Claas Cargos 8300 combiwagen: wendbaar, trekt licht en snijdt goed
De Claas Cargos 8000-combiwagens overtuigen tijdens de werktuigtest en bij gebruikers. Ze snijden goed, hebben een top laadautomaat en trekken licht. Zowel de kleinste 8300 als de grote 8500 liggen goed op de weg en zijn wendbaar. De lijst kritiekpunten is kort.
De Duitse boeren die ons in het voorjaar met de Cargos 8300 aan het werk zagen, vonden de combiwagen aanvankelijk maar een ‘schattig kleintje’ dat te heet gewassen leek. Die kritiek verstomde al snel toen ze zagen wat de wagen slikt en verstouwt, hoe goed ’ie snijdt en hoe wendbaar ’ie is. Ook in Nederland zie je de ‘kleine’ 8300 met 30 kuub laadvolume niet veel. De meeste veehouders en loonwerkers kiezen hier (ook) voor de grootste Cargos uit 8000-serie, de 8500 met 41,5 kuub. Technisch verschillen de drie modellen – er is ook een 8400 met 35,5 kuub – niet, het verschil zit ’m vooral in de lengte, en dat maakt dat je onze bevindingen 1 op 1 kunt ‘kopiëren’ naar de in Nederland populaire Cargos 8500. Wel is de 8500 als enige uit te rusten met een tridemonderstel.
Mede dankzij de mooi ranke dissel, die je optioneel met 4 ton oplegdruk kunt krijgen is de wagen erg wendbaar. Als je de steunpoot opklapt, verdwijnt deze netjes in de dissel. Ook als je kiest voor de optionele elektrische gedwongen besturing blijft de goede stuuruitslag behouden. De uitstekende slangengarderobe scoort ook punten, hoewel de slanggeleider bij kleinere trekkers nog wel eens een achterruit stuk zou kunnen drukken.
Lees verder onder de foto
Pick-up van Jaguar
De pick-up is natuurlijk een basisonderdeel van elke opraapwagen. Claas kiest hiervoor nu voor bewezen componenten van de pick-ups van de Jaguar-veldhakselaars. De van tand tot tand 1,72 meter brede, gestuurde pick-up met vijf tandrijen is hydraulisch aangedreven. De rotatiesnelheid is constant, zodat ook zeer kort gras schoon wordt opgeraapt. De afwezigheid van geleideplaten beviel ons vooral in perceelshoeken goed. We hadden bij brede zwaden wat last van de trekker die de buitenzijden van het zwad platreed, maar daar kan de Cargos niets aan doen.
De pick-up geeft het gras door aan een rotor van 86 centimeter die 1,53 meter breed is (ook van tand tot tand gemeten). Doordat de bodem aan de voorzijde van de wagen bijna 50 centimeter naar beneden afloopt, konden de Claas-ontwikkelaars de rotor lekker laag boven de pick-up construeren. Dat resulteert erin dat de rotor het product altijd netjes over kan nemen van de pick-up en het gewas ook netjes invoert. Die rotor heeft negen spiraalvormig gerangschikte tandrijen. Claas vertrouwt daarbij op in de rotormantel geschoven en aan elkaar vastgeschroefde rotorsegmenten. In geval van schade kun je deze segmenten individueel vervangen. De 22 millimeter brede tanden van de rotor zijn van fijnkorrelig staal en de 10 millimeter brede afstrijkers zijn van Hardox. In de dagelijkse praktijk zorgt deze combinatie voor onverzadigbaar gedrag in het veld. Zelfs nat herfstgras drukt de wagen schoon in de 27 kuub grote laadruimte (tot aan de doseerwalsen). Vermoesen kun je met de wagen natuurlijk ook, en om dat te voorkomen heb je als chauffeur fingerspitzengefühl nodig. Als je de super werkende laadautomaat juist afstelt, dan is vermoesen geen kwestie meer. Hoewel je in herfstgras dan zeker wat minder gaat verdichten.
Lees verder onder de foto
Bijzondere invoerbeveiliging
De aandrijflijn is beveiligd tot 1.800 Nm. Dat lijkt weinig, maar de overbelastingsbeveiliging grijpt maar zelden in. Je kunt de Cargos gerust stevig voeden. Want áls de overbelastingsbeveiliging uiteindelijk ingrijpt, kun je niet alleen de messen wegzwenken; je kunt ook de gehele snijgoot laten zakken, en dat is uniek. De beveiliging van de messen werkt als een kniegewricht. Je kunt de veren van de overbelastingsbeveiliging met een spindel voorspannen zodat ze ook bij de grootste hoeveelheden gras stevig in het invoerkanaal blijven zitten. Heb je te maken met veel stenen, dan kun je de voorspanning ook weer verlagen. Een mooie oplossing.
De mogelijkheid om de messen om te draaien beviel ons goed en we hadden niet te klagen over gebroken messen. De messen hoefden we op de zandgrond pas na 130 ritten om te draaien. Het universele hulpgereedschap is daarbij een handige hulp. Zo ook bij het naspannen en verwijderen van de kettingen van de aandrijving van de doseerwalsen.
Top laadautomaat
De snijkwaliteit stemt tot tevredenheid en is bij hogere verdichting over het algemeen beter dan aan het begin van het laden. Over verdichting gesproken: in een droge tweede snede met 40% droge stof kijk je als chauffeur lange tijd naar de elektronische weergave van de krachtmeetpen op de rotor. Het signaal ‘vol’ klonk in sommige gevallen zonder dat de bodemketting überhaupt gedraaid had. Dat wijten we aan de korte bouwwijze van de wagen, omdat de werkelijke verdichting pas begint als de wagen halfvol is. Normaliter konden we zeker 10 ton gras met minder droge stof laden. Top vinden we de laadautomaat met de combinatie van de (optionele) krachtmeetpen op de rotor en de drukmeting in de cilinders van de losklep – hoewel we meestal enkel de krachtmeetpen als signaalgever voor activering van de bodemketting gebruikten.
Onze test-Cargos was uitgerust met de eenvoudige Operator-bedieningsterminal, en we maakten ook kort gebruik van de Isobus-bediening. Wat ons betreft mag de kopakkerautomatiek sneller werken wat uitheffen van pick-up en knikdissel betreft. Je kunt de positie ervan eenvoudig opslaan, en verder is de bediening logisch verdeeld over drie menu’s zonder raadsels en zoekwerk. Het bereik van de dissel was altijd voldoende.
Onderweg naar de kuil viel ons het goede weggedrag op van het parabool geveerde onderstel. De gemonteerde grote 800/45 R26,5-banden staan borg voor een geringe rolweerstand op elk terrein. Wel hoopt zich veel vuil op op de assen en de open profielen. Dit vergt het nodige schoonmaakwerk aan het eind van het seizoen.
Lees verder onder de foto
Twee of drie doseerwalsen
Leeg weegt de door ons geteste Cargos 8300 met drie doseerwalsen 10.780 kilo. Volgens Claas komt dit door de complete uitrusting. Er is ook een uitvoering die leeg 9,5 ton weegt. Het liefst hadden we trekkers met 175 tot 200 pk voor de wagen staan. Dat adviseren we ook voor goed laden en veilig wegverkeer. Als je kiest voor Isobus-bediening, dan blokkeert deze de naloopas automatisch bij achteruitrijden en bij snelheden naar keuze tot maximaal 20 km/u. In sommige omstandigheden, zoals op grote rotondes, hebben we liever een hogere maximumsnelheid.
Via een hydraulische klauwkoppeling schakel je de twee of drie doseerwalsen in. Moet je voor twee of drie kiezen? We hebben beide varianten uitgeprobeerd, en ook met twee walsen blijkt een mooie dosering mogelijk. Hoewel het gras zich bij een zeer volle wagen bovenin kan ophopen, en dan minder stapsgewijs/gedoseerd wordt gelost. We hadden wel last van een problematisch hydrauliekventiel, waardoor we de walsen niet meer konden inschakelen.
In mais los je met twee doseerwalsen wat sneller. Je kunt de rotor en ook de doseerwalsen in korte tijd uitbouwen, zodat je het maximale laadvermogen volledig kunt benutten. Met de kleine Cargos 8300 is 21 ton toelaatbaar gewicht mogelijk. Het lossen van gras duurde 85 seconden en dat is prima. De tweetraps bodemketting draait maximaal 25 m/min en dat is echt snel! Als chauffeur moet je de bodem vroegtijdig uitheffen zodat het product voor de voorwand valt. Anders wordt de lostijd aanzienlijk groter. De automatiek hiervoor gebruikten we niet graag omdat de cilinders niet op het juiste moment en in intervallen werken. Het beperkt bovendien de olietoevoer naar de bodemkettingen.
Lees verder onder de foto
Veel resten, makkelijk schoonmaken
Klim je in de wagen, dan valt toch de grote hoeveelheid restproduct op de rotor en de messen op. De Cargos ontbeert een luik/deur en een ladder. Het voorste gedeelte van de bodem kun je na het ontgrendelen van twee bouten omhoog alsook verticaal naar beneden klappen zodat er (beperkte) ruimte ontstaat om in de wagen te klimmen en ook staand de messen te wisselen. Zodra je de toch aanzienlijke hoeveelheid product terzijde hebt geschoven, heb je vrij zicht op de volledige rotor. Dit omdat de snijgoot inclusief achterwand hydraulisch kan worden neergeklapt. Dat vergemakkelijkt het schoonmaken enorm, en ook kun je zo zeer goed aan de rotor werken. Met bouten kun je drie posities selecteren: enkel de messen, gedeeltelijk laten zakken van de messendrager en snijgoot, of de messendrager en snijgoot volledig laten zakken.
De basisuitvoering van de Cargos 8300 kost € 115.052. Wij hadden als extra’s: 26,5 inch-banden (€ 1.677), doseerwalsen (€ 7.601), hydraulische ontlasting van de pick-up (€ 366) en het (geniale!) ledpakket voor € 1.310. Dat maakt in totaal € 126.968 terwijl je (al) een nieuwe 8500 aanschaft vanaf € 124.003. De korte Cargos 8300 beviel ons echter goed. Dat komt mede door de techniek van zijn grote broers, en daardoor overtuigt de combiwagen wat betreft laadvermogen, snijkwaliteit en wendbaarheid.
Testuitslagen en technische gegevens lees je in TREKKER 381.
Gerelateerde tags: Claas, Werktuigtest