fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Staadegaard en Fliegl samen in bemesting

Staadegaard Groep is officieel dealer van Fliegl Electronics. Staadegaard kan de FlowControl- en Slurry Tanker-techniek van Fliegl merkonafhankelijk toepassen op mesttanks en zelfrijders.

Fliegl FlowControl is software die de afgifte van vloeibare mest door bemestingsapparatuur nauwkeurig aanstuurt. Dat kan op basis van een vast aantal kuubs per hectare, of variabel op basis van taakkaarten. Een andere mogelijkheid is integratie met NIR-techniek van John Deere, HarvestLab genaamd. Daarmee worden realtime, dus tijdens het uitrijden, de gehaltes van de mest geanalyseerd; 4.000 keer per seconde.

Lees verder onder de foto.

Staadegaard kan de Fliegl-mesttechniek op vele merken bemestingsapparatuur aanbrengen. – Foto’s: Staadegaard

Gewenste dosering

FlowControl versnelt of vertraagt de afgifte vervolgens om uiteindelijk overal de gewenste dosering uit te rijden. Je selecteert bijvoorbeeld een afgifte van 80 kilo N per hectare, met een maximum van 120 kilo fosfaat. De pompen draaien dan zo om zo dicht mogelijk bij die 80 kilo te geraken, maar regelen terug als de fosfaatgift daarmee te hoog uit zou komen.

Ook afzonderlijk in- en uitschakelen van secties is mogelijk, en registratie van de mestafgifte in combinatie met gps-gegevens.

Lees verder onder de foto.

Voorbeeld van weergaves die op een Isobus-beeldscherm de status van de mesttechniek verduidelijken.

Bouw mogelijk op onafhankelijke merken

Staadegaard heeft deze combi van Fliegl en Deere doorontwikkeld, waardoor het nu bij allerlei onafhankelijke merken mesttanks en zelfrijders is op te bouwen. Het bedrijf verzorgt bijvoorbeeld al de mestafgifteregeling bij Vredo-zelfrijders. Ook op mesttanks van Jaco, Zunhammer en Veenhuis is het inmiddels toegepast.

Fliegl Slurry Tanker

Een ander softwarepakket is er onder de naam Slurry Tanker. Hiermee is de besturing van de tank/bemester te automatiseren op basis van Isobus. Het is een soort kopakkermanagement, bedoeld om de chauffeur te ontlasten. Diverse volgorde-functies zijn naar wens te programmeren, zoals bemester laten zakken en uitheffen, afgifte starten, secties activeren, driewegkraan bedienen et cetera. Allerlei zaken als tankniveau, stand van de kranen en sectiestatus zijn duidelijk te volgen op een Isobus-compatibel display. Aansturing kan met elke Isobus-joystick. Bij een integratie met John Deere NIR is echter een display van deze fabrikant nodig.

Lees verder onder de foto.

Wie Fliegl-techniek combineert met NIRS HarvestLab van John Deere, heeft ook een terminal van laatstgenoemde nodig.

Prijs

Standaardprijzen zijn er niet. De kosten variëren naar gelang de gewenste opties, het merk mesttank/bemester en de voorzieningen die daarop al of niet aanwezig zijn.

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Fliegl KEH 700-veegborstel past in fronthef en achter op trekker

Fliegl introduceert zijn KEH 700-veegborstel met versterkte kunststof bezemharen en een diameter van 700 mm.
Afbeelding artikel

Eerste Fliegl Cargos-opraapwagen rolt van de band

Afgelopen week kwam de eerste Fliegl Cargos-opraapwagen van de assemblagelijn op de productielocatie in Kirchdorf (D.).
Afbeelding artikel

Double Twin Shift mesttank kan tegen zelfrijder op

Na de komst van een Kaweco Double Twin Shift mesttank kocht loonbedrijf Vragender er binnen een jaar een tweede bij. Volgens...