Massey Ferguson 7718: Nauwelijks stilstand, wel kleinigheidjes
Deze 7718 was ooit het sterkste zescilindermodel met korte wielbasis. In deze duurtest volgen we samen met collega’s van het Duitse Profi één trekker: die klokte ruim 2.600 draaiuren in twee jaar tijd. En we spraken gebruikers. Conclusie: belangrijke componenten mankeren niks. Er zijn irritante (terugkomende) storingen, maar die zorgen nauwelijks voor stilstand in piektijden.
Inmiddels bouwt Massey Ferguson ook een 7719S op de korte wielbasis. Maar totdat Fase V intrede deed, was deze 7718 het sterkste zescilindermodel op die korte wielbasis. Hoewel in de folder een motorvermogen van 165 pk vermeldt staat, levert de 6,6 liter-AgcoPower met boost maximaal 200 pk bij aftakaswerk en transportwerk boven de 15 km/uur. Uit de duurtest blijkt dat er niets te klagen is over de prestaties: de motor levert veel vermogen en gebruikers spreken geen negatief woord uit over dieselverbruik, er wordt ook niet geklaagd over de traploze ML140-transmissie, en de hydrauliek levert met (optioneel) 190 l/min-pomp praktisch nooit te weinig olie. Daarbij is rijcomfort uitstekend, vanwege de voorasvering en mechanische cabinevering die perfect samenwerken. Kortom: een fijne trekker om mee op pad te gaan. Maar ook om ’m te bezitten: er deden zich tot nog toe geen dure of complexe reparaties voor in de eerste ruim 2.600 draaiuren. En onderhoudskosten zijn met € 1,14 per draaiuur relatief laag, mede omdat transmissie- en hydrauliekolie steeds 1.800 draaiuren mogen blijven zitten. Wel zijn er kleinigheidjes. De trekker kampt met enkele (soms terugkerende) storingen. Geen dure, complexe problemen, en een monteur kan het meestal ter plaatse oplossen.
Motor wordt heet
De motor zelf onderging geen reparatie in de eerste 2.614 draaiuren. Wel is er een Cleanfix-omkeerbare koelventilator vóór gebouwd, net voor het maaiseizoen losbarstte. De motor zuigt namelijk veel lucht aan, waardoor de radiator en grill zichzelf volzuigen met gras, pluisjes en stof en de koelcapaciteit tekortschiet. Zo’n omkeerventilator blaast de pluisjes en het stof regelmatig weg. Vergeet echter niet dat het luchtfilter van de motor vóór de radiator zit, die juist het los geblazen materiaal aanzuigt en dus vaker verstopt.
Lees verder onder de foto
De testtrekker heeft tot op heden een gemiddeld verbruik van 14,8 liter diesel per draaiuur, met hoofdzakelijk een transporttank achter zich aan. Ook staat de MF geregeld tussen een triplemaaier, of voor een bandhark en een kopeg-zaaicombinatie. De dieseltank van ruim 300 liter voldoet doorgaans voor de lange werkdagen. Maar daarvoor moet je wel het eigenaardige karaktertrekje van de brandstofmeter kennen. Want zodra er 170 liter is verbrand, spreekt die al over ‘reserve’. En dat werkt niet geruststellend, met dat waarschuwingslampje aan. Tip: om houvast te krijgen tot hoe lang je daadwerkelijk door kunt werken, pak je de precieze digitale teller erbij. Die moet je alleen niet vergeten te resetten na het tanken.
Driemaal aandacht voor cvt
De continu variabele transmissie, in combinatie met de standaard vier aftakastoerentallen, vergemakkelijken een brandstof besparende rijstijl. Die traploze ML140-transmissie komt uit de fabriek van het zustermerk Fendt, maar heeft in de Massey Ferguson een heel ander bedieningsconcept. Wie dagelijks met de trekker op pad is, kan hier prima mee overweg. Maar als er een tijdelijke hulp op de 7718 stapt, dan kan uitleg nodig zijn. Bijvoorbeeld de vijf verschillende rijstrategieën vragen om een uitleg, alsook het wisselen van de rijrichting met de hendel links, en de knoppen rechts. Dat is soms complex.
ot nu toe moest er driemaal een monteur naar de Vario-transmissie kijken. Na iets minder dan 1.000 uur, en bij 2.222 draaiuren was er namelijk een kalibratie nodig. Want als de trekker in de actieve stilstand stond, dan zou deze moeten blijven stilstaan, ook op een hellinkje. En juist dat laatste deed de trekker niet. De eerste kalibratie viel in de garantie en gebeurde dus kosteloos. De tweede keer kostte dit, inclusief reistijd van de monteur bijna € 250.
De derde keer dat er een monteur kwam voor transmissie, was na 100 draaiuren, voor een modificatie. Er is er een extra transmissie-oliekoeler opgebouwd. Ook al had de trekker geen problemen met te hete olie in de bak, toch werd de modificatie uitgevoerd op alle trekkers van dit model.
Lees verder onder de foto
Haperende magneetklep
Een duidelijk mankement van 7718 zijn de magneetkleppen op de achterbrug. Die magneetkleppen vind je rondom de aftakasstomp en schakelen het gekozen aftakastoerental in, de voorwielaandrijving en het differentieel. De klacht is dan ook, dat je bijvoorbeeld één toerental dan niet kunt gebruiken. Bij de 7718 is die kosteloos vervangen bij 980 uur, en werkt sindsdien feilloos. Niet alleen de testtrekker kampte met haperende kleppen, sommige gebruikers kunnen ze inmiddels zelf vervangen en overwegen er zelfs één op voorraad te leggen. Een kapotte klep hoeft niet altijd voor lange stilstand te zorgen: als het probleem bekend is kun je – mits je een inbussleutel en remreiniger mee hebt – een magneetklep van bijvoorbeeld de differentieel wisselen en de werkweek afmaken.
Lees verder onder de foto
Scherm niet volledig benut
De cabine is niet meer de modernste. Maar er is nauwelijks te klagen: deuren sluiten super, het geluidsniveau is prima en ook het zicht naar achteren en de zijkanten (op de maaiers) kan nauwelijks beter. Het is wel jammer dat (afgezien van de optionele voetverwarming) er alleen ventilatieopeningen in het dak zijn gebouwd. En de ruimte in de cabine is over het algemeen schaars. Na 56 draaiuren kreeg de voorruit nieuwe afdichting; snel en kosteloos onder garantie.
Op het testbedrijf zijn de (soms onoverzichtelijke) mogelijkheden van de Datatronic-computer nauwelijks gebruikt. Zoals kopakkermanagement. En er is een extern stuursysteem van Trimble opgebouwd. Een GFX 750-scherm hangt netjes aan de armleuning.
Lees verder onder de foto
Prima hef en hydrauliek
Pas op met de fraai geïntegreerde fronthef. Wie de hefarmen laat zakken en die vervolgens inklapt, kan de bout per ongeluk achter het daarvoor bestemde gat steken. Doe je dit, en til je vervolgens de hef op, dan kan dit een lelijke breuk tot gevolg hebben. Verder valt er in de categorie heffen en hydrauliek weinig te klagen. Zo is het bedienen van de drie ventielen inclusief de zweefstand met de kruishendel bij het maaien met de triple-maaier erg fijn. De trekker heeft gescheiden oliereservoirs, meer dan 50 liter ontneembare olie en die optionele pomp met 190 liter per minuut laat weinig te wensen over.
Lees verder onder de foto
Extra filter
Toch hebben ook de hydrauliek en hefinrichting enkele vermeldingen in het reparatiedagboek. Want na 56 draaiuren kon de hefinrichting niet meer worden geactiveerd en werd er daarvoor een printplaatje vervangen. Volgens Massey Ferguson is die printplaat tegenwoordig bestand tegen overbelasting, want dit zou de oorzaak zijn (vermoedelijk door starten met starthulp). Na 100 draaiuren werd er nog een filter in de Loadsensing-stuurleiding gemonteerd. Die leiding heeft een boring van 0,6 millimeter dus die is gevoelig voor verontreiniging. Maar de problemen met de ventielen zijn ergerlijker: na ruim 2.400 uur moesten twee lekkende hydraulische koppelingen worden vervangen omdat de benodigde afdichtingring niet afzonderlijk verkrijgbaar is. Rekening: tweemaal € 104. En nu, zo tegen het einde van deze duurtest begint de bediening van de ventielen te haperen. Hiervoor moet de bekabeling veranderd worden, maar de ervaring leert dat dit kosteloos wordt gedaan als coulance.
De volledige test lees je in TREKKER 381
Gerelateerde tags: Massey Ferguson, Trekkertest