Claas Torion: van vier naar zes cilinders
De middelgrote Torion-wielladers van Claas gaan naar emissiefase IV en krijgen nieuwe motortechniek aan boord.
Claas noemt het de middelgrote modellen van de wielladers, de drie typen Torion 1511 (weegt 14,3 ton), Torion 1410 (13,9 ton) en de Torion 1177 (12,6). Met de overgang naar de strengere emissiefase IV, vindt er een motorwissel plaats voor het grootste model, de Torion 1511. Dit model had eerst een 4,5 liter Deere Power Systems (DPS, John Deere) viercilinder motor, en krijgt nu een 6,8 liter DPS-motor met een vermogen van 188 pk. De andere houden de 4,5 liter DPS-motor waarbij alleen de Torion 1410 ietsje meer vermogen krijgt en uitkomt op 163 pk.
Meer automatiek
Om aan emissiefase IV te kunnen voldoen, hebben alle drie de nodige emissietechniek aan boord: een diesel-partikel-filter (DPF), een diesel-oxydatie-filter (DOC) en een SCR-katalysator (met adblue) en gekoelde uitlaatgasrecirculatie.
Volgens Claas kunnen de nieuwe Torions tot 20 procent meer aan gewicht tillen dankzij een iets gewijzigde constructie van de giek én dikkere cilinders. Onder de naam ‘smart-loading’ komt Claas met een systeem waarmee je via één knopdruk de giek en bak automatisch in de juiste stand kan zetten, zowel boven- als onderin. Tegelijk met de opgaande emissiefase wijzigde Claas kleine details in de cabine. Zo zijn de ruitenwissers iets aangepast, zijn er sterkere LED-werklampen aan de cabine mogelijk.
Gerelateerde tags: Claas, Liebherr, Shovels, Torion, Wielladers