Nu mét Powermix: zuinige zescilinder
Een PowerMix-resultaat ontbrak nog, toen we de Zetor-zescilinder vorig jaar testten. Een transmissiestoring was de boosdoener. De Tsjech is nu nogmaals getest. De zescilinder, gekoppeld aan een eenvoudige schakelbak, blijkt het recept voor een zuinige trekker.
Een ‘fraaie verrassing’, zo kopten we in uitgave 372 boven de trekkertest van de Zetor Crystal 170 HD. Een verrassing, omdat er nu een Deutz-zescilinder onder de motorkap ligt. En omdat het Tsjechische trekkermerk bekendstaat als ‘goedkope fabrikant uit het Oosten’, maar nu een forse trekker neerzet mét geveerde vooras.
Maar een PowerMix-meting ontbrak. Hierbij wordt de praktijk nagebootst door dieselverbruik te meten tijdens het rijden, én het gebruik van aftakas en hydrauliek. De Zetor kampte op de rollenbank met een transmissiestoring; een koppeling in de bak bleek defect. Maar inmiddels hebben we de Zetor nogmaals kunnen testen.
De Zetor combineert de Deutz-zescilinder met een eenvoudige handgeschakelde bak. Vooral bij zwaar trekwerk komt deze goed uit de verf. Zoals bij ploegen met 100% motorbelasting; 5% zuiniger dan het gemiddelde. Met een PowerMix-eindresultaat van 277 g/kWh (én 11 g/kWh AdBlue), is de Crystal 1% zuiniger dan het gemiddelde van alle geteste trekkers.
Eenvoudige schakelbak
Goed, wat blijkt? De Deutz-zescilinder gekoppeld aan een eenvoudige schakelbak, is vooral zuinig bij zwaar trekwerk. Ploegen, bijvoorbeeld. Dan verbruikt de Zetor 5% minder diesel dan het gemiddelde van alle geteste trekkers. Ook bij transport goede waardes: 7% zuiniger. De trekker rijdt dan ook maximaal 40 km/u, en doet dat met 1.700 toeren. Bij gemengd werk – dus ook hydraulische functies in gebruik – blijkt de Zetor ondanks z’n tandwielpomp toch 6% zuiniger. Bij aftakaswerk of lage motorbelasting zijn de resultaten gemiddeld. waardoor onderaan de streep de Zetor 1% zuiniger blijkt dan alle geteste trekkers.
Gerelateerde tags: Trekkertest, Zetor