gaan via Traktorpool naar klanten door heel het land. “Overal is wel een koper voor.”
Boerenzoon Dijkstra senior begon in 1972 in de polders met de handel en reparatie van machines. Later stond het bekend onder de naam Dijkstra Post in Nagele (Fl.). Na 2000 veranderde er veel. Het pand in Nagele werd verkocht. Van oudsher was Renault de rode draad binnen het bedrijf, dat werd Claas. Er kwam een generatiewissel en tegelijk samenwerking. René Dijkstra, Ferdinand Dijkstra en Gerralt Langeweg zijn nu de eigenaren van Dijkstra & Langeweg, met vestigingen in Rutten (Fl.) en in Kraggenburg (Fl.).
Rene Dijkstra: “Achteraf bood de overname van Renault door Claas ons bedrijf veel kansen. Claas heeft nu veel meer naam dan Renault vroeger.” Als full-liner is Claas veel breder. De shovels, hooibouwmachines en combines maakten dat het mechanisatiebedrijf nieuwe klanten kon aanboren. “Importeur Kamps de Wild bleek al snel een fijne partner. Dus kwam er ook Amazone. Eerst de spuiten, later het hele gamma. We zijn al een paar jaar marktleider in ons gebied. We starten ook met Schmotzer-schoffeltechniek.” Het kunnen verkopen van een compleet span – een nieuwe trekker met getrokken spuit – dat zijn de krenten in de pap. Ook bouwen ze machines op wens van de klant. Dijkstra: “Specialisme is wel een pijler. Daar leid je ook je personeel voor op. In totaal werken we met tien medewerkers op de twee vestigingen. Sinds dit jaar verkopen we ook Visser Bolsward-inschuurtechniek. Een mooie aanvulling in het assortiment.”
Dijkstra en Langeweg importeren ook zelf, zoals de Zanon-klepelmaaiers uit Italië. Dijkstra: “Vijftien jaar geleden waren die sterk in opkomst, toen kochten we op de Agritechnica vijf Zanon-machines in voorraad. Zo werden we importeur. Nadeel is dat er intussen veel merken bij zijn gekomen, de markt raakt een beetje verzadigd.”
Door zelf en met klanten na te denken hoe iets beter kan, ontstaan vaak nieuwe kansen en nieuwe machines. Dijkstra: “We zagen iets in een zijklepelmaaier met sideshift, zodat je wat verder van de slootkant af kunt blijven. Dus gingen we in overleg met de fabriek. Nu verkopen we er elk jaar een behoorlijk aantal. Dat is mooi, dan bedenk je iets, de fabrikant denkt mee, en dan komt er iets moois uit.”
Gerelateerde tags: Traktorpool, Trekkermarkt