Fendt 313 wordt 100% elektrisch
Het project heet ‘Fendt-e’ en behelst de ombouw van een standaard Fendt 313 Vario naar een 100% elektrische versie. De trekker is al verkocht en rijdt over vijf maanden rond, gewoon in Nederland.
De dieselmotor gaat eruit, net als alles wat te maken heeft met de olie- en brandstofvoorziening. Op de plaats van de dieselmotor komen twee 45 kW sterke elektromotoren, en eromheen worden vier Tesla-accupakketten geplaatst als energiebron. Over vijf maanden moet de 100% elektrische Fendt-e 313 Vario klaar zijn. Ter indicatie: een standaard Fendt 313 Vario kost ongeveer € 125.000, deze versie zal meer dan € 200.000 kosten.
Marktgedreven
Het Fendt-e project vloeit feitelijk voort uit de vraag van de markt. Het zijn met name de groenaannemers die op verzoek van gemeentes, provincies en instellingen emissievrij de werkzaamheden en projecten mogen aannemen. En zo was het ook met dit project. Het is aannemer Van Huizen in Barendrecht die een grote klus aannam in de gemeente Rotterdam onder de voorwaarde om met emissievrije machines, trekkers en auto’s het werk te verrichten. En zo kwam de wens op tafel bij Fendt-dealer Holland-Utrecht waar verkoper Gijs Scherpenzeel het project bestudeerde en uiteindelijk samen met elektrospecialist New Electric de klus aandurfde.
8 uur zonder bij te laden
Op de vraag waarom Scherpenzeel niet de Fendt eVario aanbood die Fendt zelf momenteel ontwikkelt, is hij helder: “Kijk, de versie die Fendt zelf ontwikkelt, kan maximaal drie uur onder volle belasting rijden. En daarbij zijn ze bij Fendt nog heel voorzichtig en is het maar afwachten wanneer deze elektrische trekkers uit de fabriek rollen. Daar kunnen we niet op wachten. De vraag is zo groot momenteel. Waar ik overigens positief door verrast ben is het enorme aanbod aan kennis, componenten en specialisten wat er al is in de markt wat betreft het ombouwen van auto’s, vrachtwagens en boten naar een volledige elektrische aandrijving. Toen ik dat eenmaal zag, durfde ik deze stap wel aan.”
Het bedrijf New Electric is één van de bedrijven met wat meer ervaring in het ombouwen van grotere voertuigen. De mensen van New Electric verzorgen dan ook alle elektronica en de software waardoor de Fendt straks weer gewoon rijdt net als de dieselversie. Fendt dealer Holland-Utrecht zorgt ervoor dat het chassis op alle punten waar nodig aangepast wordt zodat de vier gerefurbischte Tesla accupakketten en beide elektromotoren erin passen. Scherpenzeel schat in dat de Fendt 313 met gemak acht uur kan werken zonder aan de laadpaal te hoeven. De trekker gaat hoofdzakelijk transportwerk verrichten in Rotterdam.
Op naar Waterstof
Het project is te volgen via de website www.fendt-e.nl. Momenteel is de dieselmotor eruit gehaald en wordt de trekker voorbereid op het plaatsen van beide elektromotoren. Het geheel is zo opgezet dat eventueel in de toekomst er nog een elektrische frontaftakas op kan. Scherpenzeel heeft er alle vertrouwen in dat het project slaagt maar zegt: “Je moet dit nu zien als een tussenstap. Ik denk dat we over tien jaar weer klaar zijn naar een volgende stap, en dat is rijden op waterstof. Het accupakket kan dan wat kleiner, en de brandstofcel zal dan de accu’s continu opladen.”
Het project was lang geheim, maar komt nu naar buiten. Scherpenzeel is verrast door de vele aanvragen die hij nu al kreeg. Kennelijk is de vraag naar emissiearm werken groot. Veel groter dan tot nu toe werd gedacht.
Gerelateerde tags: Elektrische trekker, Fendt, Holland-Utrecht, New Electric, Transport