Hoe staat het met: Evers Highlander-afschuifwagen
Dikke kans, dat als je een oude Trekker & Werktuig van eind 2003 doorbladert, je een advertentie van de Evers Highlander tegenkomt. Een rood-witte afschuifwagen, gebouwd in Almelo (Ov.).
De Evers Highlander is rood-wit, en er staat groot een paard op afgebeeld. Dat laatste is niet geheel willekeurig. Bij machinefabrikant Evers in Almelo (Ov.) krijgen de werktuigen namelijk traditiegetrouw de naam mee van een paard. Hoe groter het werktuig, des te groter het paardenras. De Evers Shetland is dus een kleine cultivator. De Haflinger is wat groter. En de afschuifwagen draagt de naam Highlander. Niet alleen vanwege z’n grootte: Wikipedia omschrijft de Highlander-pony als een veelzijdige, compacte en robuuste pony. Een treffende naam, blijkt.
Robuust en veelzijdig
Kenmerkend aan de Highlander, is dat deze alles kan laden, én alles kan lossen. De afschuifwagen is graandicht en kan dus, naast gras en mais, ook zware producten als graan, CCM, kalk en compost laden. En een dikke liggende telescoopcilinder drukt met voorwand en al dat zware spul uit de wagen. Daarvoor is de Highlander robuust gebouwd: de wanden zouden 5 millimeter dik zijn. De Highlander heeft standaard 42 kuub bakinhoud (er werd ook gedacht aan een 50 kuub drieasser) en zou snel lossen in 45 seconden tijd, inclusief het bedienen van de achterklep.
De afschuifwagen kan mais of gras samenpersen door de voorwand te laten drukken. Zo zou er 80% meer gras en 60% meer mais in de bak passen dan in een silagewagen of -kipper.
Andere voordelen van de wagen: stabiel lossen, omdat deze niet hoeft op te kiepen op de rijkuil. En de bak staat op twist-locks en dus is deze uitwisselbaar met een meststrooier of mesttank. Nadelen zijn er ook. Zo was de prijs relatief hoog (€ 39.000 excl. btw) en de wagen zwaar. Het totaalgewicht van een volle combinatie overschreed de 50 ton.
Lees verder onder de foto
Ook in groen-wit
De schuifbak is bedacht en gebouwd door de buurman van Evers Agro in Almelo: KTK Containers (Holimex). KTK bouwt onder andere perssystemen en containers voor allerlei industrieën (ook bijvoorbeeld vuilniswagens). Veel ervaring dus om ook een afschuifwagen te bouwen. Productie vond plaats in Polen. En Evers Agro bouwde in 2003 de bakken af, en zette die op een Duits Kröger-onderstel. Vóór 2003, zo vanaf het jaar 2000, werkte Holimex nog samen met Kaweco en bouwde eenzelfde afschuifwagen in groen-witte kleurstelling.
En in geel-zwart
In totaal bouwde Evers één Highlander, in eigen rood-witte kleurstelling. Die heeft bij een loonwerker in Overijssel dienst gedaan en zou nu nog in Duitsland werkzaam zijn. Verder werden de wagens vooral voor het merk USA Equipment gebouwd. Via die weg werden de afschuifwagens in het geel-zwart verkocht, vooral in Amerika. Evers Agro stootte uiteindelijk de productie af, omdat de afschuifwagens moeizaam pasten tussen de andere Evers-machines (grondbewerking, graslandverzorging en bemesting). Peeters Group in Etten-Leur (N.-Br.) zette de productie voort en bouwt de wagens sindsdien in twee-, drie- en vierassige uitvoering onder de Peecon-vlag of voor het merk USA Equipment.
Gerelateerde tags: afschuifwagen, Evers