Bijzondere Caterpillar Challenger rupstrekker voor KNRM
Een waterdicht-gemaakte Caterpillar Challenger 75 E is de nieuwe trekker van Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij De Cocksdorp op Texel. Zijn taak: reddingsboot ‘Beursplein 5’ ter zee laten.
De Caterpillar Challenger 75 E vervangt de Roodberg Ruby, die in december 1992 op het reddingstation gestationeerd werd. “Na 27 jaar trouwe dienst wordt afscheid genomen van onze “Roodberg” trekker. De enige rupstrekker gebouwd door Roodberg-Frisian Industries (welke ook de bootwagen heeft gebouwd), met een 270 pk sterke Volvo-motor, heeft ons nooit in de steek”, aldus een medewerker van KNRM Texel.
Lees verder onder de foto
Voordat een trekker geschikt is om het werk in zee te kunnen doen, is een verbouwing nodig om deze waterdicht te maken. Habbeké Shipyards heeft voor deze Caterpillar een waterdichte ‘doos’ van staal er omheen gebouwd, zodat de trekker tot 1,80 meter diepte waterdicht is. De trekker is ook uitgerust met rubberen rupsen, wat ideaal is voor de KNRM. Met rupsen is het makkelijker over het strand rijden.
Lees verder onder de foto
Krachtpatser op het strand
Met 17 ton aan gewicht en 340 pk moet de trekker in de kolkende branding de reddingboot met vrijwillige bemanning kunnen lanceren. Voor deze krachtpatser met bootwagen volstaat dan ook niet het trekker rijbewijs. De chauffeur moet in bezit zijn van een vrachtauto rijbewijs (C1).
Trekkers worden overigens al veel langer gebruikt voor de reddingboten. In 1920 reed de eerste voor reddingstation Scheveningen. Dit kwam omdat korte tijd moeilijk aan paarden te komen was. Deze pure vorm van paardenkracht brengt al boten naar de zee sinds de oprichting van de reddingsmaatschappijen in 1824.
Op dit moment rijden er 11 trekkers voor de KNRM. De oude Roodberg Ruby is teruggegaan naar de werkplaats in IJmuiden.