Dit zijn alle details over gloednieuwe MF 8S-serie
Massey Ferguson presenteerde vorige maand de nieuwe 8S-serie. TREKKER heeft inmiddels alle details.
Nee, we hebben de nieuwe trekker nog niet kunnen zien. Maar omdat Massey Ferguson meedingt naar de titel ‘Tractor of the Year’, kennen we inmiddels wel alle details over de trekker. En die willen we alvast delen. Het gaat om de 8S.265 DCT Exclusive. Massey Ferguson hanteert dus een nieuwe logica voor de typeaanduiding. Die is gemakkelijk te verklaren. Namelijk, de ‘8’ staat voortaan voor het chassisformaat, de ‘S’ voor hoge/luxe specificaties. Dan volgt de ‘265’ en die geeft het maximum vermogen weer (volgens ISO TR 14396), ‘DCT’ staat voor de nieuwe Dual Clutch-transmissie (met dubbele koppeling) en tot slot staat ‘Exclusive’ voor het uitrustingsniveau.
Kier tussen motor en cabine
Bijzonder is, dat de motor z’n lucht hoofdzakelijk aanzuigt áchter de motorkap. De motor zuigt z’n lucht dus niet meer aan door het grilletje voorop, maar door de brede kier tussen motor en cabine. Volgens Massey Ferguson lukt het om op die plek stofvrije lucht aan te zuigen. Het motorluchtfilter vind je dus niet meer vóórop achter de grill, maar boven de motor. In totaal is er nu 1,1 vierkante meter aan grill-oppervlak.
Tussen de motorkap en de cabine laat Massey Ferguson dus een kier over van 24 centimeter ruimte. Naast dat hier de lucht wordt aangezogen, heeft de chauffeur hierdoor minder last van trillingen, hitte en geluid in de cabine. MF zegt het geluidsniveau in de cabine te hebben beperkt tot 68 dB(a). Ook opvallend is de voorover gebogen voorruit; volgens Massey Ferguson verbetert deze het zicht naar voren en is er minder hinder van zoninstraling in de cabine.
Hydraulische klepstoters
Massey Ferguson werkt al sinds 2013 aan deze nieuwe serie die bestaat uit vier modellen. Deze gaat dit jaar de huidige 7700S-serie vervangen. De 8S.265 is de grootste uit de serie met maximaal 265 pk. Maar mét boost, levert dit topmodel 285 pk. Het maximale koppel van 1.200 Nm (1.250 Nm mét boost) is er bij 1.500 motortoeren per minuut. Dit vermogen komt uit een 7.4 liter Agco Power-motor met hydraulische klepstoters, turbo en e-wastegate. De zescilinder voldoet aan Stage 5 zónder actief dieselpartikelfilter (DPF) en zonder turbo met variabele geometrie. Massey Ferguson stopt de uitlaatgasbehandelingstechniek rechtsonder, naast de trekker. Hier bundelt MF een dieseloxidatiekatalysator (DOC) en SCR-techniek met Adblue, en een ‘Soot Catalysator’ (SC, roetoxidatiekatalysator). Linksonder bouwt MF de brandstoftanks: 460 liter diesel en 43 liter Adblue nemen die mee.
Gima-bak met dubbele koppeling
Er ligt een nieuwe transmissie in de trekker. Die zou worden gebouwd door transmissiefabrikant Gima. Omdat Gima een joint venture is tussen Agco en Claas, zou het kunnen zijn dat Claas deze nieuwe transmissie met dubbele koppeling later óók gaat inbouwen. Die vraag is nog niet beantwoord.
Over de nieuwe ‘DCT’, deze heeft vier groepen met 7 powershifttrappen. Er is geen trekkrachtonderbreking bij het doorschakelen. Er zijn 28 versnellingen vooruit én achteruit, waarvan 90% van de overbrengingsverhoudingen tussen de 5 en 20 km/u liggen. De transmissie levert een maximale rijsnelheid van 53 km/u, en daarbij draait de motor 1.600 toeren per minuut. Bij 43 km/u, spint de motor met 1.300 toeren per minuut. Minimale rijsnelheid is 1,25 km/u bij 900 toeren per minuut, en dat is mét kruipversnelling minimaal 190 m/u bij 1.500 tpm. Er is een automatische schakelmodus, en de schakel-agressiviteit is instelbaar. Het blijft, net als bij de huidige trekkers, mogelijk om met de omkeershuttle onder het stuur de transmissie te bedienen.
Later volgt een traploze Dyna-VT-transmissie en een Dyna-7. Die laatste is een 7 traps semi-powershifttransmissie met ook 28 versnellingen.
8,7 ton eigen gewicht
De 8S heeft een compleet nieuw chassis gekregen. De wielbasis is vrij lang; 3,05 meter. De trekker mag in totaal 16 ton wegen, en het gewicht van een complete combinatie mag 50 ton wegen. De 8S weegt van zichzelf 8,7 ton, en heeft remmen in de voor- en achteras. De vooras is onafhankelijk geveerd en met een stuurhoek van maximaal 55 graden, zou de draaicirkel 6,8 meter zijn. Bandenfabrikant Trelleborg heeft overigens een nieuwe bandenmaat ontwikkeld voor deze trekker: VF 650/75 R42 (TM 1000).
De trekker tilt tot 10 ton in hefinrichting (op kogels), en heeft achterop 5 elektronische hydrauliekventielen en vier aftakas toerentallen beschikbaar. De fronthef tilt tot 4.9 ton, is voorzien van Isobus-plug en 2 hydrauliek aansluitingen en een drukloze retour.
Over de hydrauliek: standaard komt de S8 met een CCLS-pomp die 150 liter olie per minuut pompt. Optioneel is er een CCLS-pomp leverbaar die 205 l/min verpompt. En tot slot kun je ook nog kiezen voor een ‘Eco’-pomp. Die laatste pompt ook maximaal 205 l/min, maar levert die liters al bij 1.650 motortoeren per minuut.
Rijhendel met Isobus-knoppen
De nieuwe cabine valt op, door de vorm en nieuwe kleurstelling. Zoals gezegd is er nu een voorover gebogen voorruit en mede hierdoor is er groot glasoppervlak (6,6 m2), en is sowieso de ruimte groot (3,4 m3). Massy Ferguson verbeterde de klimaatregeling en bouwt voortaan 14 nozzles in. In de cabine vallen een aantal dingen op. Zo is het dashboard achter het stuur weg, en is er in plaats daarvan een digitaal scherm in de A-stijl opgehangen. Dat schermpje biedt veel informatie: tijd, buitentemperatuur, motortoerental, niveau van dieseltank, etc. Onder het stuur is een draaidrukknop geplaatst waarmee je door dit schermpje navigeert en instellingen kunt doen.
En zoals eerder vermeldt heeft MF een nieuwe rijhendel ontwikkelt. Meest opvallend hieraan is de micro-joystick voor de hydrauliek. Verder zijn er knoppen voor: 2 cruise-snelheden, (snel)hef, 2 voorkeuzesettings voor de transmissie, rijrichtingswissel, 2 vrij toewijsbare knoppen en een voor de activatie van het stuursysteem. Die nieuwe rijhendel kun je trouwens koppelen met Isobus-functies.
Tot 36 secties
De trekker bevindt zich momenteel in een AEF-certificatieproces, en zou naar verwachting in 2021 leverbaar zijn met de Isobus-functies: UT, AUX, TECU, TC-GEO, TC-SC, en TC-BAS. Er is keus uit een Novatel en Trimble-ontvanger, en beide bieden een precisie van 30 cm tot 2 cm nauwkeurigheid. Optioneel is er naast het 9 inch grote Datatronic 5-scherm met touchscreen, een tweede scherm. Dit tweede scherm is de Fieldstar 5-scherm, waarop het stuursysteem, sectiecontrole, variabele dosering en Isobus-bediening te bedienen zijn. De trekker kan van 24 tot 36 secties tegelijk bedienen (bijv. voor een veldspuit) en tot 5 producten tegelijk aansturen. Er is een nieuwe mapweergave, en het is voortaan mogelijk om veldgrenzen op te nemen tijdens het werk. Er is nu automatische perceelherkenning en het is mogelijk contour segmenten te genereren uit veldgrenzen. Tot slot een fraai detail: de richtingaanwijzers knipperen niet, maar een led-lichtstrip wordt verlicht in de aanwijs-richting.
Gerelateerde tags: 8S, Massey Ferguson, TOTY